ראשית מגיע החום, ולאחריו חופשות הקיץ המרוכזות של הילדים. בהמשך, חלק מהעובדים יוצאים לחופשות משפחתיות ארוכות ומתקשים לחזור לשגרה, ואז קורה הבלתי נמנע- נצפית ירידה במוטיבציה ועמה ירידה בתפוקה של העובדים. נוצרת התחושה שכמו במערכת החינוך, גם במשרד יוצאים לפגרה – אפילו אם חלקית.
למרות ההבנה לתנאים המשתנים הללו, בשוק העבודה התחרותי בו אנו מתנהלים, ארגון אינו יכול להרשות לעצמו לרדת בתפוקה ובהישגים, שכן הוא מסכן את קיומו.
הקיץ – זמן האידיאלי למהלכים חדשים
ביל מק'ביין, סופר והוגה בתחום ניהול ההון האנושי, הזהיר בריאיון למגזין המקוון למשאבי אנוש HR Magazine מפני אווירת החופש האופפת משרדים רבים בחודשי הקיץ, והציע לתגבר את המוטביציה והמחויבות של העובדים. "חודשי הקיץ החמים הם דווקא הזמן המתאים לבצע הערכת עובדים דו שנתית, לבצע שינויים ארגוניים בעקבות תובנות חדשות, להוביל מהלכים חדשים ולעודד אווירה של עשייה והתחדשות".
מק'ביין, החתום על הספר "מה שכל בעל עסק מצליח יודע ואתה לא", מציע לעסקים לעבוד במהלך חודשי הקיץ הקשים חכם יותר ולאו דווקא קשה יותר. "מנהלים רבים מנצלים בעצמם את תקופת הקיץ לצאת לחופשות והם מרגישים שזה לא הזמן לטפל בבעיות ולא הזמן לקדם יוזמות חדשות ולכן הם דוחים את הטיפול בנושאים אלה לסוף אוגוסט. הבעיה היא שהם רק גוררים בעיות ונושאים רבים מצטברים. ופתאום השנה עומדת להסתיים והם עדיין מתמודדים עם בעיות ישנות שנגררו, תוך שהם מפספסים הזדמנויות חדשות".
מכאן עולה, כי דווקא בקיץ זהו הזמן האידיאלי להכניס את הארגון למשמעת על ידי תהליך הערכות עובדים חוצה ארגון. צעד זה מעלה את הדריכות בקרב העובדים וההנהלה, אשר מונעת את ההידרדרות המוטיבציה ויוצרת אווירה של עשייה, בזכות רצונם להוכיח שהם תורמים למערכת.
סיומה של המחצית הראשונה היא התקופה הנכונה ביותר לבצע הערכת עובדים היות שמחצית הראשונה שחלפה נותנת לארגון אינדיקציה מהימנה על מה שנעשה לעומת מה שתוכנן, כשעוד נותר זמן להשלים פערים, לתקן ואפילו ליזום מהלכים חדשים עד סוף השנה. מה גם, שהיא מונעת מהעובדים ומההנהלה לשקוע, באווירת החופש.
עוד טוען מק'ביין, כי למרות הנטייה הרווחת של מעסיקים רבים לדחות גיוס והכשרת עובדים, קידום ועוד לאחרי החגים, מדובר בגישה מוטעית. "למה לבזבז זמן? הרי אתם צריכים עובדים חדשים, אתם צריכים להכשיר ולקדם.למה לדחות לסתיו את מה שאפשר וצריך לעשות בקיץ?".
הגדרת יעדים חדשים
הגברת המוטיבציה בקיץ מתאפשרת גם באמצעות הצבת יעדים חדשים והכרזה על פרויקטים חדשים. זאת לצד הובלת מהלכים נושאי תמריצים המעניקים לעובדים הזדמנות להגדיל את רווחיהם ולהתקדם במערכת.
כך לדוגמה, אם עד כה מנהלי המכירות הציעו שירות או מוצר בעלות מסוימת תמורת עמלה בסכום מסוים, לקראת הקיץ יש להוזיל את עלות המוצר או השירות או לאפשר למנהלי המכירות להציע שורת הנחות והטבות ייחודיות, כדי לאפשר להם להגיע לשיא חדש. לחילופין אפשר להעלות את הבונוסים על כל סגירת עסקה כדי לייצר תיאבון.
דרכים אלה יסייעו לארגון לא רק למנוע מן העובדים מלהיכנס לתרדמת קיץ, אלא אף להכניס עניין חדש ומוטיבציה גבוהה בקרב העובדים והמנהלים.