עולם ההדרכה התפתח והשתנה בעשור האחרון, בעיקר בזכות הטכנולוגיה ואפשרויות הניידות של הלומדים. במרכז השיח בתחום ניתן לשמוע כיום בעיקר על החדשנות בשיטות ההדרכה. נושא חשוב לא פחות שיכול להעלות פלאים את סיכויי הצלחת ההדרכה – הוא הוויזואליות שלה. מישל וויסבקר, מנהלת תחום האינטראקטיב והעיצוב בקינאו ישראל, תעלה על סדר היום את הנושא בכנס פיתוח הדרכה שיערך מחר בכפר המכביה.
מישל מגיעה עם רזומה של 16 שנה מעולם העיצוב, ובשמונה השנים האחרונות היא מיישמת אותו בפיתוח הדרכה בקינאו. בכנס היא תדבר על חדשנות בעולם הלמידה בהיבט זה. לדבריה, כדי ליצור הדרכה אפקטיבית לא מספיק ליצור לומדה קלאסית שבה שקף אחר שקף, אלא יש צורך להגיש ללומד חווית למידה חדשנית ואקטואלית, ושגם תתמוך בכל המכשירים המתקדמים בהם אנו עושים שימוש כיום.
מה תפקיד הגרפיקה והוויזואליות בתהליך למידה?
מישל וויסבקר: תפקיד הגרפיקה והוויזואליות הוא קריטי, מאחר שהם מייצרים את חוויית הלמידה. עיצוב מעורר עניין, תומך ומחזק את התוכן. פיתוח נכון של למידה צריך לשלב את העיצוב כבר בשלב הראשוני, כשיוצרים את הקונספט שלה, בשיתוף פעולה עם כותבי התוכן. ברוב המקרים כיום זה לא קורה. תהליך העבודה מתחיל בכתיבה ועריכה של חומרי הלימוד, ובסופו הוא מובא אל המעצב הגרפי. התהליך הזה לדעתנו הוא לא נכון. כבר עם עליית הצורך בהדרכה המעצב צריך לשבת עם הכותבים כדי ליצור יחד קונספט של סיפור. אז יכול להיות שבהתאם צורכי הכתיבה ישתנו. השילוב יהיה בהרבה יותר מוצלח ואז העיצוב יחזק את התוכן ולא רק מייפה אותו וייצור את חווית הלמידה. לכן מעצב טוב בעולם הלמידה בהחלט צריך גם להכיר ולהבין את עולמות התוכן.
לארגונים בעלי תקציב מוגבל, האם לדעתך צריך לבחור לא להשקיע מחשבה בגרפיקה ובוויזואליות של ההדרכה (ולהשקיע רק בתכנים)?
התשובה היא לא. גם אם יש תוכן מצוין, הוא לא יהיה אטרקטיבי ללומד אם לא תושקע מחשבה בוויזואליות שלו. הלומדים צריכים לרצות לצרוך את הלמידה, לא שישבו יעבירו מהר את השקפים ויסיימו. העיצוב הטוב מוכר ללומד את התוכן, שירצה לצרוך אותו. בנוסף אין קשר בין עיצוב טוב לתקציב. אם עובדים נכון, אין צורך בתקציב גדול: הכותבים מכינים מראש עם המעצב תבניות בסיס ללומדות לשנה הקרובה. בתבנית מוכנה כותב התוכן כותב מהר יותר ואין צורך לכתוב ולעדכן תכנים בכל פעם מחדש. המפיק משכפל, וכל העבודה הופכת למהירה יותר. כך שאין צורך להוציא סכומי כסף גדולים. כשיש תוצר טוב – מקצרים זמנים ואף חוסכים.
האם תוכלי לתת דוגמא לחברה שראתה ערך ממוצר שלכם?
פיתחנו לומדה לחברת רכב, ששיווקה דגם חדש של רכב חשמלי וחדשני. הלומדה נועדה לאנשי המכירות, שהיו צריכים ללמוד על הרכב החדש כי הוא היה חדשני ושיטת המכירה היא שונה. מעבר להתלהבות מהעיצוב עצמו, הלומדה חסכה משאבים וצמצם את זמן ההדרכה מחמישה ימים ליומיים בלבד. הלומדה היתה מחוברת לעולמם של אנשי המכירות, ועם הידע שהם רכשו הם יצאו מוכנים למכירה בשטח.
מה המסר שאת מבקשת להעביר לאנשי משאבי אנוש?
המסר שלי הוא שכדאי לפתוח את המחשבה לשיטות עבודה חדשות. יש צורך לשנות את סדר העבודה ואת האנשים ששותפים בפיתוח ההדרכה, וכך נרוויח: נספק ללומדים לא רק למידה רגילה של מעבר בין מסכים, אלא חווית למידה שגם תהיה אפקטיבית.