לגרום לעובדים לחשוב כמו יזמים

לגרום לעובדים לחשוב כמו יזמים

האם יזמים יכולים לממש את עצמם גם כשכירים? התשובה חיובית, ולמעסיקים כדאי מאוד למשוך לארגוניהם אנשים שחושבים כמו יזמים ולטפח אותם

שיתוף
עובדים יזמים

עובדים יזמים

לטובת הארגון, מעסיקים צריכים לצעוד קדימה בעזרתם של עובדים יזמיים. כך אומרת דוויאני ואישמפאיאן, שותפת משאבי אנוש בחברת Rolls Royce Marine Services. היא מסביר באתר Human Resources איך עושים זאת.

 יותר ויותר מעסיקים מצפים מעובדיהם להיות מה שמכונה self-starters, כאלה שמניעים את עצמם, מעלים רעיונות חדשניים, יוצרים רשתות קשרים גם מחוץ לארגון וגם בתוכו ועובדים תוך שותפות ושיתופי פעולה. אלה בדיוק התכונות שזקוקים להם יזמים שהמתחילים עסק חדש.

 רשומה מהזמן האחרון בבלוג של Harvard Business Review שרטטה הבחנה מעניינת בין שני סוגים של אנשים: אנשים בעלי תודעה יזמית (בת"י) ויזמים סדרתיים (י"ס). הי"ס הם אלה שנתפסים כיזמים מהסוג המוכר. הם רוצים להיות בעלים של עסק משלהם, הם אינדיבידואליסטים מאוד, רוצים להיות בשליטה וקיימת בהם "תחושה של דחיפות." לבת"י יש כמה תכונות משותפות עם הי"ס, אבל הם מרוצים בתוך החברה שלהם, כאשר הם עובדים כחלק מקבוצה להגשמת יעדים. הם אוהבים ארגון, עקביות ועבודה בצוות. לפיכך ארגונים צריכים להתמקד בטיפוסים מסוג בת"י.

טפחו יזמים בתוך הארגון

עסק שרוצה להשאיר את בעלי התודעה היזמית אצלו וגם לגייס חדשים, צריך לגרום להם לחוש ביטחון בכך שהחשיבה וההתנהגות היזמית שלהם היא לטובת החברה. ואישמפאיאן מציעה כמה דרכים לפתח ולשמר בעלי תודעה יזמית בארגון: 

  • התחילו בגיוס מודע של מספר קטן של בת"י, ששונים מהטיפוס הקלאסי של יתר העובדים.
  • הציגו בפניהם בעיה ובקשו מהם להציע רעיונות למוצר, שירות או שיטות עבודה חדשים.
  • בקשו מהם ליצור יעד עסקי ואפשרו להם לגלות כיצד להגשימו.
  • ודאו שכישלון נתפס כדבר נורמלי, וכאשר הוא קורה, הבטיחו שההתמקדות היא בפתרון בעיות ולמידה מהניסיון, ולא בהטלת אשמה.
  • חברו תגמולים והכרה להישגיהם באמצעות בונוס או מבנה של תשלום עבור ביצועים (pay-for-performance).

יש כמה דוגמאות לחברות גדולות שמתמקדות בבניית צוותים של עובדים יזמיים:

  • חברת L’Oreal מטפחת בתוכה סוג חדש של מועסקים שיכולים לממש את כל סוגי היזמות שבהם הם מעוניינים, אך במסגרת של עבודה במשרה מלאה. העובדים מקבלים עידוד להציע רעיונות חדשים ולהדגים כיצד הם עשויים לחזק את העסק.
  • בחברת Shutterstock ישנם צוותים המיועדים לעסקים חדשים. המותג החדש ביותר של החברה שנולד מתוך התהליך הוא Skillfeed, אתר למידה מקוון. צוות Skillfeed הוא קטן ואוטונומי יחסית והחברה נותנת לו את החופש לחדש.
  • חברת Siemens הציגה תוכנית שעובדים שמשלימים אותה מקבלים תג של "יזם".
  • סיר ריצ'ארד ברנסון יצר באשכול חברות התעופה שבבעלותו סביבה תומכת שמטרתה לעודד את הטובים ביותר מהבת"י השואפים לקדם את רעיונותיהם.

אחת הדוגמאות הטובות ביותר מהמאה ה-20 לעידוד בת"י בארגון היא המקרה של קונסוקה מטסושיטה, שעודד את המנהלים הבכירים שלו "לחשוב כמו יזמים, לא כמו ידיים שכירות." גישתו זו הובילה ללידתם של מותגים רבים, אחד מהם הוא Panasonic.

יזמות בתוך החברה גורמת לעובדים להיות מרוצים יותר ממשרותיהם בגלל שהם יכולים ליישם את היצירתיות שלהם, לקבל עמדות שיש בהן אחריות, לבנות לעצמם שם ולתרום תרומה משמעותית לעסק, כל זה בתוך סביבה בטוחה יחסית. נוסף על כך, עידוד בת"י יוצר עתודת ניהול טובה.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה