קליטה מוצלחת של עובד תלויה במספר גדול של גורמים, ובראשם, הסוגייה: מהו התפקיד המדויק של העובד החדש. כל עובד חדש חייב לדעת מהדקה הראשונה של עבודתו בחברה, מה מצפים ממנו ומה כולל התפקיד שלו.
צריך להבחין בין קליטת עובד חדש שמגיע מחוץ לחברה לבין קליטת עובד חדש מתוך החברה. כלומר להבחין בין מקרים בהם עובד מנויד לתפקיד אחר בתוך הארגון או כשעובד מקבל קידום לתפקיד אחר בחטיבה אחרת בארגון, לבין עובד שמגיע מחברה אחרת.
1 הגדרת הציפיות
עובד שמגיע מבחוץ חייב לעשות היכרות עמוקה עם התרבות הארגונית של החברה, בעוד שלעובד שמועבר מתפקיד אחר בתוך הארגון אין צורך בשילוב בתרבות הארגונית.
כך או כך, בשני המקרים יש חשיבות רבה מאוד להבהיר לעובד באופן מדוייק מהן הציפיות ממנו, מה כולל התפקיד שלו, מהם הם תחומי האחריות שלו, מהן המשימות שלו ובאופן כללי מהמצופה ממנו.
סקר שנערך על ידי חברת המחקרים האמריקאית גאלופ מגלה, כי רק כ-50% מהעובדים החדשים אומרים כי הם ידעו כבר ביומם הראשון בעבודה מה מצופה מהם בעבודה.
כאן נכנס לתמונה תפקידם של מנהלי משאבי האנוש: להבהיר למנהלים הישירים כי קליטה מוצלחת של עובד חדש תהיה כמעט בלתי אפשרית אם הציפיות ממנו לא יהיו ברורות עד הפרט האחרון.
למעשה, כאשר לא מגדירים לעובד מהן הציפיות המדוייקות ממנו, יוצרים את הבסיס לקראת כשלונו בתפקיד. הגדרת הציפיות היא תהליך קריטי ועליו להתחיל כבר בשלב הגיוס.
2 קליטה חברתית
גורם נוסף שהינו קריטי להצלחת הקליטה של עובד חדש בעבודה הוא קליטתם החברתית. אנשים הם יצורים חברתיים. גם המופנמים שבהם.
ארגון שרוצה להצליח בקליטת עובדים חייב לוודא שהעובדים החדשים חשים שהם מתקבלים בברכה על ידי הצוות שלהם ועל ידי הארגון כולו, כבר מהרגע הראשון.
עובדים שחשים מבודדים הם עובדים שהארגון עלול לאבד אותם כבר במהלך החודשים הראשונים לעבודתם בו.
אם כך איך מקבלים עובד חדש בברכה: הצלחתה שלמשימה זו תלויה בשיתוף הפעולה בתוך המחלקות והיחידות. לכל עובד יש השפעה על הארגון והצלחתו תלויה באיכות שיתוף הפעולה.
אמנם, עובדים חדשים יכולים להרחיב את המוניטין שלהם ואת השפעתם על ידי אינטראקציות עם עובדים ותיקים. אלא שהמוניטין שלהם עלול גם להפגע אם הם לא ימצאו את השותפים התומכים הנכונים.
ולבסוף, נראה שהגורמים הקריטיים ביותר שיכולים להתוות את הקו הזה (של קבלת עובדים חדשים בברכה) הם דווקא המנהלים. הם אלה שמתווים את ההנחיות לגבי קבלתם של עובדים חדשים, ושילובם בתרבות הארגונית של החברה.