אחת הבעיות הגדולות של עולם העבודה בימינו היא המתח שבין הצורך ההכרחי לחדש לבין הצורך ההכרחי לא פחות לבצע את המטלות השגרתיות השוטפות ולכבות שרפות קיימות. שני האתגרים הללו חולקים ביניהם משאב חשוב במיוחד: זמן. העומס שעמו מתמודדים מנהלים ועובדים, כולל אלה שממומנים על ההיבטים היצירתיים והחדשניים בארגון, הוא עצום. כאשר אלה הם פני המצב, קשה מאוד להרים את הראש מעל ערמת המטלות, להביט אל המרחק ולייצר רעיונות גדולים. הסכנה היא שמרוב תחזוקה, בסוף לא יישאר מה לתחזק בעסק שלכם.
"רעיונות גדולים כמעט שאינם מגלים את עצמם בפניכם כאשר אתם תקועים בזרימת עבודה ריאקטיבית", כותב חמזה קהאן מאתר משאבי אנוש 99U. כאשר אתם שוחים במעלה הזרם מול שטף הדוא"ל, הפגישות והסחות המיקרו בכל יום, יכולים לעבור ימים שלמים, שבועות או חודשים בלי שתצליחו להעלות רעיונות שקשורים לתמונה הגדולה, כאלה שהכרחיים להצלחה ארוכת טווח.
במקום לחכות ליום חופש במקום מרוחק, התגלות חמקמקה או סיעור מוחות מזדמן, נואה וייס, לשעבר מנהל מותר בגוגל, מציע להקצות זמן במשך השבוע שלכם לרעיונות גדולים. נהלו את הזמן שלכם בצורה שבה חברת גוגל משקיעה את המשאבים שלה: 70/20/10. מנכ"ל גוגל אריק שמידט ניסח זאת כבר מזמן, ב-2005: "אנחנו משקיעים 70% מהזמן שלנו בחיפוש ליבה ופרסומות. אנחנו משקיעים 20% בעסקים נלווים: Google News, Google Earth ו-Google Local. ואז 10% מהזמן שלנו צריך להיות מוקדש לדברים שהם חדשים באמת."
צריך להתנקות
קל יותר להעלות רעיון חדש אחד כל שבוע מאשר 10 רעיונות בספרינט של שבוע אחד. כדי לבנות את הזמן בשביל לחיות בעתיד ולהחזיר את הרעיונות הגדולים. וייס מזהיר שצריך להתנקות: "אתם אחראים לחלוטין על שיגור מוצרים במהירות, מעבר לרף של איכות מינימלית ובהיקף הנכון. אבל העבודה שלכם אינה מסתיימת שם. נקו את היומן שלכם, כבו מדי פעם את הדוא"ל שלכם, עקבו אחר הבחנות שיש בהן תובנה, והקדישו זמן לחשיבה קדימה."
די ברור שעל מנת ליישם רעיונות כמו של וייס ושמידט, נדרשת תרבות ארגונית שמאפשרת את "ההתנקות". כמה זמן אתם או העובדים שלכם מקדישים לניקוי תיבת הדואר הנכנס? כמה זמן עובר עליכם בפגישות, בעיקר פגישות בתוך הארגון? כמה זמן אתם מוציאים על משימות טכניות קטנות שאולי מישהו אחר יכול לבצע במקומכם? מהי רמת הזמינות המצופה מכם, כלומר, תוך כמה שעות או דקות אתם אמורים להשיב לדוא"ל או למסרון? ישנם תפקידים שמתאפיינים בשמירה על שגרה, כמו הנהלת חשבונות, שירות לקוחות או תחזוקה (אבל גם בהם יצירתיות לא יכולה להזיק), אבל עבור בעלי תפקידים שדורשים יצירתיות רבה יותר כדאי לשחרר זמן המוקדש פשוט להעלאת רעיונות חדשים.
סמנכ"ל/ית משאבי אנוש? הירשם/הירשמי עוד היום לפורום סמנכלי HR – פרטים והרשמה כאן