ככל שמתרבות האופציות להדרכות און-ליין (סרטוני וידיאו, אפליקציות הדרכה, מאמרי הדרכה מקצועיים וסמינרים מקוונים), וככל שהדרישה לידע וכלים חדשניים הופכת קריטית יותר, כך גדל הביקוש של ארגונים, גדולים כקטנים, לפתרונות הדרכה און-ליין.
הפערים בין ארגונים גדולים שנהגו לארגן הדרכות מקצועיות קבוצתיות מבית לבין חברות קטנות שנהגו בעיקר לשלוח את העובדים והמנהלים להדרכות מקצועיות מחוץ לארגון (קורסים, הרצאות, ימי עיון), במטרה להשלים פערי ידע מקצועיים – הולכים ומצטמצמים בזכות אפיקי ההדרכה הווירטואליים השונים.
ממאמר שהתפרסם באתר היזמים Entrepreneur עולה כי ארגונים קטנים ובינוניים (המעסיקים פחות מ-500 עובדים) מהווים את קהל היעד העיקרי לפתרונות הדרכה און-ליין.
נייט קימונס, סמנכ"ל שיווק בחברת lynda (ספריית לימוד וירטואלית המציעה כיום מעל 1,450 סרטוני הדרכה מקצועיים), אמר בראיון תקשורתי: "חברות קטנות פונות לפתרונות הדרכה און-ליין כדי לחסוך עלויות – תקציב וזמן עבודה, וכן כדי להגיע לאיכויות הגבוהות ביותר של חומרי ההדרכה ובשל הנגישות לחומרים העדכניים ביותר – וכך ליהנות מהמגוון העצום. הנגישות הזו לחומרי הדרכה מאפשרת לארגונים לשכוח מהימים בהם נהגו להוציא עובדים ומנהלים ליומיים השתלמות מחוץ לעיר או הקדישו יומיים הדרכה בכיתת לימוד בתוך הארגון."
לדבריו, אחד היתרונות הגדולים ביותר שמציעה שיטת ההדרכה און ליין הוא הזמינות 24/7. קימונס: "הדרכה און-ליין משרתת את הארגון ואת העובד בכל יום, בכל שעה ומכל מקום ומאפשרת לעובד להתחבר בשעות העבודה או אחריהן. בנוסף ניתנת לו אפשרות לעבוד עם המכשור וסביבת העבודה שלו. זה הופך את ההדרכה לסיפור כל כך נוח, פשוט וידידותי למשתמש."
להלן חמש עצות מפתח לארגון המבקש לעשות שימוש אופטימלי בהדרכות און-ליין:
- מיקוד: אחד היתרונות הבולטים של שיטת ההדרכה און-ליין היא חופש הבחירה העצום העומד בפניכם. לא זאת בלבד שקיים שפע של הזדמנויות מבחינת נושאים ותחומי עניין אלא שיש גם קורסים, הרצאות, סרטוני הסברה ומאמרים שממוקדים בתחומים מקצועיים מאוד נקודתיים ומותאמים לרמות ידע והתמחות מאוד ספציפיות. כך שמי שכבר עוסק בקידום אתרים לא צריך להשתתף בקורס בו לוקחים חלק בעלי מקצוע חדשים או פחות מקצועיים והמורה/ המדריך ששואף להגיע אל כולם מתחיל מחומר בסיסי.
בהדרכות און-ליין העובד יכול להתמקד בדיוק בתחום אותו הוא רוצה ללמוד, להרחיב את הידע או להיחשף לכלי חדש והוא לא מבזבז דקה אחת על חומר שמוכר לו או שאין לו בו כל צורך קונקרטי. לכן חשוב לדעת בדיוק איזה סוג של הדרכה דרושה לכל עובד על פי סוג התפקיד שלו והרמה המקצועית שלו, ולכך נדרשת עבודת מחקר קטנה מבעוד מועד.
*טיפ: כאשר מחפשים קורס מקוון או סרטון הדרכה בנושא מסוים – יש לחפש לא על פי תחום העיסוק הכללי (כמו קידום אתרים), אלא על פי שם השיטה, הכלי או הצורך הספציפי (כמו ניתוח נתוני גוגל אנליטיקס, או פרסום ויראלי ברשת החברתית לינקדאין). ככל שתהיו ספציפיים יותר כך תקבלו פחות תוצאות ויחד עם זאת, תקבלו תוצאות מתאימות יותר לצרכים ולדרישות שלכם.
- גמישות: בעוד שהדרכות מסורתיות מתנהלות בכיתת לימוד בתאריך קבוע מראש ועם תוכנית לימודים מובנית מראש, הדרכות און-ליין מאפשרות למשתתפים חופש ללמוד בקצב שלהם וזהו יתרון עצום. העובד יכול לעצור את הסרטון באמצע, להעביר שוב אחורה ולצפות שנית, כדי להבין טוב יותר את החומר טוב יותר. או למשל, כשעובד עובר הדרכה באמצע פרויקט הוא יכול להחליט לעצור את ההדרכה באמצע, להמתין מספר ימים או מספר שבועות עד שהוא יגיע לשלב בפרויקט בו הוא יצטרך את ההדרכה/ ההדגמה, ואז להמשיך את ההדרכה כשהיא משרתת אותו אד-הוק במהלך הפרויקט שלו.
לכן הארגון צריך לאפשר לעובד גמישות מקסימלית ולא להציב בפניו יעדים של התחלה וסיום ההדרכה. אל תגבילו אותו לזמן, למקום ולשיטות לימוד שנראות נכונות אלא נסו לאפשר לו כמה שיותר מרחב תמרון.
- Go Mobile: אפליקציות הדרכה הנגישות בסלולאר הן הצעקה האחרונה בתחום ההדרכה. ההעדפה של העובדים ובעיקר של הצעירים היא כמובן לעבוד כמה שיותר עם המכשיר הסלולארי האישי שלהם. האפשרות ללמוד דרך הסלולאר מאפשרת לעובד חופש ללמוד בכל מקום ובכל עת (בעבודה, בבית, ברכבת, בבית קפה ואפילו בזמן הליכה בפארק), וזה מקל על כל מי שמנהל סדר יום עמוס.
- ללמוד מהטובים ביותר: אף ארגון לא היה מעלה על דעתו לאפשר לצוות שרק עתה נקלט בארגון או לצוות מקצועי שלו ללמוד אצל מנהל בארגון מתחרה. אף מנהל לא היה מסכים (תמורת שום הון שבעולם) ללמד עובדים בארגון מתחרה. אבל האינטרנט משנה את הכללים וזה יכול לפעול לטובתכם אם תדעו לנצל זאת נכון. לפני שאתם בוחרים את שם הקורס, הסמינר, המאמר או סרטון ההדרכה בנושא מסוים, חשבו: מיהם הארגונים המובילים בתחום? מיהם המנהלים ו/או היזמים שהטביעו את חותמם בתחום? ואז חפשו אחר חומרי הדרכה של אותם מומחים והפכו אותם למדריכים שלכם. ניתן להפוך לא רק מרצים מנוסים, מנכ"לים בכירים ויזמים למדריכים שלכם – אתם יכולים להפוך גנרלים, נשיאי מדינה וחברי פרלמנט שמעבירים הרצאות, כותבים מאמרים או מציגים מודלים ותפישות חדשות – כמקור הדרכה והשראה.
- מחקר: לא כל קורס מקצועי באינטרנט נותן לכם את מה שאתם צריכים. ואמנם פתרונות הדרכה און ליין – בתשלום הם תמיד זולים יותר, אבל גם אם הם זולים ואף חינמיים – הם גוזלים זמן עבודה יקר, ולכן צריך לבחור בקפידה את מסלול ההדרכה. על כן אל תהססו לבקש המלצות (ואכן להתקשר לארגונים ולקבל המלצה על תוכנית זו או אחרת). ערכו סקר קטן בטוויטר או בלינקדין ואף תחפשו (באמצעות גוגל) בבלוגים ובפורומים לראות מה משתתפים אחרים אומרים. חפשו אחר תוכניות שקיבלו המלצות חמות מקרב ארגונים מתחרים או ארגונים שפועלים בעולמות התוכן מקבילים.