מעמדה של מחלקת משאבי האנוש השתנה בעשורים האחרונים. מה שהיה פעם משרד כוח אדם שטיפל בעיקר בטפסים ומשכורות, הפך למחלקה שיש בה כוח אדם מקצועי ומוקצה לה תקציב. בהתאם נדרשת ממנה אסטרטגיה שתניב לארגון כוח עבודה טוב ויציב. פיי הולנד היא מנהלת ב-SharedXpertise, חברת מדיה שמתמקדת באחריות תאגידית, משאבי אנוש וניהול פיננסי. בטור ב-HR Magazine היא מתארת את האסטרטגיה שלה לבניית כוח עבודה מצליח.
1. גלו אילו תפקידים הכרחיים עבור הארגון שלכם
באופן כללי, התפקידים ההכרחיים יהיו אלה שהעסק לא יוכל לתפקד בלעדיהם ואלה שיש להם השפעה מובהקת על השורה התחתונה. אלה הן המשרות שסביר ביותר שיבלמו את צמיחת העסק אלמלא תתמקדו במשימה לאייש אותן באנשים הטובים ביותר. שמרו על פתיחות בנוגע לשאלה אילו משרות הן עשויות להיות. לא מדובר בהכרח בעמדות בכירות, אלא אלה שגורמות לעסק להתקדם. לדוגמה, תפקיד שאינו דורש כישורים גבוהים אך כולל רמה גבוהה של קשרים עם לקוחות יכול להוכיח את עצמו כחיוני לא פחות מתפקיד ניהולי בכיר.
2. זהו את הפערים
לאחר שתדעו מהם התפקידים המרכזיים, תצטרכו לבדוק האם נכון לעכשיו הם מבוצעים היטב. נתונים הם המפתח במקרה הזה, מפני שהם עשויים לעזור להשוות בין יכולותיהם של הכישרונות החיוניים שקיימים בארגון לבין הממוצע הקיים בתעשייה. כך תוכלו לזהות היכן לפתח כישרונות מבפנים ובאילו מקרים תצטרכו לגייס כישרונות מבחוץ. במקומות שקיימים בהם פערי יכולות, זהו את הדרכים לטפל בהם. האם אתם יכולים להכשיר או לחלק מחדש את המשימות בצוות הקיים, או יש צורך בגיוס כישרון חדש שכבר יש בידיו את היכולות הנדרשות?
3. פתחו את הכישרונות שבתוך הארגון
שיפור הגיוס מבחוץ הוא רק חצי מהתמונה. לעתים חשוב יותר להתמקד בפיתוח כישרונות מבפנים והעצמתם. המפתח הוא ההבנה איזה איזון צריך להתקיים בין כישרונות מבפנים לבין גיוס מבחוץ. על מנת למדוד זאת, שוב יש צורך להיעזר בנתונים קשיחים. ודאו שאתם מודעים לכישורים שקיימים בקרב הצוותים שלכם והקפידו לתעד אותם כדי שתוכלו להשתמש במידע בהמשך.
4. תקשרו עם כישרון חיצוני
רשתות וטכנולוגיות תקשורת מאפשרים היום לארגונים לנהל את הכישרונות שלהם עם תובנות, בגמישות וביעילות יותר מאי פעם בעבר. השתמשו בערוצים שונים על מנת להגיע אל מאגרי הכישרונות התקפים עבורכם ושמרו אתם על קשר. לדוגמה, המדיה החברתית היא דרך מצוינת לבניית מערכות יחסית עם כישרונות מפתח, שייתכן שאין לכם עבורם תפקיד זמין כרגע, אך עשויים להיות ההתאמה המושלמת עבור העסק בעתיד.
5. התעדכנו
חשוב לעדכן באופן קבוע את נתוני מודיעין הכישרונות שלכם, מכיוון שכישוריהם ושאיפותיהם של אנשים ישתנו ויצמחו עם הזמן. בקשו הן מהעובדים והן מהמנהלים לעדכן באופן פעיל אינפורמציה מיום הגיוס והלאה. המידע יכול להיתרגם לתוכניות הצלחה ברורות שיבטיחו שתוכלו לתמוך בשאיפות הקריירה של העובדים ולמלא את פערי הכישרונות כאשר הם מתגלעים.
6. מדדו הצלחה
לבסוף, הכרחי למדוד את הצלחת פעולותיכם. ודאו שיש לכם גישה לנתונים הרלוונטיים שיעזרו לכם לסקור את הצלחת התוכנית ולשנות מה שנדרש על מנת לענות לצרכים המתמשכים של העסק.