עובדים רבים בארגונים רבים שמים דגש חזק על פרודוקטיביות ונמנעים מהפעלת יצירתיות. התוצאה היא שעובדים רבים שמונעים מעצמם להיות יצירתיים כדי להיות יותר פרודוקטיביים, משום שהם חושבים שזה מה שהארגון מצפה מהם, חשים כי אינם ממצים את הפוטנציאל היצירתי שלהם, ולפעמים גם נרתעים, בשל כך, להעלות רעיונות חדשניים.
אלא שדווקא עידוד היצירתיות יכול לסייע לארגון להבטיח לעצמו צמיחה ושיפור התוצאות העסקיות. בה בעת, עידוד היצירתיות גם יסייע לעובדים לחוש מוערכים יותר ולהינות מעבודתם.
יצירתיות משמעה לראות את התפקיד ואת המשימות שעל העובד לבצע בדרכים שונות מאלו המקובלות והשגרתיות, להעלות רעיונות חדשים ולנסות כיוונים חדשים שלא חשבו עליהם לפניהם.
יש להדגיש, כי דווקא היצירתיות היא זו שמאפשרת ליצור חדשנות ולהשפיע בצורה חיובית מאוד על מקום העבודה, אבל רק כל עוד הארגון מעודד את העובדים להיות יצירתיים וחדשניים ולממש את הפוטנציאל היצירתי שלהם.
ככל שהעובדים יהיו יצירתיים יותר, כך הם יפתחו יותר רעיונות. אמנם לא כל הרעיונות יהיו מבריקים ולא כל הרעיונות יסתיימו בהצלחה. אבל ככל שיועלו יותר רעיונות, כך יש סיכוי שיהיו יותר רעיונות שיוכלו להועיל מאוד לארגון.
זאת ועוד, ככל שהארגון מעודד יותר יצירתיות בקרב העובדים, כך פתרון בעיות תוך כדי ביצוע המשימות, יהיה פשוט וקל יותר, והעובדים יהיו בעלי מוטיבציה גבוהה יותר לשתף פעולה ולעבוד יחד על פתרון הבעיות.
מחקרים שבוצעו בעולם מראים כי בחברות שמטפחות יצירתיות אצל העובדים, שיעורי התחלופה נמוכים הרבה יותר מאשר בארגונים בהם יש דיכוי היצירתיות.
בנוסף, גם מיתוג המעסיק של ארגונים שמעודדים יצירתיות הוא טוב הרבה יותר מאשר מותג המעסיק של ארגונים שמדכאים יצירתיות ושמים דגש רק על פרודוקטיביות.
יתרה מכך, דווקא כאשר העובדים הם יצירתיים, ויש להם אפשרות לבטא את היצירתיות שלהם, הפרודוקטיביות שלהם עולה בהרבה על זו של עובדים שהארגון לא מאפשר להם לבטא את היצירתיות שלהם.
כדי להבין איך יצירתיות וביטוי היצירתיות בפועל מסייע לצמיחת הארגון, יש להבין מהם עקרונות היצירתיות ואיך לזהות עובד יצירתי.
התפיסה הרווחת היא שכדי שאדם יהיה יצירתי הוא צריך להוולד כך. כלומר, נהוג לחשוב שיצירתיות היא כשרון מולד. אלא שמחקרים שבוצעו במגוון רחב של תחומים מראים שזה אינו נכון.
יש אמנם אנשים שנולדים עם מאפיינים שמהווים קרקע פורייה ליצירתיות. אבל יצירתיות היא גם מיומנות נרכשת וניתן ללמד את העובדים איך לרכוש אותה. בין התכונות שנמצאות בבסיס היצירתיות ניתן למנות מקוריות וגמישות מחשבתית (היכולת לחשוב מחוץ לקופסה).
לאור כל זאת, כדאי וחשוב לעודד את העובדים להשתתף בהכשרה שתדריך אותם איך לחשוב בצורה יצירתית יותר. לחלופין, ניתן גם להדריך את העובדים להיות יצירתיים תוך כדי עבודה, כל עוד המנהלים הישירים שלהם יודעים לטפח יצירתיות.
צריך לקחת בחשבון שעובדים שמיישמים ומבטאים יצירתיות עלולים גם להכשל. לכן יש להעביר לעובדים מסר שכשלון הוא לא אסון וזה בסדר להכשל. לא כל רעיון יכול להצליח. הדבר החשוב הוא לנסות להשתפר תוך כדי הפעלת יצירתיות.
עובדים שיודעים שהארגון לא יגנה אותם על כשלון ולא יעניש אותם על כך, לא ירתעו מלקחת סיכונים. ככל שהעובדים ידעו שיש להם יותר גיבוי, כך הם יהיו יותר מוכנים לקחת את הסיכונים שעלולים להוביל אמנם לכישלון אבל גם להצלחה ושגשוג.