השיחה עם צוות קשרים נערכה בביקור בבית עלי שלכת.
על סיפו של העשור השלישי של המאה ה-21, המוות עדיין בלתי נמנע. גם בארגון או בחברה בה אתם עובדים, יתרחש בשלב כלשהו אירוע של פטירת אחד העובדים, או, בסבירות גבוהה יותר, פטירת בן משפחה או חבר קרוב של אחד העובדים.
מה תעשו באותו הרגע, איך תעדכנו את עמיתיו של העובד, מה הנוסח, למי מודיעים, איך מתייחסים ומה עושים, מי אחראי לטפל בהיבטים השונים של האירוע, ומה בכלל נדרש ונכון שנעשה.
כאשר זה יקרה תצטרכו להגיב מיד. לכן, נכון יותר לדעת את התשובות ולהכינן מראש.
לשם כך הקימה עלי שלכת – בית הלוויות הראשון בישראל בסטנדרטים בין-לאומיים, את קשרים – הגוף שיטפל עבורכם לראשונה בישראל בהכנה ובהוצאה לפועל של כל ההיבטים של אירוע פטירה בחברה.
במשך 16 שנות קיומה, טיפלה עלי שלכת באלפים רבים של נפטרים ומשפחותיהם בישראל.
עלי שלכת צברה ניסיון רב במיגוון ההיבטים של ליווי אדם ומשפחה בזמנים הקשים והמשמעותיים האלו.
"את הניסיון הרב שצברנו אנו מציעים עתה לחברות ולארגונים", אומר אלון נתיב, מנכ"ל ומייסד עלי שלכת.
"ישנה קשת רחבה של התייחסויות לנושא בחברות ובאירגונים, החל מכאלו שכלל לא מגיבים לאירוע כזה, דרך תגובה מינימלית של שליחת זר ללוויה, ועד לחברות התומכות ומלוות את העובד ובני משפחתו עד לחזרתו לתיפקוד מלא לאחר תקופת האבלות וההתאוששות".
סמנכ"ל בחברת תקשורת גדולה מסכים כי נדרשת מודעות לסממנים. לדבריו, "אנחנו מדריכים מנהלים ומנהלי משאבי אנוש לשים לב, למשל, לעובדים שהתנהגותם ותיפקודם מישתנים, שנראים טרודים או נעדרים באופן חריג. גורם האיתור העיקרי הם חברים, מנהלים וצוות משאבי אנוש".
עם הזמן, למדו בעלי שלכת שיש שני היבטים עיקריים שחשוב לטפל בהם בארגון באירוע פטירה.
"בתקופה בה כל חברה נלחמת על נאמנות עובדיה, נמצא שיש משמעות עמוקה דווקא ליחס שמקבל העובד בזמנים המשמעותיים רגשית בחייו", מספרת טלי, מנהלת משאבי אנוש בחברת הייטק בינונית.
"לא רק העובד, גם עמיתיו חווים איתו את האירוע ואת התמיכה שהוא מקבל מהחברה, והדבר משתקף בפרמטרים של מְחוּבָּרוּת עובדים לחברה שכל כך חשובים לנו בכדי לשמר את העובדים אצלינו ממעבר למתחרים".
מאיר רוזנברג, מנהל קשרים מסביר, כי "בנוסף, חזרה לתיפקוד של העובד תלויה גם היא באופן ישיר בתמיכה שיקבל ובתהליך האבל וההתאוששות של העובד, של משפחתו ושל עמיתיו.
"מחקרים בארה"ב מראים, שחברות מאבדות מיליארדי דולרים בשנה כתוצאה מירידה ביעילות ביצועי עובדים בתקופות אבלות ואירועים קשים במשפחה.
"המחקרים מלמדים, שבממוצע עולמי, זמן החזרה לרמת התיפקוד שהיתה לפני אירוע משמעותי הוא כשנה וחצי.
"מנסיוננו למדנו, שתמיכה נכונה תחזיר לארגון עובד מתפקד. וכי תמיכה כוללת גם במשפחה ובעמיתים תתן לכל מי שהיו מעורבים באירוע את התהליך הנכון ביותר, לטובתם קודם כל, ותשתקף בסופו של דבר גם בטובת הארגון בו הם עובדים".
בחברות גדולות נהוג, שבאירועי פטירה ומחלה מטפל ארגון משאבי אנוש. בארגונים קטנים יותר, לא נמצא בדרך כלל הגדרה לטיפול באירועים כאלו, וכשיקרה אירוע, הוא יטופל בדרך כלל בספונטניות על ידי נציג ההנהלה.
קשרים מציעה לארגונים בכל הגדלים התקשרות שבמסגרתה ייכתבו נהלים מסודרים לטיפול באירוע, ובעיקר זמינות של אנשי צוות קשרים, 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע.
בקרות אירוע, יגיע איש צוות מנוסה וילווה את המשפחה בכל צרכיה, על פי סוג ההתקשרות שבחרה החברה.
במיגוון השירותים שמציעה קשרים ניתן לבחור בין התקשרות על בסיס מנוי, על בסיס טיפול באירוע, או תפירת מודל ספציפי המותאם לצרכי האירגון.
בעבודה מול ארגונים וחברות, מציעה קשרים מלבד הטיפול באירועי פטירה וליווי חולים קשים ומבוגרים, גם פעילות שוטפת של חשיפה לצורך ושיתוף בהכנה נכונה לקראת אירועי ומצבי סוף חיים.
השירותים מוצעים גם לקהל הרחב, והפעילויות כוללות מיגוון סדנאות המועברות על ידי בעלי מקצוע מתחומים שונים, כגון משמעויות הכנת צוואה על ידי עורך דין מנוסה המתמחה בתחום, הכנת צוואה רוחנית של מסרים אישיים למשפחה ולחברים, הכנת מעמדי פרידה ועוד.
"מנסיוננו, אנחנו ממליצים לעובדים, כמו לכל אדם, להכין את כל מה שנדרש לקראת אירוע פטירה דווקא כשהכול בסדר. כשכולם צעירים ובריאים", אומר מאיר רוזנברג מנהל קשרים.
"בדרך כלל זה דורש שינוי תפיסה, כי בתרבות הישראלית פחות נהוג ונוח להתייחס לנושא כשאין סיבה נראית לעין.
"טענתינו היא שדווקא אז, זו ההזדמנות לקבל החלטות נכונות יותר לגבי הבחירות של האדם ומשפחתו, ולאפשר תקשורת רגישה בנושאים אלו, שלא תמיד יש הסכמה עליהם.
"לצורך כך אנו מציעים ללקוחותינו מספר פלטפורמות, בהן הרצאות שבסופן יקבלו צ'ק-ליסט פעולות הכנה, מפגשי שיח חופשי על אפשרויות ורצונות, ועוד.
"הבשורה הגדולה בעיני היא, כי לכל אחד מאיתנו יש בחירה, הרבה יותר ממה שנדמה לנו. בחירה בסוג הפרידה, בסוג אירוע הקבורה ובפרטיו, במסרים שנשאיר אחרינו ועוד.
"אנו מלמדים ומדגישים בפני מי שנכנסים לתהליך את החשיבות שבפרידה נכונה ומתאימה לאורח חייו של הנפרד, ובתקשורת פתוחה בנושא, שמאפשרת לאלו שנשארים להמשיך בחייהם באופן הבריא ביותר, להבדיל ממצבים לא פתורים שסוחבים איתם קונפליקטים לא פתורים במשך שנים".
"חשוב גם להדגיש," מוסיף נתיב, "כי בכך שאנחנו מציעים אלטרנטיבות לאפשרויות המסורתיות, אנחנו לא מבטלים את האפשרות ללוויה דתית כמקובל.
"להיפך. למי שמעוניין בלוויה המסורתית, אנו עדיין מציעים את האפשרות להוסיף נופך אישי שיתאים את תהליך הפרידה הנפשי לאדם שנפטר ולאלו שנשארים אחריו.
"במיגוון הפעילויות שביצענו במהלך השנים יש בהחלט גם לוויות דתיות אורתודוקסיות, ובמקומות רבים אנו פועלים בתיאום עם החברה הקדישא המקומית, שיותר ויותר נפתחת לרגישות שמאפשרת קיום טקסים דתיים עם התאמה מותרת למשפחה ולאדם הספציפיים".
"בעבודה בקשרים אני רואה שליחות חברתית אישית" מסכם מאיר רוזנברג.
"הגעתי לעבודה בקשרים בעקבות חוויה אישית, של טיפול נכון ורגיש שקבלתי מעלי שלכת, בליווי תהליך הפרידה שלי ושל המשפחה מאמי ז"ל.
"בעקבות החוויה, החלטתי לעזוב קריירה של טייס מסחרי בחברת מסוקים, כי רציתי גם אני להיות שותף למתן שירות למשפחות ברגעים משמעותיים כל כך, להקל על הקשיים ועל עוצמת התהליך, ולאפשר גם לאחרים לחוות את תהליך הפרידה הבלתי נמנע באופן המשמעותי ביותר, ובעיקר באופן המתאים ביותר לכל פרט ולכל משפחה".