לכו תעבדו!

לכו תעבדו!

מחקרים מראים: הישיבה הממושכת מסוכנת ואף קטלנית גם אם משלבים פעילות ספורטיבית. מה עושים?

שיתוף
הליכה בעבודה

הליכה בעבודה

אז התחלתם לתקשר מידע על החשיבות של תזונה נכונה ושמירה על כושר גופני בקרב העובדים. אפילו דאגתם להם לשיעורי התעמלות פעמיים בשבוע, להנחות מפליגות על מנוי לחדרי כושר או שפתחתם קבוצת הליכה אחת לשבוע. זה טוב ויפה אבל, כפי שמראים 41 מחקרים שונים שנערכו בעת האחרונה – הסכנה הכרוכה בישיבה ממושכת בעבודה היא עצומה.

גם בשגרת יום שכוללת פעילות ספורטיבית, ישיבה ממושכת מול המחשב וליד שולחן העבודה, מעלה את האחוזים ללקות במחלות כגון סוכרת, סרטן ומחלקות קרדיולוגיות מסובכות וכן לחטוף התקף לב.
ד"ר דיויד אלטר, חוקר בכיר במכון גמילה בטורונטו אמר בריאיון לאתר משאבי אנוש HR Reporter:

"מהמחקרים שלנו עולה המסקנה שלמרות המודעות לפעילות ושילוב של פעילות גופנית, אין בכך די כדי למנוע את הסכנות העורבות לעובדים היושבים."

על פי אחד המחקרים, העובדים המבלים את מרבית שעות הערות שלהם בישיבה מגבירים את הסיכוי לחלות במחלות לב, לרבות התקף לב ו/ או סרטן בכ-15% עד 20% וסיכוי גבוה יותר (90%) לחלות בסוכרת.

ד"ר אלטר: "לעשות פעילות גופנית במשך 30 עד 60 דקות ביום זה טוב. אבל זה לא מבטל את הסכנה הכרוכה בישיבה ממושכת במהלך היום". אנחנו צריכים לעודד את העובדים לקום, לעמוד, ללכת, לעלות ולרדת במדרגות, וכל זאת תוך כדי עבודה

הפתרון עם כך אינו נעוץ בעוד תוכנית רווחה שתציע לעובדים שובר הנחה ליוגה בשעות הערב או הזדמנות לפדל על אופני כושר איכותיים בחדר כושר מפנק בשעות הבוקר המוקדמות, לפני העבודה. הפתרון הינו שידול העובדים היושבים לקום.

כדאי לדעת:

– עמידה במקום שורפת פי שניים יותר קלוריות מישיבה וכן תורמת לחיזוק הלב, הסדרת הסירקולציה וחיזוק העצמות.

– עמידה למשך 15 דקות, מתוך שעת העבודה, חיונית כדי לאזן את הגוף לאחר ישיבה מסוכנת.

– ביצוע עבודה תוך כדי הליכה במקום או בשטח המשרד, צעידה במסדרון או טיפוס במדרגות, תורמים לאיזון הגוף ולעיקוב משמעותי בתופעות המסוכנות הכרוכות בישיבה (בעיות קרדיו למיניהן, סוכרת וסרטן).

– ישיבה מושכת במצב של היעדר שינה סדירה או מסוכנת יותר מישיבה ממושכת לאחר שנת לילה טובה. יש קשר ישיר בין רמת העייפות של הגוף לרמת הפגיעות שלו לסיכוני הישיבה.

הפתרון הבלתי נמנע – לגרום לעובדים לקום וללכת!

עודדו את העובדים שלכם לקום, ללכת, לצאת להפסקת ריענון או לבצע את העבודה (שיחת טלפון, שיחה עם עמית, עיון במסמך וכיו"ב), תוך כדי עמידה או הליכה.

מחקרים מוכיחים כי עמידה והליכה הם התנהגויות מדבקות. כלומר מעבר לעובדה שהעובד יודע שיותר נכון ובריא לו לנהל שיחה בעמידה ולא בישיבה – אם הוא משוחח עם קולגה שעומד מולו, גם הוא יעמוד. העמידה וההליכה סוחפים אנשים ומחלקות כי הם יוצרים דפוס של שיחה או עבודה קצת אחרים וזה טרנד שצריך לעודד באמצעות:

סביבת עבודה פיזית המאפשרת: עמידה לעתים תכופות, מעברים רחבים המאפשרים תנועה…

ציוד ומחשוב הולמים: החל מחוטי הטלפון ועד לגודל המסך, האבזור והמחשוב במשרד צריכים להתאים לעובד העומד ולא רק היושב.

נהלי עבודה: במוקדים רבים עדיין מביטים על המוקדנים מבעד לקיר זכוכית. אם עובד קם, או שיש לו בעיה אמיתית או שהוא בבעיה אמיתית!

זה הזמן לשנות את הנהלים ולהתאים אותם לסביבת עבודה הרבה יותר בריאה שמקדמת או לכל הפחות מאפשרת עמידה, הליכה ותנועה קלה לאורך המשמרת.

דוגמה אישית: זה הזמן להתחיל להראות לעובדים דוגמה אישית על ידי כך שישיבות ההנהלה או לפחות חלק מהן מתקיימות בעמידה. שיחות אחד-על האחד עם עובדים או אפילו שיחות צוות נעשות בעמידה. ברגע שמנהלים בארגון יתחילו לנהל יותר שיחות טלפון עם לקוחות בהליכה במסדרון או ייקחו קולגות לשיחה תוך כדי סיבוב קצר סביב הבניין, או יסתובבו במסדרון כשהם מעיינים במסמך זה או אחר, כך תיווצר בארגון אווירה שבה עמידה והליכה הם הנורמה החדשה.

אל תשבו בחיבוק ידיים (תרתי משמע) קחו את הבריאות שלכם ושל העובדים שלכם ברצינות כשהצעד הראשון שלכם הוא – פשוט צעד ועוד צעד פיזי במסדרונות. משם זה יתפוס תאוצה.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה