השמנת יתר במקום העבודה הופחת להיות בעיה דחופה, בעיקר בארה"ב. שכן שיעורי ההשמנה באוכלוסייה האמריקאית ממשיכים לעלות והדבר יוצר חששות עבור שני שלישים של האוכלוסייה, שיכולים להיחשב שמנים או בעלי עודף משקל וכן לארגונים המעסיקים אותם.
אנשים כבדים עשויים להיות קורבנות של סטיגמות ודעות קדומות. סטריאוטיפים נפוצים הקשורים לאנשים כבדים טוענים כי הם פחות חרוצים, פחות מצפוניים, ופחות מאושרים מאשר אנשים רזים. מאחר שהמשקל אינו מעמד מוגן לפי חוק האפליה הפדראלי, אנשים שמנים עשויים להרגיש שמשקלם משפיע על חוויות העבודה שלהם באמצעות אפליה פורמלית (גלויה) ובלתי פורמלית (עדינה).
עם זאת, רב המחקרים הקשורים לאפליה מבוססת משקל התמקדו בחוויות של נשים דווקא ובזיהוי האם מתרחשת אפליה, ולא מדוע האפליה מתרחשת. מחקר שנערך לאחרונה, נועד לשפר פערים אלו בספרות המקצועית באמצעות שני מחקרים ניסיוניים. המחקר הראשון בחן את ההיקף שבו גברים שמנים חוו אפליה הן כמבקשי עבודה והן כלקוחות קמעונאיים. המחקר השני בדק האם עמדות שליליות לגבי עובדים כבדי משקל השפיעו גם על העמדות לגבי המוצרים שהעובדים הללו מוכרים ועל הארגונים שבהם הם עובדים.
אפליית משקל: האם זהו עניין מגדרי?
מחקר אחד בחן האם גברים שמנים חוו אפליה בעת הגשת מועמדות לעבודה או בביקור בחנות כלקוח קמעונאי. כדי לבצע ניסוי זה, סטודנטים לתואר ראשון ביקרו ב- 223 חנויות על פני מספר קניונים בדרום ארצות הברית. בחלק מהביקורים בחנויות הופיעו הסטודנטים שאינם שמנים, ובחלקן הסטודנטים השמנים. במהלך הביקורים החוקרים חיפשו עדויות לאפליה פורמלית ולא רשמית.
האפליה הפורמלית נמדדה על ידי תיעוד התשובות שעובד החנות השיב לשאלות הנשאלות על ידי הסטודנטים. וכן האינטראקציה איתם כגון חיוך, שפתיים קפוצות וקשר עין.
תוצאות הניסוי הראו כי הסטודנטים כבדי המשקל נטו יותר לחוות אפליה לא רשמית מאשר אפליה פורמלית. בנוסף, כבדי המשקל נטו יותר לחוויית אפליה מאשר סטודנטים לא כבדים. כתוצאה מכך, מחקר זה סיפק תמיכה ברעיון שגם גברים סובלים מאפליה מבוססת משקל.
איך עובדים שמנים וארגוניהם נתפסים בעיני לקוחות?
המחקר השני התרחב במטרה להבין טוב יותר את עמדות הלקוחות הפוטנציאלים כלפי העובדים כבדי המשקל והארגונים בהם הם עובדים. עבור ניסוי זה, 298 סטודנטים צפו בסרטון שיווקי, אשר הראה עובדים שמנים ועובדים לא שמנים המספקים שירותי מכירה עבור כמה מוצרים שנמכרו על ידי חברה פיקטיבית. לאחר הצפייה בסרטון, המשתתפים התבקשו לדרג את העובדים, הארגון והמוצרים שנמכרו.
ממצאי המחקר הראו כי כאשר המוכר היה כבד משקל, הצופים נטו יותר לדרג את העובד בבאופן שלילי מבחינת המראה שלו, הרשלנות, וחוסר המקצועיות. הערכות שליליות אלו של העובדים הושלכו גם על הארגון ומוצריו. כלומר, הערכות שליליות המבוססות על סטריאוטיפים של עובדים כבדי משקל, הובילו להערכות שליליות יותר של הארגון.
המחקר הנוכחי מראה כי מועמדים לעבודה, לקוחות קמעונאיים ועובדים עלולים לחוות סטיגמות ואפליה כתוצאה ממשקלם. העובדים כבדי המשקל חווים אפליה אשר יכולה להוביל להערכות שליליות של הארגון ועל מוצריו.