מודל (XaaS (anything as a service אותו מאמצים בהדרגה ארגונים ברחבי העולם מאפשר ללקוחות הארגון לבצע הכל דרך הענן שלו. מהי המשמעות עבור העובדים?
המונח X באלגברה מבטא משתנה המייצג כל כמות בהתאם לשאר האלמנטים של משוואה. זו יכולה להיות דרך טובה להסביר את מודל XaaS (כל דבר כשירות) לאלו שאולי מכירים את מחשוב ענן אך אינם מודעים להתפתחותו המתמשכת.
רוב האנשים אשר חושבים על מחשוב ענן חושבים על אחסון קבצים ומסמכים, על שיתוף פעולה בין חברי הצוות כאשר הם משלימים פרויקטים ממקומות מרוחקים ועל כלי אבטחה, כך שהעבודה לא תיפגם או תלך לאיבוד.
במקום לרכוש עוד שרתים ותוכנה, לאורך השנים התפתחו מודלים שונים לתשלום פר שימוש בענן, כך שבעלי עסקים יוכלו להשתמש בשירותי ענן עם דמי מנוי מתונים. כך פותחו SaaS, IaaS ו- PaaS (תוכנה, תשתית ופלטפורמה בתשלום לפי שימוש בענן).
ספקי שירותי ענן הציעו בדרך כלל שירותים ספציפיים מאוד למנויים שלהם. כך Google Docs מאחסן קבצים ומסמכים, חברות כמו Basecamp מתמקדות בניהול פרויקטים של ענן, וכד'. אבל עדיין, רבות מהפונקציות של הארגון נשארות "בבית" והן מצריכות רכישות תוכנה, חומרה, אבטחה, ועובדים שינהלו את הכל.
כמה אנשים חכמים מאוד ראו עתיד בסוג אחר של שירות ענן – כזה שיכול להציע כל דבר (המשתנה "X") ללקוח, בהתאם לצרכים שלו, ובכך לחסוך ללקוחות עשרות אלפי שקלים. עסקים מזהים את הכלים הדרושים להם כספקי ענן והם צוררים את הצרכים הללו לתוך החבילה אשר הלקוח שלהם משלם עליה בדמי מנוי חודשיים או שנתיים.
המודל הזה נקרא XaaS והוא מציע את כל שירותי החברה (אשר אינם פיזיים ומעוגנים לרצפה), דרך הענן.
הדבר גם מאפשר לחברות לספק ללקוחותיהם שירותים שלא כולם מגיעים מהחברה עצמה, ולעבוד עם מספר חברות או ספקים במקביל.
לדוגמה, אם החברה העריכה כי כל פונקציות ה- IT שלה לפיתוח מוצר או שירות שהיא תרצה לשווק, מצריכות שימוש בכלים רבים ושונים, כגון: תוכנת ניהול פרויקטים, שרתים להפעלת תשתית, סוג של חבילת Office, כלי כמו BookingLive לתיאום פגישות וכד', החברה יכולה לפנות לספקי XaaS שיספק עבורה את כל השירותים הללו.
כיצד המעבר של החברות למודל XaaX ישפיע על העובדים?
לאפקט XaaS יש השפעה עמוקה על הארגון כולו. ההשפעה של שינוי זה מתגלגלת לאורך כל החברה ודורשת שינוי מהותי באופן פעולתה – לא רק במערכות ה- IT שלה, אלא גם בתהליכים ובאנשים שלה כדי לספק תוצאות בתבנית הרבה יותר מחוברת, עדכנית ומתקדמת.
המפתח להצלחת העובדים בחברה המספקת שירותים במודל XaaS הוא לספק עבורם את החוויה הטכנולוגית הטובה והגבוהה ביותר, וכמובן להכשיר אותם באופן עדכני ותדיר לכל עדכון חדש במודל.
יש להדריך את העובדים באופן עמוק לגבי החשיבות של חווית הלקוח לצד חווית העובדים בתהליך. חשוב שיבינו כי הטכנולוגיה היא רק גורם אחד המאפשר את מודל ה- XaaS, העובדים והלקוחות יחד הם הנדבך המכריע. זה מפתה לדמיין כי ברגע שהטכנולוגיה נמצאת במקום, העבודה נעשית. אבל זו רק נקודת ההתחלה. הטכנולוגיה מאתגרת את המודלים של המעורבות, התפוקה ומודלים עסקיים שונים, ואלו יתגבשו ויתחדדו, רק אם העובדים והארגון יהיו מוכנים לעבוד ולשתף פעולה לשם כך.