הסגר שהתחייב כתוצאה ממגיפת הקורונה הצעיד בין לילה אל קדמת הבמה, את נושא העבודה מרחוק – בהיקפים גדולים – עד כדי מאה אחוזים מהעובדים.
לפני שפרץ המשבר שקלו חברות רבות מאוד בעולם את נושא העבודה מהבית או העבודה מרחוק (עובדים שעובדים מאיזורים גיאוגרפים מרוחקים).
בתוך השיקולים הללו היו גם הרבה מאוד התלבטויות בנושא, בעיקר סביב נושא הפיקוח על העובדים, חשש מירידה בתפוקה וביעילות העבודה, חשש מהיעדר תקשורת חיונית בין העובדים וכד'.
הקורונה והסגר הכריחו את החברות לקפוץ קפיצת ראש היישר למים העמוקים ביותר של נושא העבודה מהבית.
אחת הסוגיות שקיבלה דגש בארגונים היא נקודות התורפה שלהם בכל הנוגע להעברת עובדים מהבית.
כלומר, פתאום עלו על פני השטח כל הנקודות שיש למצוא להן פתרונות בכל הקשור לניהול כוח אדם נייד (כלומר שממוקם מחוץ למשרדי החברה).
בימים אלה אומרים ארגונים גדולים כי חלק מהעובדים שלהם ימשיכו לעבוד מהבית, לפחות חלק מהזמן, ללא הגבלת זמן (כלומר עד הודעה חדשה או למעשה, לתמיד).
ענקית המדיה החברתית פייסבוק, למשל, היא אחת החברות הבולטות שפורסם לגביהן כי היא עוברת להעסקת עובדים מהבית לתמיד, כלומר גם לאחר הסרת הסגר וכללי ההתרחקות החברתית.
מהודעת החברה עולה, כי כחצי מעובדיה ימשיכו לעבוד מהבית במהלך העשור הזה וכנראה גם בעשור הבא.
חברות גדולות נוספות שעיקר עיסוקן הוא אונליין (כמו למשל רשתות חברתיות אחרות) הודיעו כי עד השנה הבאה הם ימשיכו בהליך של סגירת המשרדים, וכי מטרתן היא להגיע למצב שבו רוב העובדים יעבדו מביתם באופן קבוע.
מתברר שכאשר ארגון שוקל להעביר את כל עובדיו או לפחות שיעור נכבד מהם, לעבודה מהבית באופן קבוע (בין אם בכל ימות השבוע או בחלק מהשבוע) עליו לקחת בחשבון 3 סוגיות מהותיות:
1 האם עבודה מהבית בהיקפים גדולים מתאימה לכל תחום עיסוק:
סוגייה אחת היא האם מצב זה יכול להתאים לכל סוג עסק בכל תחום עיסוק. כדי לענות על השאלה הזאת צריכה כל חברה לבדוק האם המודל של עבודה מהבית יכול לעבוד היטב גם במישור הלוגיסטי.
במילים אחרות, כל חברה צריכה לבחון היטב אילו סוגי משימות מבצעים העובדים שלהם בכל יום, מהו היקף העבודה שלהם שיכול להתאים לעבודה מהבית, והאם זה יוכל לעבוד בטווח הארוך ללא הסביבה המשרדית עם כל התמיכה ההדדית שבה.
2 סוגיית המודל ההיברידי בעבודה מהבית:
סביר להניח שיש חברות שיגיעו למסקנה שבטווח הארוך הגישה ההיברידית יכולה להועיל להם יותר, כלומר העובדים יעבדו מהבית רק בחלק מהשבוע ובשאר הזמן יעבדו מהבית.
אולי אף לסירוגין. כלומר בכל חלק של השבוע צוות אחר. יתר על כן, יש עובדים בארגון שיכולים לעבוד מהבית בכל ימות השבוע, ולעומתם יש עובדים שלא יכולים לעבוד מהבית כלל בגלל אופי העבודה שלהם.
3 ניסיון והבנה בטכנולוגיות שנדרשות לעבודה מהבית:
סוגייה נוספת שארגון צריך לבדוק בעניין זה היא, עד כמה או באיזו מידה, העובדים מנוסים ברמה הטכנית ובאיזו מידה הם שולטים בטכנולוגיות הרלוונטיות.
אחרי הכול, עבודה מהבית דורשת מכל עובד מידה לא מבוטלת של ידע טכנולוגי והתמצאות בניווט באפליקציות השונות, כמו גם ניהול אבטחת מידע.
וכל זאת כאשר העובד מסוגל לשמור על רמת הפרודוקטיביות שלו על גבי כל הפלטפורמות הטכנולוגיות.
האם הארגון מצייד את העובדים בכל הכלים והציוד הנדרשים:
ובאותו הנושא של הסוגייה השלישית: באיזו מידה הארגון צייד את עובדיו בכלים הנכונים ובציוד הנדרש, לרבות מחשבים ניידים, טלפונים, קווי תקשורת מאובטחים וכד, כדי להתמודד עם הדרישות הטכניות של עבודה מרחוק.
זו נראית כמו נקודה טריוויאלית אבל חשובה מאין כמוה. בלי הציוד המתאים, גם העובד היעיל, המועיל, הפרודוקטיבי ביותר, אשר מבין הבנה עמוקה בטכנולוגיה, יתקשה להתמודד עם האתגר.