בריונות ברשת היא התנהגות בריונית בצורה של הפחדה, איומים, השפלות והטרדה המתרחשת באמצעות אמצעים דיגיטליים: מחשבים, טלפונים סלולריים או מכשירים אלקטרוניים אחרים.
הרעיון להציק לאנשים אינו דבר חדש. אך הטלפונים הסלולריים, המחשבים והמדיה החברתית הופכים את זה קל ונגיש בהרבה.
כיום, הרבה יותר קל לגרום נזק נרחב באמצעות התפשטות שמועות, שקרים גלויים או תמונות. על אף שקשה לדמיין שמבוגרים עובדים פועלים כך, עם השימוש ההולך וגדל בטכנולוגיה ובמדיה החברתית, המציאות העגומה מראה שאכן הבעיה קיימת. הבעיה גם עלולה להחמיר, אלא אם כן ארגונים יתחילו להתמודד ברצינות עם המצב.
בריונות ברשת בהקשר של מקום העבודה יכולה להתרחש הן מצד עובדים מתוך החברה, שמציקים ומטרידים עובד אחר באמצעים דיגיטליים, ע"י לקוחות עבר לא מרוצים, וכן ע"י מנהלים או עובדים לשעבר. הדרך להגן על עובדים מפני בריונות ברשת היא לקבוע כללים ולייצר שיח בנושא, וכמובן להבהיר לעובדים בחברה כי העניין הוא חלק מתחום האחריות של המעסיק ושל מחלקת משאבי אנוש ושהם יטפלו בנושא בכל עת שיידרש.
הדרך לתיקון בעיות של אכזריות ברשת במקום העבודה, היא לאפשר לאנשים לתבוע את הבריונים, לספק למחלקת משאבי אנוש אחריות לנושא ולחייב מעסיקים למנוע ולתקן מקרים עתידיים של בריונות ברשת. על פי המרכז לחקר בריונות באינטרנט (CRC), ל -25 מדינות יש כיום חוקים נגד בריונות ברשת ושלוש הצעות חוק שיגדילו את החוק.
המכון לבריונות במקום העבודה (Cyberbullying Research Center) חשף בשנת 2014, כי 6.5 מיליון עובדים אמרו שהם הושפעו מבריונות במקום העבודה. 61% מהנשאלים אמרו שהמעסיק שלהם לא הגיב להתנהגות פוגעת. כתוצאה מכך, 29% מהם דיווחו כי הם שקלו התאבדות.
בריונות יכולה להוביל להרבה יותר מאשר הפסד של עבודה. אנשים חווים שינויים נוירולוגים כאשר הם מותקפים וזה פוגע בהם בריאותית.
גם מקום העבודה סובל מכך שעובד מותקף ברשת. המשמעויות הן: אובדן הפרודוקטיביות, היעדרות מוגברת, תחלופה גבוהה יותר של עובדים ועלייה בעלויות הרפואיות בשל הסטרס בעבודה. זוהי סוג של אלימות פסיכולוגית שיכולה לפגוע ואכן ופוגעת קשות בבריאותם וברווחתם של העובדים שנפגעו. זה גם יכול להרעיל ארגון על ידי ערעור מורל העובדים ועל ידי ערעור כל תחושה של נאמנות, אמון או עבודת צוות.
בשנת 2008, האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה העריכה כי עסקים בארה"ב מפסידים 300 מיליארד דולר בשנה, בשל מקרים של בריונות במקום העבודה, בית הספר לבריאות הציבור של הרווארד דיווח לאחרונה, כי שליש מהעובדים האמריקאים סובלים ממתח כרוני.
מה חשוב שמחלקת משאבי אנוש תעשה?
מומחים אומרים שאין גישה אחת לסיום או למניעת בריונות ברשת. האסטרטגיות המבטיחות ביותר נחלקות בדרך כלל לארבע קטגוריות עיקריות:
שינויים בארגון ובתרבותו.
אסטרטגיות שיסייעו לחזק את המנהלים ואת המנהיגים.
שירותי תמיכה לקורבנות בריונות.
דין וחשבון לבריונים.
מחלקת משאבי אנוש היא בדרך כלל נקודת הקשר הראשונה של העובד עבור תלונה של בריונות, וחשוב מאוד שאנשי משאבי אנוש יוכשרו לטפל בבעיות אלו ויטפלו בהן בזמן ולעומק. חשוב ליישם בארגון מטרות אסטרטגיות לגבי איך להתמודד עם ההתנהגות השלילית של הבריון ולספק לנפגעים משאבים זמינים.
העובדים זקוקים למדיניות ברורה לגבי התנהגות מקובלת ובלתי מקובלת. יש להכשיר את העובדים ואת ההנהלה הבכירה לכך.