שירלי מאיר, שותפה ויועצת ארגונית בכירה בחברת לוטם, תרצה בכנס הלמידה והפיתוח הארגוני שייערך ב-5 במרץ יחד עם ערן נצר, מנהל פיתוח ההדרכה בבנק הפועלים, על פרויקט המנהיגות הצוותית שביצעה חברת לוטם בבנק. שירלי מאיר, מזה כ- 14 שנים בלוטם, מתוכם כ 7 שנים כשותפה, ביצעה לאורך השנים מגוון תפקידי ניהול בלוטם (הקמה של תחום פיתוח ההדרכה, ניהול חטיבת הייעוץ). וכן פיתחה מגוון התמחויות מקצועיות בעשרות פרויקטים במגוון ארגונים. בוגרת תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה, בהתמחות בפסיכולוגיה חברתית תעשייתית.
מהם סוגי הפרויקטים בהם את עוסקת?
מרבית התהליכים שאני מלווה הם משלושה תחומים:
• ליווי של ארגונים בתהליכי שינוי – תכנון המבנה החדש, הבניית מהלך השינוי וייעוץ למובילי השינוי, וניהול ההטמעה בשטח.
• פיתוח למידה – בעיקר תהליכי למידה באוריינטציה ארגונית. אני גם מלמדת במסלול האקדמי המכללה למנהל, במסלול מתמחה של לוטם והמסלול האקדמי המכשיר מפתחי למידה בתואר.
• פיתוח מנהלים – פיתוח והנחייה של תוכניות פיתוח למנהלים, וייעוץ פרטני למנהלים.
ספרי לנו על פרויקט המנהיגות הצוותית בבנק הפועלים.
"תפישת המנהיגות הצוותית עוסקת במפגש שבין מאפייני המציאות הניהולית העסקית לבין מאפייני העידן שבו כולנו יצרנים של ידע, נושאי 'חוכמה' ובעלי עניין אמיתי לחלוק ולשתף בו (חוכמת ההמון). במפגש הזה יש הזדמנות ואולי אפילו הכרח. אתה כבר לא יכול להצליח לבד. הקצב, תדירות השינויים, העומס ומגוון ההתמחויות מתאימים הרבה יותר להתמודדות של קבוצה מאשר של יחיד, מוכשר ככל שיהיה. יתרה מכך הרי שלכולנו יש ציפייה שישתפו אותנו, שיתנו לנו להשפיע. אנחנו כבר לא מסתפקים בפחות, אלה הם הרגלי התקופה. וארגונים חייבים להתאים עצמם לרוח הזו.
"מחקרים מלמדים שכדי להרוויח את 'חוכמת הקבוצה' צריך להבנות את ההתנהלות הקבוצתית הזו. המנהיגות הצוותית באה להכשיר מנהל להבנות ולנהל את השותפות עם האנשים, שותפות שמזמנת לאנשים מקום 'אמיתי' אך משמרת את תרומתו של המנהל. המנהל לומד לשאול, הוא לומד לפתח את האנשים כשותפים לחשיבה, לשאילת השאלות, לאיתור קשיים, ולגיבוש ויישום פתרונות. הוא לומד איך לייצור תשתיות ותרבות שמטפחת דווקא את ה"שונות" כבסיס להצלחה".
מה היה חלקה של לוטם בפרויקט?
"לוטם הצטרפה לפרויקט המרתק הזה עם הידיעה שאנחנו מחפשים מודל 'אחר' למנהיגות יומיומית בבנק, ועם ההבנה שהתרבות של מעורבות וחוכמת ההמון מציעה לנו הזדמנות חדשה. פיתחנו יחד את המודל מתוך ניתוח של המתחים העיקריים בניהול סניף. בניהול אין תשובות של שחור לבן ולכן חיפשנו את ה'מצפן', אבני היסוד שינחו את שיקול הדעת והפעולה . אח"כ עסקנו בפיתוח הכלים שיכולים לממש את התפיסה במצבי ניהול שונים. כיום צוות מלוטם מכשיר את המנהלים ליישום התפישה. בנוסף אנחנו מלווים בשטח את מנהלי הסניפים ביישום הלכה למעשה של התפיסה ביומיום בסניף".
כיצד מומש הפרויקט בפועל?
"הפרויקט פונה למנהלי סניפים כמי שמובילים את ליבת העשייה העסקית של הבנק. התוכנית כוללת שלושה ערוצים:
• מפגשי למידה בקמפוס.
• ליווי סניפים ביישום בשטח – יועץ מלווה את המנהל והצוות הבכיר בהטמעה והתאמה של שגרות תומכות בסניף.
• ערוץ סלולארי שמעשיר בידע רלוונטי ומהווה פלטפורמה לשיתוף בין הלומדים במפגש נספר קצת יותר על הערוצים השונים".
מה היו מדדי ההצלחה לפרויקט והאם הם הושגו?
"הפרויקט פועל בסביבה עסקית ולכן בראש ובראשונה נועד לתמוך ביעדים העסקיים. מנהלים שמשתתפים בתוכנית בוחרים יעד עסקי ספציפי ופועלים בעזרת הכלים לשיפור תוצאות בו. התפישה שלנו טוענת שאם תנהל ברוח המנהיגות הצוותית תוכל לזהות טוב יותר את השאלות הרלוונטיות להצלחה, תעשיר ותדייק את הפתרונות המקצועיים בעזרת 'חוכמת הניסיון' שנצברה בסניף. בנוסף נוצרת מחויבות גבוהה יותר של עובדים שתורמת גם היא לתוצאות עסקיות טובות יותר. מנהלים שהשתתפו בתוכנית מדווחים על שיפור בתוצאות כמו גם על שיפור ב'רוח' הסניף, שתורמת גם היא להצלחה הכללית".
מה יוכל הקהל בכנס ללמוד, ואולי אף ליישם, בעקבות ההרצאה שלכם?
"בחלק שלנו בכנס נשמח לשתף בתפישה ובתובנות שלנו עד כה וכמובן בהתלבטויות ובדילמות. אני מניחה שארגונים רבים שותפים לאותן התמודדויות ומקווה שזו הזדמנות לחשוב וביחד. תבואו".