זהו המאמר החמישי בסדרת המאמרים של בני וולך וטוני גרגורי המנתחים ומציגים את ממצאי הסקר לבדיקת מצוינות משאבי אנוש בארגונים. המדד מחולק ל-6 קטגוריות שבהן הארגון נמדד, במאמר הקודם סקרנו וניתחנו את ממצאי הקטגוריה השנייה, יצירת ערך מוסף נוכחי לחברה, במאמר זה נמשיך ונסקור את הקטגוריה השלישית של מדד המצוינות במשאבי אנוש – השקעה באנשים.
לכלל הכתבות על מדד תהליכי מצוינות במשאבי אנוש – לחץ כאן!
מחקרנו מראה שאנשי משאבי אנוש מעריכים עצמם בממוצע כנמצאים במצב כמעט שחיקתי מבחינת ההשקעה באנשים (ציון ממוצע 2.7 מתוך 4). קטגוריה זו של "השקעה באנשים" הנמצאת במצב זה מצביעה על "עייפות" ושחיקה של העוסקים במקצוע החייבים להקדיש את מירב זמנם להישרדות ולמרדף בלתי פוסק אחרי העובד "הטוב" הבא.
הטבלה המצ"ב משקפת ממוצע התשובות של הארגונים על 15 שאלות קטגורית "השקעה באנשים". רק 11% מהארגונים מעריכים עצמם כמצטיינים וסה"כ 50% מהארגונים רואים עצמם במצב תקין ומעלה ,מה שמותיר 50% מהארגונים במצב שחיקתי בקטגוריה זו.
השקעה באנשים
מציון עד ציון ממוצע כללי | פרופיל מצב משאבי אנוש מבחינת השקעה באנשים | אחוז הארגונים |
3.40-4.00 | מצב של מצוינות | 11% |
2.70-3.39 | מצב תקין | 39% |
2.00-2.69 | מצב שחיקה | 39% |
1.00-1.99 | מצב הרס | 11% |
סה"כ | 100% |
שאלות הסקר בתחום: ערך מוסף ע"י השקעה באנשים
4 = במידה רבה מאד 3=במידה רבה 2= במידה מועטת 1= בכלל לא 0= לא יודע/לא רלוונטי
- אנו מעודדים עובדים להגיש הצעות ייעול ומתגמלים הצעות מוצלחות ומצוינות אישית.
- ההשקעה שלנו בעובדים משפרת את ביצועי הארגון.
- ניהול משאבי אנוש בארגון מעלה באפן קבוע את הערך המוסף של ההון האנושי (מיומנויות וניסיון של אנשים).
- חלק גדול מהעובדים אצלנו נמצאים בתהליך הכשרה ללמידת תפקיד נוסף.
- אצלנו קיים קשר ברור בין מסלולי פתוח עובדים ויכולת הארגון להתחרות.
- העובדים אצלנו מוסמכים (עברו תהליך הסמכה) ומיומנים לעסוק בתפקידם.
- הארגון מעריך את ביצועי עובדיו מול יעדיהם.
- עובדי הארגון מוכנים לדבר על חילוקי דעות בניהם באופן גלוי.
- בארגון קיים תקציב פיתוח ארגוני והדרכה המאפשר תמיכה במקצועיות ומצוינות.
- מנהלים מקבלים את ההדרכה והתמיכה הנדרשת כדי להפיק את המקסימום מתפקידם.
- אנו מודדים ומעריכים תוצאות הדרכה ומשנים בהתאם.
- מנהלים אצלנו יודעים להנהיג .
- אנו מעודדים עובדים ליזום ולקחת אחריות.
- אצלנו כל שנה כל עובד לומד משהו חדש.
- קיימים אצלנו תהליכי תקשורת פנים ארגוניים, המאפשרים העברת מידע בשקיפות מרבית.
ממוצע התשובות בקטגוריה =2.7
אם ניכנס לניתוח פרטני של התשובות ל 15 שאלות הקטגוריה נלמד ש 3 שאלות צברו הניקוד הגבוה יותר:
- העובדים אצלנו מוסמכים (עברו תהליך הסמכה) ומיומנים לעסוק בתפקידם (ממוצע 3.14)
- הארגון מעריך את ביצועי עובדיו מול יעדיהם (2.89)
- ההשקעה שלנו בעובדים משפרת את ביצועי הארגון (2.84)
ניתוח הנתונים (של התשובות בעלות הניקוד הגבוה) מצביע על אמונת העוסקים במשאבי אנוש שהשקעתם בהון האנושי משפרת את הביצועים בארגון וההשקעה מתבטאת בעיקר בהסמכת עובדים כלומר בשיפור מקצועיותם, ובהערכת הביצועים של העובדים ע"י המנהלים.
לעומת זאת 3 שאלות קיבלו ציונים יחסית נמוכים:
- אצלנו קיים קשר ברור בין מסלולי פיתוח עובדים ויכולת הארגון להתחרות (ממוצע 2.28)
- חלק גדול מהעובדים אצלנו נמצאים בתהליך הכשרה ללמידת תפקיד נוסף (ממוצע 2.35)
- אנו מודדים ומעריכים תוצאות הדרכה ומשנים בהתאם (2.38)
ניתוח התשובות בעלות הניקוד הנמוך לעיל מצביע שוב על סטגנציה וקיפאון בתהליכים ארגוניים. אנשי משאבי אנוש אומנם מאמינים שהשקעה בעובדים משפרת ביצועיהם אבל אינם רואים קשר בין פיתוח עובדים ומסלולי קריירה לבין הגברת כושר התחרות של הארגון (גישה שטחית). העובדים אומנם מוכשרים לתפקידיהם אבל לא מתקיימת מספיק תנועת כ"א בין תפקידים ובין מחלקות והעובדים אינם מועשרים ומעוצמים אלא נשארים בתפקידם הנוכחי. אין מעקב אחרי תוצאות ההדרכה ולכן אין לדעת אם היא אפקטיבית.
תוצאה נוספת העולה מהסקר:
מנהלים אצלנו יודעים להנהיג (ממוצע 2.53) זהו ציון בינוני מאוד שמצביע על לא מעט ארגונים בהם אנשי משאבי אנוש תופסים את המנהלים כמנהלים ולא כמנהיגים.
הנתונים הנ"ל מצביעים על פער בין תפיסת העוסקים במשאבי אנוש את תרומתם למקצועיות העובדים לבין המצב בשטח בו אין בדיקה של תוצאות ההדרכה ויש עצירה בהתקדמות עובדים ש"דבוקים" לתפקידם הנוכחי.
אין פלא אם כך ש 50% מהארגונים נמצאים במצב "שחיקה" בכל הנוגע להשקעה בעובדים.
להשתתפות במדד תהליכי מצוינות משאבי אנוש בארגון – ללא עלות:
אנחנו מזמינים את כלל קהילת משאבי האנוש בארץ למלא את שאלון המדד, לקבל את תוצאותיו ומיקום הארגון ביחס לשוק.
בכך תתרמו קודם כל לעצמכם, וגם תוסיפו מידע לניסיון ליצור מדדי מצוינות של גופי משאבי אנוש בישראל. ככול שיותר מקצוענים ישתתפו בסקר כך יהפכו המסקנות לתקפות ואמינות יותר.