אין זה סוד שמנהיגות איכותית בארגון, כלומר מנהלים איכותיים בכל הדרגים, זהו אחד הגורמים החשובים ביותר להצלחתו של ארגון באשר הוא.
לעיתים קרובות חברות מעדיפות ליצור תרבות ארגונית שמזהה, מטפחת ומקדמת עובדים מבפנים לתפקידי ניהול.
בדרך זו מקבל הארגון מאגר של כישרונות מתוך החברה, שיש להם כישורי מנהיגות והם מוכנים להתוות את הדרך לארגון לקראת העתיד.
אלא שהמעבר מתפקיד מקצועי לתפקיד ניהולי הוא לעתים קרובות מאתגר מאוד עבור אותם עובדים שזה עתה קיבלו את הקידום לתפקיד ניהולי.
הנה 2 עקרונות בסיסיים שיכולים לסייע לעובד לצבור תאוצה בתפקידו הניהולי החדש:
1 הגדרתו של תפקיד ניהולי:
תפקיד ניהולי הוא עמדה שעל בעליה לקחת אחריות על תחום מסויים הכרוך בניהול אנשים.
לעיתים קרובות, לעובדים שקודמו לתפקיד ניהולי מצפה מאבק לא פשוט להכנס לתפקיד שכן, הכישורים שנדרשו לו כדי להיות עובד מצטיין לא תמיד הופכים אותו למנהל מצטיין.
חלק נכבד מהתפקיד של ניהול אנשים הוא הצורך ללהטט בזהירות בין תפקידי משנה של מפקח על העבודה, מאמן, מקבל החלטות ובעל חזון.
2 האצלת סמכויות, תקשורת ותיאום משימות:
בין המשימות המוטלות על המנהל ניתן למנות האצלת סמכויות, תקשורת ותיאום של משימות. ולא פחות חשוב: מעקב אחר ביצועי העבודה והעמידה בלוחות זמנים.
על המנהל לדעת איך להכיר בהצלחות של עובדים, לדעת איך לעשות לעובדים חדשים הכרות חיובית עם מקום העבודה ועליו לדעת איך לפתח את כישוריהם.
בנוסף, כמי שמקבל את ההחלטות, על המנהל לקבוע את כיוון החברה ולקבל באופן יעיל החלטות קריטיות גם תחת לחץ.
ולבסוף – חזון. על מנהלים מוטל ליצור חזון ולפתח תרבות ארגונית חזקה המניעה את העובדים לללכת אחריו.
בפני עובד שמונה לתפקיד ניהולי ניצבים כמה אתגרים לא פשוטים, כאשר עם הגדולים שבהם ניתן למנות:
1 ללמוד את ההבדל בין הובלה לניהול, לעורר השראה, להנחות ולחלוק מטרות עם הצוות ולא רק לנהל את התקציב שהוקצה, ולהשיג יעדים.
2 דינמיקה חברתית חדשה עם עמיתים לשעבר. מנהלים חדשים, גם כאלה שיש להם כושר מנהיגות, צריכים להאבק בדרך כלל על מקומם כדי לנהל את העובדים שעד כמה ימים קודם לכן היו מקבילים להם בדרגתם.
3 לשחרר את התפקיד הקודם: מתוך הרגל, מנהלים חדשים מנסים לעתים קרובות להמשיך ולעשות את משימותיהם בתפקידם הקודם, במקום להאציל את המשימות המתאימות לאנשים המתאימים.
יתרה מזאת, למרות הכוונות הטובות ביותר, לארגונים לא תמיד יש מערכי תמיכה נכונים שיסייעו לעובדים לעבור בצורה חלקה לתפקידי הניהול החדשים שלהם.