אור ברנט, מייסד "משחק החיים", ירצה וישחק בכנס למידה ופיתוח ארגוני על עקרונות המשחוק בעולם הלמידה הארגוני – וכפי שהבנתם מהמשפט הזה, זו לא הולכת להיות הרצאה רגילה.
אור, ספר לנו על עצמך, כיצד הגעת לעולם המשחוק?
"הרומן שלי עם עולם המשחוק והלמידה התחיל כשהייתי ילד, שאבחון גילה שיש לי דיסלקציה, הפרעות קשב וריכוז, בעיות מיקוד ראיה ועוד ועוד. זה קרה כמובן בתקופה שלא היה פופולרי לשלוח אנשים לאבחון, אך אני אובחנתי, ולמזלי הגישה שבאמצעותה בחרו הוריי לעזור לי היתה מבוססת פסיכולוגיה חיובית, הרבה לפני שזו היתה גישה אקדמית. על פי הגישה הם נתנו לי לעסוק במה שאני טוב בו במקום כל הזמן לתקן אותי, ובמקום להשתמש באיומים 'אם לא תהיה לך בגרות לא תתקדם'. במקום ההפחדות האלה נאמר לי שאני אסתדר ואצליח על אף הקשיים שיש לי. הוריי בחרו בטיפול דרך משחקים. במסגרת הטיפול שלחו אותי לשחק, ולא היה במשחקים שום אלמנט של קריאה, כתיבה או לימודים. בתוך מספר חודשים השתפרו מאוד הקריאה והכתיבה, בעיות הקשב והריכוז, וכך גם הציונים.
"כשגדלתי וניסיתי להבין מה עשו אתי – הבנתי שלמשחק יש כוח חזק מאוד על המוח האנושי: מדובר בכלי האבולוציוני/ ההתפתחותי והישרדותי המשמעותי ביותר ליצירת קשרים מכל תהליך אחר. אם בעבר העתקתי מהלוח עם שגיאות בעקבות בעיית הקשר בין העין ליד – משחק הקליעה למטרה היא הפתרון, כי היד צריכה לכוון למה שהעין רואה. כשמתרגלים את זה הרבה – זה פותר הרבה בעיות, ומן הסתם זה גם מהנה ולכן מתרגלים את זה הרבה. כך שלהנאה יש תפקיד מרכזי מאוד בעניין. בסופו של דבר משחק הוא גם הכלי הטוב ביותר ליצירת קשרים, וכך גם מצאתי את הזוגיות שלי".
מה רמת ההיענות ושיתוף הפעולה של עובדים למשחוק? האם ארגונים חוששים שמדובר במשחק ילדותי ולא רציני?
"באמת זה הנושא שמנכ"לים ומנהלים בארגונים חוששים ממנו הכי הרבה. למעשה השאלה הזאת אינה מבוססת מציאות. כולם משתפים פעולה כי כולנו משחקים, רק שאנחנו לא קוראים לזה ככה. אפילו ניחושים שעוברים בראש על מה עומד להיות בישיבה הקרובה הם משחק. אנחנו משחקים בראשנו כל הזמן, משתמשים בסיפורים ו-case studies וזה פתרון משחקי מובהק. כל מיני תחרויות של מכירות, משחקים בפרסומות שקוראות ללקוחות נחשו בן כמה אני. האלמנט הניחושי הוא משחקי, ואפילו וויז היא אפליקציה ממושחקת שמטרתה לגרום לאנשים לשתף במידע, וזה עסק רציני מאוד".
מהו משחק מבחינתך?
"יש מעל ל-500 הגדרות מקובלות ולעתים קרובות סותרות למילה משחק. זה עולם מבולבל והוא שייך לכל תחום בחיינו. אם אנסה להגדיר את המילה בכל זאת, אומר שמשחק הוא פעולה הנעשית להנאה ושעשוע, וכבדרך אגב גם לצורך למידה ופיתוח מיומנויות. משחוק עבורי הוא דרך לעודד אנשים לפתח מוטיבציה פנימית מתוך ההנאה, לגרום להם לפתח מיומנויות ולהתפתח מבלי שהם ירגישו שהם עושים את זה".
כדי להמחיש את דבריו מספר אור שהוא עצמו השיל מגופו 40 קילו מיותרים באמצעות משחוק של דיאטה. "הבעיה בדיאטות היא שצריך לעשות הרבה פעולות שלא כיף לעשות אותן: לאכול הרבה פחות, ללכת לחדר כושר, לספור קלוריות. אז אנשים סובלים במשך תקופה כדי ליהנות מהתוצאה, לא ממש מספיקים ליהנות ממנה כי מגיעים ליעד ומבקשים פיצוי על כל הדרך הארוכה שבה הם סבלו ומהר מאוד הם עולים את כל הקילוגרמים בחזרה.
"אני אומר שאם אנחנו רוצים ליהנות מהתוצאות – האם מותר לנו ליהנות גם מהדרך, מביצוע הפעולות? במקום להשתעמם בחדר הכושר או לעשות הליכות לבד אפשר לשחק בכדור, לשרוף אנרגיה וליהנות. הדיאטנית אמרה לי שאני צריך ללמוד לאכול לאט. לשם כך המצאתי לעצמי המון משחקים, לדוגמא אכלתי עם צ'ופסטיקס, אכלתי עם דוקים, ציירתי ציור בין ביס לביס".
תוכל להביא דוגמא ליישום משחוק בארגון?
"בימים אלה מארגנת קופת חולים כללית כנס של אגף כספים. מדובר בכנס רציני וכבד בשם 'תוכניות עבודה לשנה הבאה'. מדובר בכנס מנכ"ל רב משתתפים, והחליטו לעשות את זה אחרת. יצרנו את כל התנאים של כנס ממושחק, שיש לו סיפור מסגרת: נפתחה קופת חולים חמישית בישראל שנקראת 'חולים עליך', והיא שכרה שירותיהם של האקרים מובילים שהצליחו לפרוץ אל מערכות המידע של הכללית. מטרת הכנס היא להמציא את עצמנו מחדש כדי לצמצם את הפער הגדול שנוצר, באמצעות שיטות חדשניות.
"במקום שבמשך כל הכנס הקהל ינמנם או ישחק בפלאפונים, כל חווית הכנס תהיה סיפור משחקי שבו כולם מחולקים לקבוצות שיטפלו בהאקרים. תוך כדי הרצאת המנכ"ל ישולבו בין השקפים שלו שאלות על תוכן הרצאתו, ולכל קבוצה יהיו 5 עד 10 שניות לענות על התשובה הנכונה ולצבור נקודות (מדובר בשאלות אמריקאיות או 'נכון או לא נכון', ולא שאלות פתוחות המצריכות דיון ארוך ומתיש). כמובן שהשבת התשובה מחייבת את הקהל להקשיב לו. כך עוברים להם יומיים של כנס חוויתי ומהנה, על הנושא הכי משעמם בעולם, שמעלה למשתתפיו מוטיבציה אדירה".
איזה ערך מוסף יקבל הקהל בכנס הלמידה ופיתוח הארגוני מהרצאתך?
"הקהל בעיקר יחווה למידה דרך משחקים, כי גם את ההרצאה שלי אציג כמובן דרך משחקים. אפשר לסכם את זה בקריאה שלי: די לשעמום! אני קורא לכל מי שהולך הרבה לכנסים מקצועיים ונמצא בתהליכי למידה ארגוניים ואומר חד משמעית: שעממתם! חשוב לזכור שהיום להמון אנשים יש הפרעות קשב וריכוז שיוצאות לאור בהרצאות רגילות, ולכן הגיע הזמן להפסיק לשעמם. די לעמוד ולדבר על. אני תמיד אומר למרצים: אתכם או בלעדיכם מבוגרים תמיד ישחקו בהרצאות שלכם – בפלאפון, בציור על הדף, יצאו לעשן סיגריה. אם תהיו משעממים הם ישחקו הרבה, ואם תהיו מעניינים – הם ישחקו אתכם. השאלה היא האם אתם כמרצים תגרמו להם ליהנות מתהליך הלמידה, או תגרמו להם ליהנות במשהו אחר?"
"כולם מדברים על למה חשוב לשלב חוויה ולשחק, אבל בעצם הם רק עומדים ומדברים על זה, פרונטלית. הגיע הזמן להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות, וזה מה שמשחק עושה: מגשר על הפער בין לדעת לבין לעשות. כל אדם שמן יודע מה לעשות כדי לרזות, כמו שכל עובד יודע מה צריך לעשות כדי לתת שירות טוב יותר. יש פער בין הידיעה לבין המעשים שלו".