אחד היסודות של עידוד מוטיבציה של עובדים הוא הכרה בהישגיהם. זהו הבסיס להתפתחות והגברת הפרודוקטיביות של כל ארגון.
בסקר שבוצע בארה"ב נשאלו העובדים מה הארגון יכול לעשות כדי לגרום לכך שמקום העבודה שלך יהיה מקום טוב לעבודה בו.
קרוב ל-90% מהנשאלים השיבו כי הכרה בביצוע עבודה טובה שהם עשו נמצאת באחד המקומות הראשונים.
להלן 6 שיטות להכיר בעבודה טובה של עובד ולהוקירו:
1 הכרה והוקרה פומביות:
הישג חשוב של עובד, וגם הישג שהוא בעל חשיבות פחות גבוהה יש לציין בפגישות צוות ומחלקה.
אבל לא רק באופן חד פעמי בפגישות, אלא חשוב להזכיר זאת ושוב ושוב. למשל באימיילים שהעובדים מקבלים. מנהלים בכירים שמוצאים את הזמן לציין הישגים של עובדים מתקבלים באהדה על ידי עובדיהם ונוטעים בהם מוטיבציה ומחוברות לארגון.
2 להתחיל את יום העבודה עם מחמאות:
כאשר המנכ"ל מציין בתחילת יום העבודה בין שלושה לחמישה דברים טובים, מחמיאים וחיוביים לגבי הישגים של צוות או של מחלקה, זה משדר טון חיובי להמשך היום כולו.
3 הכרה של ההנהלה בדברים חיוביים שעובדים עושים מחוץ לשעות העבודה:
עובדים רוצים להרגיש שהם חשובים למנהלים שלהם. הם רוצים להרגיש שהמנהל מכיר בהם קודם כל כבני אדם ורק לאחר מכן כעובדים.
לכן כדאי וחשוב שמנהלים ישירים יכירו את הפעילויות שהעובדים הכפיפים להם עושים מחוץ לשעות העבודה, כמו למשל סוגים של התנדבות, פעילות ספורט, תחביבים וכו.
4 ציון ימי הולדת ותאריכים חשובים לכל עובד:
בהסכמת העובד יכולה מחלקת משאבי האנוש לציין ימים חשובים עבור העובדים כמו לדוגמה, מזל טוב ליום הולדת, ליום נישואין, ליום הולדת של הילדים, ובה בעת גם להישגים מיוחדים ואירועים חשובים בעבודה.
5 תכנון תוכנית התפתחות לכל עובד:
צוות משאבי אנוש בשיתוף עם המנהל הישיר יכול לסייע לכל עובד לפתח חזון משל עצמו להצלחה בעבודתו בארגון.
ניתן ליצור מעין תבנית שבמסגרתה הם יכולים לתעד מיומנויות שלמדו, מיומנויות שהם היו רוצים ללמוד וכד, ובהתאם לכך לבחור עם העובד יעדים.
לאחר מכן ניתן לשרטט עבורו וביחד איתו את המסלול בו הוא יכול לפעול כדי להגיע למטרות ויעדים אלה.
6 הקדשת זמן לפגישות אחד על אחד עם כל עובד:
מחקרים מצביעים על כך שלמנהלים שהוגדרו על ידי עובדיהם במנהלים טובים מאוד יש כמה דברים משותפים.
אחד הבולטים שבהם הוא העובדה שהם מקדישים זמן לשיחות של אחד על אחד עם כל עובד.
זאת לא חייבת להיות פגישה ארוכה. ניתן להגדיר 10-15 דקות שיחה עם עובד פעם בשבוע כדי להקדיש לעובד תשומת לב לגבי הדברים שמציקים לו או שהוא מרוצה מהם וגם לגבי חייו האישיים, אם הוא רוצה בכך.