רוב המועסקים מתכננים לחפש הזדמנויות עבודה חדשות ב-2014, כך מלמד סקר של חברת Right Management. הממצאים מראים שוב עד כמה חשוב לקשר בין מעורבות לבין ביצועים על מנת לשמר את העובדים הטובים גם בשנה הקרובה.
רוב העובדים הצפון אמריקאים מתכננים לחפש לעצמם משרות חדשות בשנה האזרחית הקרובה. 83% מתוך כמעט 900 עובדים, שהשתתפו בסקר המקוון שערכה חברת ניהול הקריירה והכישרונות Right Management, הצהירו זאת. העובדים דיווחו שהם מתכוונים לחפש באופן פעיל עמדה חדשה במהלך 2014. סקוט אהלסטרנד, מנהל תחום מעורבות תעסוקתית ב- Right Management התייחס לנותנים ואמר: "מעורבות, נאמנות ושביעות רצון מהמשרה צריכות להיות הנושאים הראשונים במעלה עבור מעסיקים שרוצים לשמור על הכישרונות הטובים ביותר שלהם. לחוסר שביעות רצון גבוה בקרב מועסקים יש אפקט של גל הולך ומתרחב שעלול לפגוע בשורה התחתונה, להפריע לפריון ולהזיק למוראל. חברות מצליחות מטפחות ומשמרות כישרונות מובילים באמצעות בניית נאמנות דרך מעורבות המחברת את תרומת עבודתם של המועסקים לתוצאות עסקיות מוחשיות."
ארבע שנים של חוסר שביעות רצון
על פי ממצאי הסקר, רק 5% מהמועסקים מתכוונים להישאר במשרותיהם הנוכחיות. 9% ציינו שהם עשויים לחפש הזדמנויות חדשות ב-2014 ולשם כך הם יוצרים רשתות קשרים. ממצאים אלה עולים בקנה אחד עם ממצאים שנאספו בארבע השנים האחרונות. הנה כמה נתונים מהשנים הללו. כל התשובות הן לשאלה "האם את/ה מכננ/ת לחפש הזדמנויות עבודה חדשות בשנה הבאה?"
- השנה, כאמור, 83% השיבו "כן, אני מתכננ/ת לחפש באופן פעיל משרה חדשה." ב-2012 86% ענו באופן דומה, ב-2011 וב-2010 ענו כך 84%, וב-2009 רק 60%.
- ב-2013 9% ענו "אולי, אני יוצר/ת רשת קשרים". ב-2012 וב-2010 ענו כך– 8% וב-2009 – 21%.
- ב-2013 3% השיבו: "לא סביר, אבל עדכנתי את קורות החיים שלי". 1% השיבו כך בשנה שעברה, ב-2011 – 2% וב-2009 – 6%.
- השנה וגם בשלוש השנים שקדמו לה, רק 5% אמרו "לא, אני מתכוונ/ת להישאר במשרתי הנוכחית", זאת לעומת 13% ב-2009.
ישנה די עלייה בנכונות לחפש משרה חדשה מ-2009 לשנים הבאות, אבל בכל מקרה ארבע השנים האחרונות מלמדות על מה שנראה כמו חוסר שביעות רצון ניכר של עובדים ממשרותיהם. "המספרים האלה צריכים להוות קריאת התעוררות להנהלות בכירות, כאשר ארבעה מתוך חמישה עובדים אומרים שהם מתכוונים לחפש תעסוקה במקום אחר. כל הפתרונות לשימור הכישרונות הטובים ביותר שנמצאים בארגון מצביעים על מעורבות אפקטיבית שמובילה לביצועים, שביעות רצון ונאמנות. מעסיקים צריכים לפעול עכשיו כדי ליצור מעורבות בקרב כישרונות מובילים ולמנוע מהם לעזוב את החברה," אמר אהלסטרנד.
ב- Right Management ממליצים לבנות אסטרטגיית מעורבות שמתמקדת ביצירת תרבות ארגונית שתגביר את התפוקה ובה בעת תגרום לעובדים לחוש שהם מוערכים.
שביעות רצון עובדים בישראל
המצב בישראל אינו שונה מהותית ממצב העובדים בעולם בהתייחס לנקודות השיקול של הישארות במקום העבודה (שכן אין נתונים רשמיים), לעומת את בסקר עולמי של מכון גאלופ, שהתייחס לשנים 2012-2011, נמצא שבאופן כללי העובדים בעולם אינם שבעי רצון ממשרותיהם, אך מצבם של הישראלים גרוע במיוחד: רק 5% חשים מעורבים בעבודתם, 73% חשים בלתי מעורבים, ו-22% בלתי מעורבים באופן פעיל, כלומר לא רק שאינם מרוצים, הם גם אינם חוששים לבטא את תחושותיהם השליליות כלפי מקום העבודה, תוך כדי עבודה.
לפיכך תהליך של שימור עובדים ופיתוח יכולות הגיוס צריכים להיות בראש סדר העדיפויות של מנהל משאבי האנוש. כעקרון ניתן להפוך את המצב הנוכחי ליתרון עבור החברה. ארגון שישכיל להתכונן ולפעול בהתאם יכול להינות מכך שכן באמצעות שילוב של פיתוח יכולות גיוס העובדים יכול הארגון לקלוט כישרונות מארגונים אחרים – שם אותם עובדים אינם מרוצים, וע"י יצירת ותפעול תוכנית שימור עובדים להימנע מאיבוד הכישרונות שכבר בארגון.
ארגונים שרוצים ללמוד עוד על תהליכי שימור עובדים ועל פיתוח מקורות גיוס ושיכלול יכולות גיוס העובדים הארגוניות מוזמנים לקחת חלק בכנס הגיוס השנתי שלנו. בכנס מנהלי משאבי אנוש מארגונים שונים מציגים את פועלם בתחום ומומחים מהשורה הראשונה חולקים את הידע המקצועי שלהם – בכנס שכולו מוקדש לשיפור והעמקת הידע בנושא גיוס עובדים.