חדשות טובות: החברה שלכם מתרחבת, מאגר הלקוחות שלכם גדל ומתרחב, ואנשי השיווק מדווחים שלטכנולוגיה, או למוצר המדף, או לשירות שאתם מספקים, יש ביקוש בשווקים בחו"ל, המגלמים פוטנציאל מצויין להגדלת החברה והיקפי המכירות שלה במידה משמעותית. הפוטנציאל הזה מספיק גדול כדי שבמבחן הכדאיות, חשוב, חיוני ורצוי להקים סניף במדינות יעד מסוימות.
אין ספק שהקמת סניף בחו"ל דורשת היערכות מיוחדת ורבת משאבים מצד אגף משאבי אנוש. אבל זו לא סיבה להירתע מפתיחת שוקי יעד חדשים מעבר לים. כדי שהקמת הסניף תעבור בצורה החלקה ביותר יש כמה כללי יסוד מהותיים שחשוב מאוד לקחת בחשבון כאשר מקימים סניף בחו"ל
1 כמה עובדים לשלוח לרה-לוקיישן ואילו מהם:
יש להחליט כמה מבין עובדים שלכם יש לשלוח אל מדינת היעד כדי להקים את הסניף, אילו עובדים הם המתאימים לכך ביותר ולהכין תוכנית שתאפשר לכם להיערך לכך כיאות. אסור לשכוח: העברת עובדים לרה-לוקיישן היא משימה לא פשוטה שיש להיערך אליה בהתאם.
אחרי הכול מדובר באנשים שצריכים לעקור את משפחתם למשך תקופה מסויימת ממקומם, מבתי הספר של הילדים וממקום העבודה של בן או בת הזוג. יש לחשב את עלויות המחייה של עובדים אלה בחו"ל, כולל שכר דירה שצריך להיות משולם על ידי הארגון ועוד כהנא וכהנא עלויות שצריכות להתבטא בשכר ובהחזרי ההוצאות של עובדים אלה.
2 גיוס עובדים מקומיים:
בשלב הבא יש לגייס עובדים מקומיים. חברות ישראליות רבות מעדיפות לאתר מועמדים מקומיים שכבר עבדו בעבר עם חברות ישראליות ומכירים את הדרישות, ההתנהלות והתרבות הישראלית. פרט לכך, יש לאתר את העובדים בעלי הניסיון הספציפי הנדרש לחברה, לתחום עיסוקה ולנישה שהיא פועלת בה.
3 הבדלים בין-תרבותיים:
חשוב מאוד, הכרחי חיוני ונדרש לקחת בחשבון את התרבות המקומית. לפני כ-20 שנה הקימה חברת הייטק ישראלית סניף באחת ממדינות דרום מזרח אסיה. באותה מדינה נהוג ששבוע מסויים בשנה, בקיץ, כל העובדים באותה מדינה יוצאים לחופשה של כשבועיים.
תושבי אותה מדינה מתכוננים במשך כל השנה לחופשה הזאת, מתכננים אותה, רוכשים כרטיסים וציוד בהתאם ליעדי הנופש שלהם ועוד. החופשה הזאת נחשבת לעניין מקודש שאף חברה זרה, גדולה ככל שתהיה, לא מעזה להפר אותו. אלא שהחברה הישראלית, שנכנסה זה עתה לאותו שוק יעד, הקימה את הסניף זמן לא רב לפני אותה חופשה.
באותה עת קיבלה החברה הזמנה ענקית תוך התחייבות לקוח לעמוד בלוחות זמנים מאוד צפופים. למנהלי החברה היה ברור שאם עובדי הסניף שהם זה עתה גייסו יצאו לחופשתם השנתית, לא יהיה להם שום סיכוי לעמוד בתנאי ההזמנה. התוצאה תהיה הטלת קנסות כבדים על החברה וסיכון מהותי לאיבוד אותו לקוח.
ההנהלה הישראלית הודיעה לעובדים שהשנה הם יצטרכו לדחות את חופשתם עד לאחר תום ההזמנה ושיגורה ללקוחות. העובדים המאוכזבים הודיעו שהם מתפטרים כאיש אחד. והחברה נותרה בלי אף אחד מהעובדים, שזמן רב ומשאבים הושקעו באיתורם, מיונם וגיוסם.
לאור כל זאת, חשוב להבין שכניסה לשוק חדש וגיוס עובדים בו, הם משימה שיש להתכונן ולהיערך אליה, תוך לימוד קפדני של שוק העבודה באותו היעד, המנהגים הנהוגים בו, הדרכים לאיתור ומיון עובדים והשיטות לאיתור הטלנטים המתאימים והמצטיינים ביותר באותה מדינה.
כתבות נוספות בנושא זה:
במה להשקיע יותר בעת הקמת סניף באירופה: בגיוס עובדים או בטכנולוגיה
אילו עובדים לגייס לסניף במדינה מרוחקת ואיך לשמור על מחוברותם
שלום הדס,
מקווה ששלומך טוב. רק עכשיו שמתי לב שאת כותבת עבור אתר זה.
כתבה מצוינת.
תודה 🙂