שיתוף

בעשור הקרוב נראה יותר ויותר רובוטים בארגונים, בין אם בתפקידים חדשים שלא נראו בעולם לפני כן או בתפקידים שמחליפים עובדים אנושיים.

בהיבט של מחסור בעובדים מיומנים, יש כאן בשורה חיובית עבור מנהלי משאבי האנוש, אם כי לעת עתה מדובר בבשורה שהיא למעשה חיובית רק בחלקה.

החלק החיובי הוא שהרובוטים, באמצעות הבינה המלאכותית, ידעו לבצע בתוך שניות משימות שלבני אדם לוקח שבועות וחודשים ארוכים לבצע אותן.

הצד השני של המטבע הוא שלא ניתן להעביר את העבודה כולה לידי הבינה המלאכותית והרובוטים, שכן רובוטים וגם בינה מלאכותית מבצעים הוראות.

ההוראות חייבות להגיע מבני אדם. וכדי לתת את ההוראות הנכונות, באופן שלא יצור כאוס או תקלות ללקוחות, יש צורך בעובדים מאוד יצירתיים.

מכאן שהצד השני של המטבע הוא שבמצב של מחסור בטלנטים יצירתיים, מנהלי משאבי האנוש יאלצו לעבוד הרבה יותר קשה כדי לגייס את הטלנטים היצירתיים והמוכשרים ביותר.

בהנחה שבדרך זו או אחרת ימצאו מנהלי משאבי האנוש דרכים להכשרת טלנטים יצירתיים שידעו לנווט את הבינה המלאכותית בדרכים הנכונות ביותר, ניתן לעבור ל'העסקת' רובוטים ובינה מלאכותית באופן שישדרג את איכויות הביצוע.

להלן 2 היתרונות הבולטים ביותר של הרובוטים בארגון:

1 הרובוטים תמיד יספקו את אותה איכות שהם מתוכננים לספק. הסיבה לכך היא שהם מתוכנתים לביצוע משימות מדויקות שחוזרות על עצמן.  

המשמעות היא שהם הרבה פחות נוטים לעשות טעויות. במובנים מסוימים, רובוטים מגלמים בתוכם גם עובד מהמניין וגם בקרת איכות. פרט לכך, הם לא משתעממים ולא חשים מתוסכלים מכך שהם מבצעים פעולות רפטטיביות.

2 אין להם 'שגעונות', אין להם העדפות, אין להם טענות, הם לא לוקחים ימי מחלה או חופשה, והם יודעים ויכולים לתקן טעויות אנוש שמתבצעות על ידי בני האדם שעובדים לצידם.

זאת ועוד, המשימות המוטלות על רובוטים הן בדרך כלל משימות שבני אדם אינם אוהבים לעשות. הדוגמה שהיא אולי הטריוויאלית ביותר היא מכונות הקפה שהחליפו את הצורך של פקידות ומזכירות להכין קפה לאורחי המנהלים, ובכך פינו להן זמן לעבודה חשובה ודחופה יותר.

יתרה מכך, רובוטים מבצעים את המשימות שבני אדם לא אוהבים לבצע. מדובר בעבודות פיזיות פשוטות שאינן דורשות חשיבה, משימות שדורשות תנועה חוזרת ומשעממת, או משימות מסוכנות.

המשמעות היא, שלא רק שהרובוטים לא 'גוזלים' את תפקידיהם של עובדים אנושיים, אלא אף סביר להניח שהעובדים האנושיים ישמחו לוותר על אותם תפקידים מונוטוניים כדי להתמקד בעבודה מאתגרת ומעניינת יותר. את הזמן שיתפנה להם הם יוכלו לנצל כדי ללמוד, וכדי ולהתמחות בביצוע משימות שיקדמו אותם.

בסיכומו של דבר, רובוטים לא אמורים לקחת את מקומם של העובדים האנושיים ולהותירם מובטלים, אלא הם מיועדים להוריד מהם את הנטל של ביצוע עבודות משעממות, ולעיתים מסוכנות.

כך או כך, כדי שהבינה המלאכותית והרובוטים יבצעו עבודה טובה שתפעל לטובת הארגון, יש צורך בעובדים אנושיים שיפקחו עליהם.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה