יצירתיות אינה רק נחלתם של אמנים, סופרים ומוזיקאים. כל פיתוח ושירות חדש ומוצרים מהפכניים שיצלחו את השוק, מצריכים חשיבה יצירתית.
בכל הארגונים והחברות המובילות בעולם שוקדים כיום על טכניקות לפיתוח יצירתיות בקרב העובדים, שבסופו של דבר יתורגמו לשירותים ומוצרים חדשים שיכבשו את השוק.
משאבי אנוש בכירים בחברות הייטק, מספרים על תכניות לעידוד יצירתיות בקרב עובדיהם:
אבישג אלבז, מנהלת משאבי אנוש בחברת מטריקס:
"אצלנו במטריקס, כל הזמן חושבים על דרכים לשמר את עובדינו בחזית הטכנולוגיה ולחשוב ביצירתיות ואחת הדרכים הייחודיות והחווייתיות לכך היא על ידי עריכת האקתונים. אירוע כזה מהווה גם הזדמנות לקירוב בין העובדים, מאחר והצוותים המשתתפים בתחרות מורכבים מנציגים מחטיבות שונות, שלא הכירו אחד את השנייה קודם לכן.
'יצירתיות היא בסך הכל אינטליגנציה שמשתעשעת'. המשפט אותו הגה אלברט איינשטיין הוא הקו שהנחה את Matrix Hackaton, שנערך לאחרונה במשרדי החברה בהוד השרון. ההאקתון, שנועד לעודד יצירתיות בקרב עובדי החברה, כמו גם לעודד שיתופי פעולה בין עובדי החברה במטרה לאתר רעיונות טכנולוגיים חדשניים, נערך במשך 12 שעות אל תוך הלילה, עם כיבוד ומשקאות לאורך כל הלילה. במהלך ההאקתון פעלו העובדים בתשעה צוותים שונים על מנת לפתח פתרונות ומוצרים בכל תחום בו חפצו.
צוות מנטורים מקצועי ליווה את עבודת הצוותים במהלך הפרויקט, ובתום 12 השעות הוקצה זמן קצוב לכל צוות להצגת התוצר הסופי שלהם. את הפרויקט המנצח בחרו צוות שופטים שהורכב מאנשי מקצוע, משקיעים וחברי הנהלה. במקום הראשון זכה הצוות שפיתח שלט רחוק בעל כדור מעקב (track ball) המאפשר לשלוט בטלפון בזמן נהיגה. בין הפתרונות הנוספים שהוצגו בפני השופטים נכללו: פתרון לבחירה והתאמת בגדים לעיוורי צבעים, אפליקציה להיכרות דרך חברים משותפים, מוצר המנתח DNA ארגוני ומייצר אוטומטית פרופילים לגיוס, מוצר המתחבר לכל מערכות הארגון ומייצר התראות ועוד. מעבר לחדשנות ויעילות, נמדדו הפתרונות לפי אופן התכנון שלהם וההוצאה אל הפועל תוך בחינת יכולותיהם להתמודד עם אתגרים במהלך ביצוע ולהביא לפתרון בעיה אמיתית תוך מתן ערך מוסף לקהל היעד שלו.
זהו האקתון ראשון בישראל שנערך על ידי חברת שירותי טכנולוגיה, אשר נועד לאפשר לעובדים של מטריקס לעבוד על פיתוח רעיונות מבוססי טכנולוגיה ובדרך זו גם ליהנות וגם לחשוב מחוץ לקופסא על רעיונות חדשניים ופורצי דרך. ייתכן ומתוך ההאקתון הזה גם יצוץ סטארט אפ מצליח או רעיונות שייעלו וישפרו את עבודתם של ארגונים".
שלי רצון, מנהלת משאבי אנוש בחברת CGS ישראל:
"CGS" ישראל, שלוחה של חברת הטכנולוגיה העולמית CGS שמרכזה בארה"ב, היא אחת מחברות ה- IT המובילות בתחומה, אשר מתמחה במתן פתרונות עסקיים מתקדמים ומיקור חוץ. המטה שלנו נמצא בניו יורק ויש לנו מרכזי תמיכה בצפון אמריקה, דרום אמריקה, אירופה, המזרח התיכון ואסיה.
לפני שנה וחצי הקימה CGS את מרכז התמיכה החדשני והמודרני שלה בישראל הממוקם בנתניה ומצויד בתשתיות תקשורת מהמתקדמות ביותר. CGS ישראל מספקת שירותי תמיכה טכנית למחשבים, עבור לקוחות החברה, בישראל וברחבי העולם, במגוון שפות וביניהן: אנגלית, עברית, צרפתית, ערבית, רוסית ועוד.
הכוח המניע כל הצלחת ארגון הוא ההון האנושי וב- CGS אנו מקפידים על גיוון תעסוקתי ופיתוח אישי ומקצועי לכן אנו עושים פעולות מרובות על מנת להשרות אוירה נעימה בקרב העובדים, לטפח אותם ולעודד את היצירתיות שלהם.
מאוד חשוב לנו להנהיג מדיניות "דלת פתוחה" ולערוך סקרי שביעות רצון וכך לתת לעובד פלטפורמה לומר את אשר על ליבו, כולל פידבקים לשימור ולשיפור. מספר רעיונות יצירתיים של עובדים הניעו אותנו לעשייה – משינוים קטנים בחדר האוכל, דרך שינויים מבניים בקורס ההכשרה ועד להתייעלות בעמידה ביעדים שלנו.
לשם עידוד היצירתיות אנו מעשירים את העובדים בסדנאות בנושאים שונים שלאו דווקא קשורים באופן ישיר לדרישות התפקיד שלהם, כמו: סדנת אקסל, סדנת בניית אתרים, סדנא ללימוד אנגלית טכנית ועוד.
אנו מפיקים תחרויות שונות, על מנת שהעובד יוכל להראות צדדים נוספים ולא מוכרים שלו, לדוגמה – תחרות תמונות, אשר התמונות שזכו בה מקשטות את קירות המשרד, תחרות מאסטר שף שזיכתה את ה"שפים" הטובים בפרסים ועוד.
חשוב לנו למצוא בכל עובד את הדבר הייחודי לו מעבר לתפקיד ולתת לו להתבטא בו. לדוגמא – עובד שאוהב את תחום הצילום, נשמח לתת לו לצלם עבורנו בהזדמנויות שונות וכו'..
ולבסוף, הכי חשוב לנו להראות דוגמה אישית לכלל העובדים בכל נושא באופן כללי ובנושא יצירתיות בפרט –
'יצירתיות מדבקת, העבר אותה הלאה' – אלברט איינשטיין"."
דורית בר, מנהלת משאבי אנוש בחברת מלם תים:
"אנחנו בקבוצת מלם תים מאמינים שעידוד יצירתיות וחדשנות אינו מופע חד פעמי, אלא פעילות מתמשכת שהנה חלק מה-DNA הארגוני.
מגוון תחומי הפעילות והגיוון האנושי בקבוצה מאפשרים לנו לשלב כוחות ולהסתייע ב"חוכמת ההמונים" הפנים ארגונית ועל ידי כך להשיג חשיבה רחבה ויצירתית אשר משפרת אותנו כל הזמן.
אנו מקפידים על תרבות ניהולית המאפשרת לטעות ואף לקחת סיכונים וזאת מתוך אמונה שמקסימום זה יצליח.
גישה של עשייה גם במחיר של טעויות היא גישה שאנו מטמיעים בשיטת "מפל המים הניהולי" ממנהלים בכירים ועד לאחרון העובדים. בגישה זו, אנו מאפשרים לעצמנו לשנות ולהשתנות בכל עת ולא להתקבע בתהליכים או בעולמות תוכן אשר לא רלוונטיים לנו. בנוסף, אנו ארגון אשר השינוי בו הוא חלק מהשגרה. המסר הארגוני שלנו הינו ששינוי אינו רע אלא נהפוכו, הוא מהווה הזדמנות לתת מענה לצרכי השוק הדינאמיים, להיות קשובים ללקוחות ומאפשר לאנשים אחרים לבלוט ולהביא את עצמם לידי ביטוי בתוך הארגון. מסרים אלו מניעים את העובדים ליזום שינויים, להציע רעיונות יצירתיים כדי לעמוד באתגרי השוק והשעה.
להלן כמה דוגמאות אשר מהוות חלק מהדרך שלנו לעידוד חשיבה יצירתית וחדשנות:
1. הקמת קבוצות חשיבה משותפות עם עובדים או מנהלים לנושא אד הוק או נושאים מתמשכים – במסגרת זו, קיימנו לאחרונה חשיבה משותפת עם קבוצת נשים חרדיות על מנת להתאים את פעילות הרווחה של הארגון לצרכים המיוחדים שלהן. דוגמה נוספת, קיימנו מספר קבוצות חשיבה עם מנהלים ועובדים בנושא קידום מקצועי וניוד פנים ארגוני במטרה לבנות תהליכים המותאמים לצרכי הארגון, רצונות העובדים ובהתאמה ללקוחות ולאסטרטגיה הארגונית שלנו. קבוצות אלו העלו הרבה חילוקי דעות אך גם הרבה רעיונות והצעות שלא היינו חושבים עליהם לבד במשאבי אנוש. וכתוצאה מכך, מימשנו חלק מהצעות המנהלים בתהליכים חוצי חברה.
2. הערכה, פרגון והוקרה על יוזמות וחשיבה יצירתית וחדשנית של עובדים.
לעתים עובדים מהשטח מביאים פתרון יצירתי אשר מחזק את כוחה של החברה אצל הלקוח או מביא להתייעלות. אנו מפרגנים במילים ובמעשים לעשייה כזו כשאנו נחשפים אליה ורואים בה ערך משמעותי להתפתחות שלנו.
3. שיתוף העובדים בעשייה העסקית, מתוך אמונה שהכרות עם הביזנס עבור כלל העובדים, מחבר אותם לארגון, מגדיל את הידע שלהם ונוטע בהם גאוות יחידה. דבר זה נעשה באמצעות משלוח ניוזלטר רבעוני, כמו גם תקשורים במייל על עסקאות משמעותיות.
דוגמה נוספת, היא המינוף של תחום ה- Cloud בארגון. החלטנו לערוך פורום טכנולוגי לכל מי שהיה מעוניין ליטול בו חלק, ומתוכו בחרנו קבוצה שתזכה להכשרות ייעודיות"."