תוכניות קליטת עובדים יעילות מניחות את הבסיס למחוברות עובדים ארוכת טווח. לכל ארגון יש תהליך ושיטה משלו לשילוב עובדים חדשים בתרבות הארגונית.
אלא שבמקרים רבים השיטה לא מוכיחה את עצמה, והעובדים החדשים שזה עתה גוייסו לא מרגישים שהם משולבים היטב בחברה.
סקר שערכה לאחרונה חברת המחקרים גאלופ מצא, כי רק 10% מהעובדים, לרות מנהלים בכל הדרגים, מאמין שהארגון עושה עבודה טובה בקליטת עובדים חדשים.
התחרות הרבה הקיימת כיום בשוק העבודה מחריפה את הבעיה עוד יותר. הסטטיסטיקה מראה, כי עובד שלא שולב היטב במקום העבודה ולא נקלט כראוי בחודש הראשון לעבודתו בארגון, יחפש אפשרויות אחרות מחוץ לארגון.
במקרים בהם עובד שקליטתו בארגון היא כושלת, לא עוזב את הארגון הוא מפתח התמרמרות שעלולה לפגוע במותג המעסיק.
רובם המכריע של העובדים לא יחכו שנה שלמה כדי להרגיש שהם חלק מהתרבות הארגונית וחלק אינטגרלי מהחברה. המשמעות היא שארגונים חייבים לחקור יותר לעומק איך לשפר את תהליך קליטת העובדים החדשים שלהם.
בגאלופ מצאו כי יש דברים שעל הארגון לעשות בעת קליטת עובד חדש ושהינם קריטיים להצלחת הקליטה:
1 למלא אחר כל אחת ואחת מההבטחות שהובטחו לעובד בתהליך גיוסו.
2 לבנות בסיס ארוך טווח ארוך של מחוברות, מעורבות וביצועים.
3 להעביר לעובד הדרכה ביומו הראשון בו יוסברו לו כל האספקטים של עבודתו, של התרבות הארגונית ושל הארגון כולו, עד לרמת הפרטים הקטנים ביותר. פרטים קטנים אלה אולי נראים ברורים מאליהם לעובדים ותיקים אבל לעובד חדש הם לא ברורים כלל.
4 לבדוק מראש איך אתם מסבירים לעובד החדש את היתרונות של הארגון שלכם, את ההפסקות, התנאים הסוציאליים והטבות אחרות, ואת כל מרכיבי המדיניות של החברה.
לשם כך חייבים מנהלי משאבי האנוש לנסח באופן מדוייק את מרכיבי התרבות הארגונית, כאמור עד אחרון הפרטים הקטנים.
5 לברר כבר בתהליך הגיוס מהן נקודות החוזק והתורפה של העובד החדש. לוודא איתו אילו מהמשימות הוא יודע ויכול לעשות בצורה טובה מאוד ובמה הוא לא טוב.
את המידע הזה יש להעביר למנהלים ולחברי הצוות האחרים. רק אם כולם ידעו בדיוק למה לצפות מעובד זה, הוא יוכל לפרוח ולשגשג.
6 כל ארגון חייב להשקיע בהכשרה מתאימה של העובד החדש כחלק בלתי נפרד מתוכנית הקליטה. עובד חדש רוצה להרגיש מהרגע הראשון שהחברה משקיעה בו ובקריירה שלו.
למידה ופיתוח מקצועי של העובד החדש חייבים להיות חלק מהתוכנית לשילוב העובד בארגון. השקעה אמיתית בעובדים חדשים מעבירה מסר של אכפתיות מהעובד ומסר של רצון לראות את העובד מצליח בארגון בטווח הארוך.