המושג "תרבות ארגונית" אולי נשמע תאורטי מדי וחסר אפשרות ליישום, אבל בפועל הוא לב ליבו של ארגון מתפקד.
יתרה מכך, תרבות הארגונית היא המרכיב הסודי של הבידול בין חברה טובה ומצליחה לבין חברה בינונית בעלת ביצועים גרועים ואף כושלים.
רבות כבר נכתב על התרבות הארגונית, איזו תרבות ארגונית עדיפה, איך צריך לנהל תרבות ארגונית, איך להטמיע אותה בקרב העובדים, איך לרתום את העובדים לתרבות הארגונית ואיך להטמיע את חזון החברה בתרבות הארגונית.
בתיאוריה, קל להבין איך עובדים יכולים להשתלב בתרבות ארגונית, איזו אסטרטגיה לנקוט, אילו שיטות פעולה וכד.
כמעט כל מנהל משאבי אנוש יודע לדקלם בעל פה את כל אסטרטגיות הפעולה ואת כל הטקטיקות בדרך לתרבות ארגונית מצויינת ומועילה.
אבל למרות שהגישה לידע התיאורטי היא חופשית ורבים יודעים מה עובדים ולקוחות כאחד זקוקים לו כדי להיות מרוצים, עדיין חברות רבות נכשלות בהטמעת תרבות ארגונית חיובית המועילה לארגון.
בפועל, קל מאוד ליפול למלכודות שמונעות מהעובדים ליישם את התרבות הארגונית שההנהלה הבכירה שואפת לה.
להלן 3 מלכודות אפשריות שמונעות מהארגון להטמיע בצורה נכונה את התרבות הארגונית שלו:
1 המלכודת הראשונה והמסוכנת ביותר היא הטמעת התרבות הארגונית בקרב העובדים במובן של שירות ללקוחת.
בחברות גדולות, המעסיקות מאות עובדים, לא קל לאתר במדויק אילו עובדים מתיחסים ללקוח באופן שאינו מנהג בתרבות הארגונית. התוצאה היא שהרבה פעמים יש עובדים ולקוחות כאחד שנופלים בין הכיסאות.
גם במצב בו החברה מעסיקה עובדים מאוד מסורים, הסנכרון עם התרבות הארגונית הוא משימה מאוד לא פשוטה לביצוע.
לכן, חשוב מאוד לתעד כל דבר שקשור לפעילותו של כל עובד, לעבד את הנתונים ולראות איפה נמצאות נקודות התורפה.
2 המלכודת השנייה היא היעדר מידע (שאמור להיות בידי העובדים), כתוצאה מכך שהארגון לא מעביר לעובדים הכשרות מתאימות, לגבי הדרך שבה הוא רוצה להטמיע את התרבות הארגונית בקרב העובדים.
בעידן שבו עובדים יכולים לקבל הדרכה מסודרת באונליין לגבי מה שהארגון מצפה מהם, בכל הקשור ליישור קו עם התרבות הארגונית, אין סיבה שהארגון לא ינהיג נוהל קבוע של הדרכת העובדים באופן שוטף לגבי מה שמצופה מהם, לרבות בנושא שירות הלקוחות.
3 המלכודת השלישית היא היעדר פיקוח על יישום התרבות הארגונית על ידי כל אחד מהעובדים – מההנהלה הבכירה ועד אחרון העובדים.
בכל ארגון יש להתקין מערכת טכנולוגית שיודעת לתת התראות לגבי כל פעם שעובד סטה מדרך המלך שבה צריכה התרבות הארגונית להתנהל.
ובכל פעם שעובד פועל על דעת עצמו, באופן שנוגד את כללי התרבות הארגונית והקודים הפנימיים שלה, יש להתריע על כך בפניו, ולהבהיר לו למה חשוב לעמוד בכללי התרבות הארגונית, ואיזה נזק נגרם כאשר לא נעשה כך.