אל תתנו להם לעזוב- 4 כללים לשימור עובדים

אל תתנו להם לעזוב- 4 כללים לשימור עובדים

צמצום עלויות ההעסקה במטרה לצמצם הוצאות עלול להוביל לכוח אדם לא יעיל ולפגיעה קשה בארגון. דרך אלטרנטיבית להגדלת הרווחים נוקטת בגישה ההפוכה של השקעה בעובדים

שיתוף
שימור עובדים

סקרים אחרונים שנערכו בעולם מלמדים שישנה עלייה בחוסר שביעות הרצון של עובדים ממקום העבודה שלהם, בעיקר בדרגים התחתונים והבינוניים. כך למשל עולה מסקר שערכה חברת Dale Carnegie Training אשר העלה שפחות מרבע (23%) מן העובדים שאינם בדרג ניהולי חשים מעורבים במקום העבודה וכי 70% מהעובדים הבלתי-מעורבים יעזבו את מקום העבודה גם עבור העלאה של 5% אחוזים בלבד בשכר.

קרוב לוודאי שעובד שיחליט לעזוב לטובת שכר גבוה מעט יותר ימצא את עצמו כעבור זמן קצר בסיטואציה דומה שבה הוא תר אחר המשרה הבאה שתציע לו שכר אטרקטיבי ולו במעט – במידה ומקום העבודה לא יטרח לגרום לו להרגיש מרוצה ומעורב. הנתונים מצביעים על מעגל קסמים: חברות רוצות להעלות רווחים באמצעות קיצוץ בעלויות ההעסקה והאסטרטגיה הזאת מתנקמת בהם בצורה של כוח עבודה לא מרוצה, נטול מוטיבציה ובעייתי להסתמך עליו. התפוקה יורדת, שירות הלקוחות מדשדש ואם המצב ימשיך בכיוון הזה, עסקים ימצאו את עצמם במצב נואש.

 

"דאג לאנשים שלך והם ידאגו לך"

גרג סמית', מייסד ונשיא חברת Chart Your Course International Inc העוסקת בפיתוח הנהגה וניהול כישרונות, טען בטור שכתב ל-:hr.blr.com כי "חברות שמבינות את חשיבות ההשקעה בכוח העבודה שלהן מצליחות יותר בשוק".

 הוא נותן כדוגמה את רשת חנויות הנוחות QuikTrip האמריקאית שבה משלמים לקופאים פי שניים מן הממוצע המקובל בארצות הברית, הם משקיעים יותר מפי שניים מהמקובל בהכשרת עובדים מתחילים ומציעים מסלול קידום ברור לניהול. כתוצאה מכך, בעת המיתון, QuikTrip התרחבה עם חנויות חדשות, בזמן שמתחריה סגרו חנויות ופיטרו עובדים.  דוגמה נוספת הינה רשת המזון Whole Foods המשלמת לעובדים הזוטרים ולמנהלי חנויות 50% יותר מהממוצע בשוק ומציעה הטבות רבות. כתוצאה שיעור תחלופת העובדים בה עומד על 7% בלבד.

סמית' אומר שהוא למד בצבא משפט שיכול להיות נכון עבור כל מעסיק: "דאג לאנשים שלך והם ידאגו לך." בהמשך הוא מפרט על ארבעה כללים התורמים לשיפור האנרגיה בכוח העבודה, הגדלת המעורבות וחיזוק שימור העובדים:

  1. משכורות תחרותיות– כשמשלמים לעובדים היטב, הם אינם תרים אחר המשרה הבאה ואינם מחפשים דרכים להתחמק מתחומי האחריות שלהם מתוך חוסר כבוד. משכורות טובות מושכות את העובדים המוכשרים ביותר ומייסדות אמון בין המועסק למעסיק, כך שהם יכולים להתמקד בדברים החשובים באמת – ניהול עסק יעיל שמשרת היטב את לקוחותיו.

  2. הכשרה הולמת– עובדים מתחילים הזוכים לההכשרה שלה הם זקוקים כדי להצליח, יהפכו בהמשך לעובדים יעילים, עצמאיים ובעלי תודעת שירות מפותחת. אין דבר שעושה רושם רע יותר בעיני הלקוח מאשר עובד בלתי מקצועי. מנגד, אין דבר שמותיר רושם טוב יותר מעובד שמסוגל לקבל החלטות במהירות ולפתור בעיות. גם הכשרת מנהלים חיונית מפני שהיא נותנת להם כלים לטיפוח הצוותים שלהם ולהדרכתם.

  3. מסלולי קידום– יותר מדי עובדים,  בעיקר מדור ה-X וצעירים יותר, רואים בהחלפת מעסיק את אפשרות הקידום היחידה שלהם. מעסיקים מנסרים לעצמם את הענף שעליו הם יושבים כאשר אינם מספקים לעובדים שכבר נמצאים בארגון וכבר הוכשרו – מסלולי קריירה או אפשרויות ללמידה נוספת. זה המקום להזכיר שהעדפת החלפת עובד ותיק שרוצה שיפור בתנאי ההעסקה בעובד "זול" יותר, גוזלת זמן ומשאבים מהארגון שמופנים לגיוס מחודש.

  4. זיהוי כישרונות והכרה בהם– אנשים אינם נותנים אדישים בתגובה להכרה, שבחים והערכה כנה. הדרכים המסורתיות כמו מכתב הערכה, מתנה או ארוחת צהריים חגיגית ביום הולדתו של העובד המצטיין עדיין פועלות. אליהן אפשר להוסיף את מה שמאפשרת הטכנולוגיה והמדיה החברתית. לספר על עובד מצטיין באתר של החברה זו דרך טובה לומר תודה, אפשר לעשות זאת גם בפייסבוק ולהוסיף endorsement  בפרופיל הלינקדאין שלו.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה