וזה שלא ידע לשאול… מקומו לא איתנו!

וזה שלא ידע לשאול… מקומו לא איתנו!

תרבות הבלוגים היא קריטית לארגון מצליח. זו נקודת המפגש בין עובדים ומנהלים שבה ניתן להעביר מידע ולשאוב מידע

שיתוף
בלוג ארגוני

בלוג ארגוני

הבלוג הארגוני הוא אחת הפלטפורמות החשובות ביותר לפיתוח למידה בלתי פורמלית בארגון ושימור הידע בארגון. לכן הארגונים המובילים בעולם כבר הקימו בלוג הפתוח לכל עובד חברה – לקריאה וכתיבה – ובו כותבים באופן קבוע המנהלים הבכירים ועד למנכ"ל בכבודו ובעצמו.

אז נכון שיש לומדה ויש קורסים מקוונים ויש שפע של מאמרים מקצועיים ברשת. נכון שכל עובד יכול ללמוד בכל מקום ובכל עת אולם הידע המקצועי הספציפי שאותו העובד כל כך צריך – נמצא הרבה פעמים בתוך הבית. הידע הזה נמצא אצל מי שעשה את התפקיד בעבר, אצל מי שעושה את אותו תפקיד בסניף אחר, אצל מי שבעבר עבד באותה מחלקה וקודם לתפקיד אחר… הידע נמצא בארגון והוא קריטי עבורו.

פרויקט של הקמת בלוג בארגון כמעט ואינו כרוך בהשקעה תקציבית והיתרונות שלו לארגון הם עצומים בהיבט של פיתוח למידה, ניהול כישרונות ופיתוח ארגוני.

כיצד מתפקד בלוג כפלטפורמה להעברה ושימור ידע בארגון?

– לכל עובד יש אפשרות לכתוב בלוג משלו. בבלוג הזה הוא מתייחס לנושאים מקצועיים שקשורים לעבודה השוטפת, לפרויקט או לקוח מסוים ואף לנושאים שאותם הוא לומד או חוקר בזמנו הפנוי אך הם מתקשרים לעבודה. הבלוג משמש לו אמצעי לתקשר עם עמיתים ומנהלים תוך שהוא מאפשר לו להציג את הכישורים, הידע, החוזקות שלו ותרומתו לחברה בכל זמן נתון. עובד שכותב בלוג לא יצטרך לשבת מול מנהל ולהגיד לו מה הוא עשה בחודש האחרון או מה הוא עומד לעשות בשבועות הקרובים.

– הבלוג משמש לעובדים ולמנהלים הזדמנות לתעד ידע שנובע מאינטראקציות עם אנשי הארגון, עם הקהילה המקצועית שלהם, עם לקוחות וספקים. הוא מאפשר להם לתעד אירועים, חוויות ורישומים וכן לתעד מסקנות, תובנות ועצות אופרטיביות.

– הבלוג מאפשר לעובדים ולמנהלים לרתום תמיכה בתוך הארגון. נקודת המוצא היא שאם אנשים בארגון יודעים שאני עובד כעת על פרויקט לאיתור לקוחות עסקיים בצפון הודו, אולי זה ידליק נורה אדומה אצל עמית שבעבר עבד בחברה שפעלה בהודו ויש לו עדיין קשרים…

– הבלוג מאפשר לעובדים ולמנהלים לבקש עזרה באופן ישיר או עקיף. ברגע שאדם מפיץ פוסט שבו הוא מתאר אתגרים מקצועיים בפרויקט מסוים והוא מתייחס לקשיים טכניים או קושי בהתמודדות עם התנגדות מצד לקוח – יכולים לקום בארגון עובדים שיושיטו יד כי יש להם ידע וניסיון בתחום. זוהי למעשה פנייה לעזרה

מבלי לבקש אותה בריש-גלי. זו קריאה פתוחה לציבור הרחב ורק מי שבאמת רוצה ויכול – יציע את עצמו. זה למעשה מבטיח לכותב הבלוג שאף אחד לא "ינפנף" אותו או יעשה לו "טובה חלקית" רק כי הוא פנה אל אותו אדם וביקש את עזרתו. מי מהעובדים או המנהלים שקרא פוסט ובחר להגיב, עשה זאת מתוך כוונה מובהקת.

– בלוג הוא פלטפורמה נהדרת ליישום מודל הלמידה מתוך התנסות ולמידה מטעויות. ארגונים מבינים יותר ויותר שטעויות קורות ושאין טעם להוריד ראשים של עובדים או מנהלים שטעו בתנאי שהם למדו מהטעויות שלהם ובתנאי שכל הארגון יוכל ללמוד מטעויות אלה ולהשתפר. הבלוג מאפשר לאדם לדון בטעות או בכמעט טעות מנקודת מבט אישית כנה. הכתיבה האישית בגוף הראשון עם שם ותמונה של העובד יוצרת חיבור והזדהות אמיתית בין הקורא לכותב.

שגרירי הסברה

בחברת התעופה ארקיע יש נהלי חירום מאוד ברורים. בין היתר, כשדלת המטוס טעונה, כלומר מחוברת אליה מגלשת ההצלה, אסור לפתוח אותה בשום מחיר. יש נוהל לפיו לפני שפותחים דלת חובה לוודא שהיא במצב מנוטרל / ידני. זה נשמע הגיוני וברור ולכן ברור לכל עובד שפתיחת מגלשה במצב טעון הינה טעות חמורה שעולה לחברה הון ואף יכולה להוביל לאסון, שכן אם אדם עומד ליד דלת טעונה והמגלשה מתנפחת בשניות – הוא עלול להיפגע.

כשאחת הדיילות הוותיקות בחברה פתחה בטעות דלת טעונה, הארגון עמד בפני שתי ברירות: 1. לפטר אותה כדי שעובדי החברה יראו וייראו. 2. להפוך אותה לשגרירת הסברה כדי לעזור לחברה להילחם בטעויות מהסוג הזה. החברה כאמור בחרה באפשרות השנייה ואותה דיילת החלה להרצות בפני עובדי חברה חדשים ובהשתלמויות ורענונים תקופתיים. הסיפור האישי שלה הפך להיות אפקטיבי הרבה יותר מנוהל כתוב, שכן אנשים הבינו שאם זה קרה לה – זה יכול לקרות לכולם.

– בלוג אישי מאפשר לעובד או מנהל לתאר טעות שעשה ואת המסקנות והתובנות שלו ולשתף את העובדים בחוויות, במסקנות ובתובנות שלו. זה סוג של חוויית לימוד ולמידה שלא ניתן כמעט למצוא במערכי למידה קלאסיים ובלתי-פורמליים.
– בלוג סגור לעובדי החברה מסייע "לשטח" את הארגון על ידי כך שהוא מאפשר הזרמת ידע, כלים, תובנות ותמיכה בקרב אנשי הארגון מלמעלה למטה אך גם מלמטה למעלה ולרוחב הארגון.
– בלוג מאפשר לעובדי חברה להתגבר על מרחקים גיאוגרפיים (סניפים שונים, מבנים נפרדים או כל מרחק פיזי אחר בין עובדים לעובדים ובין עובדים להנהלה). הוא למעשה הופך את החברה לקהילה אחת סגורה שבה קיים ערוץ תקשורת תמידי.

כיצד תורם הבלוג של הארגון למחלקת משאבי אנוש?

– ניהול כישרונות: דרך הבלוג ניתן ללמוד דברים רבים על עובדים ומנהלים כגון: כישורים, תחומי עניין, כישורים חברתיים, רמת מגויסות לארגון ועוד. הבלוג מהווה כלי נוסף לזהות את הטאלנטים המבטיחים גם בקרב עובדים צעירים וחדשים.
– הבלוג יכול להיות מקור לזיהוי כישרונות לתפקידים חדשים או פרויקטים חד פעמיים.
– הבלוג יכול להיות כלי מצוין להעברת מסרים ארגוניים דרך מנהלים או דרך מובילי דעת קהל. ניתן לעשות שימוש בבלוג, דרך מובילי דעת קהל, להטמעת תהליכים חדשים, שינויים מבניים וארגוניים או שינויים פרסונליים

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה