מאת: נדב אלון
"חשוב לציין, שהמצב בשוק לא משהו. על כל משרה פתוחה יש מתחרים רבים וטובים, לכן קח/ו בחשבון שיכול להיות שתהליך חיפוש העבודה ייקח זמן". אם הייתי מקבל שקל בכל פעם שאמרתי משפט שחוק זה למועמדים שלי, לא הייתי מצטרף למחאה החברתית על יוקר המחייה בארץ. לצערי זה לא קלישאה, זו המציאות. באוגוסט האחרון פורסם, כי התווספו 20 אלף מובטלים למשק.
בתפקידי הקודם, עבדתי שנה בחברת השמה. נדהמתי לראות מועמדים עם נתונים מצוינים, אשר מחפשים עבודה מספר חודשים וכל זימון לראיון הגיע אחרי עבודת פרך מהצד שלי. במציאות התחרותית של היום, הנתונים לא תמיד מספיקים על מנת לקבל כרטיס כניסה. לפעמים צריך למצוא את האדם שיושיט לך אותו. קיימת האופציה לפנות ישירות למשרדים. אך פעמים רבות, במידה וקורות החיים לא יקבלו דחיפה, הם עלולים להתמסמס עם עוד עשרות פונים אחרים.
אז מה עושים? הדרך העתיקה ביותר בספר, כנראה גם היעילה ביותר, היא לפנות דרך מכרים. מאחר שרובנו לא התברכנו באופציה זו – פונים לחברות השמה המתמחות בתעשייה בה אנו מחפשים עבודה. בישראל 2012 קיימות חברות השמה "בוטיק" המתמחות במגזרים ספציפיים: היי-טק, משפטים, שיווק, אדמיניסטרציה ועוד. חברות אלו מכירות לעומק את התפקידים השונים בתעשייה, הדרישות, צרכי השוק והכי חשוב – מפתחות יחסי עבודה ארוכי טווח עם המשרדים איתן עובדות. החברות כבר מכירות מספיק טוב את הלקוחות שלהן, כך שיודעות על מה ניתן להתגמש ולחילופין, יכולות להילחם על המועמדים שלהן.
לצערי, במהלך עבודתי ראיתי כי מועמדים לא תמיד מבינים את חשיבות עבודת חברות ההשמה בתהליך חיפוש העבודה. באמצעות הבנה והקפדה על מספר כללים, ניתן יהיה להפיק כמה שיותר מהחברות ולקדם את תהליך חיפוש העבודה:
הסגרו על עצמכם. טרם הפניה לחברת ההשמה, החליטו עם עצמכם על דברים בסיסיים שאתם מחפשים. זה בסדר וטבעי לא לדעת מראש הכל – בשביל זה קיימים יועצי השמה, איתם ניתן להתייעץ. אך עדיין, תופתעו מכמות האנשים שפונים לחברות השמה, כשבפועל לא בטוחים בכלל שמחפשים עבודה ומה בדיוק הכיוון. אלו דברים שאף אחד אחר לא יוכל להחליט בשבילכם.
התמקדו. אין צורך לפנות לכל חברות ההשמה בארץ במקביל. בחרו את המובילות בתחום ונסו למצות את התהליך איתן עד הסוף. אין צורך שמספר חברות שונות יפנו לאותם משרדים, על אותו מועמד. זה בזבוז זמן של כל הגורמים השונים.
היו בני אדם. חברות ההשמה ללא ספק עובדות עבורכם ואתם נכס עבורן. יחד עם זאת, אל תשכחו שבוס טוב יודע איך להתנהג לעובדים שלו. בסופו של דבר, מאחורי הטלפון, מאחורי המייל, יושב בנאדם. תנו את היחס הראוי והסבלני, גם אם לא תמיד הדברים יתקדמו כמצופה. הקפידו על קשר אישי שיגביר את המחויבות של שני הצדדים לתהליך.
הרשימו. גם חברת ההשמה צריכה להתרשם מכם. מועמדים לא תמיד מבינים את חשיבות שיחות הטלפון עם חברות ההשמה. אל תהיו לקוניים. אל תהיו מתנשאים. היו טבעיים כמה שאפשר. תנו ליועץ ההשמה ללמוד אתכם, על מנת שיבין מה מתאים לכם. תופתעו לדעת איך משיחת טלפון של כמה דקות אפשר להפיל מהרגליים את הבנאדם בצד השני. על סמך התרשמות זאת, לעתים ילחמו וידחפו אתכם למשרות שתרצו, גם אם אתם לא בדיוק הפרופיל הנדרש.
השקיעו בכתיבת קורות החיים שלכם. זהו כרטיס הביקור שלכם. הקפידו על ניסוחים בהירים, על שגיאות כתיב (תופתעו לדעת אילו מועמדים אסרתיביים ומוחשרים קיימים בשוק) ותדאגו לפרופורציות. על שנת ניסיון אחת לא הגיוני לפרט שני עמודים של ניסיון תעסוקתי. היו תמציתיים, אך שיהיה מובן מה עשיתם בפועל. משרדים יכולים ללמוד רבות על המועמדים, מאופן כתיבת קורות החיים. דאגו להתאים את קורות החיים למשרה המיועדת.
שאלו שאלות. חברות ההשמה מחזיקות ברשותן מידע עצום על הלקוחות שלהן. הן יכולות להכווין ולייעץ. מועמדים רבים, לעתים מחוסר ידע, יפנו לכיוון שהוא לאו דווקא הנכון והמתאים להם. אל תתביישו לבקש מידע נוסף, מעבר למה שמפורסם במודעת המשרה. יועצי ההשמה מכירים את לקוחותיהם וידעו מה מתאים, מה ליד ומה חסר סיכוי.
שתפו. דאגו שהיועץ שמלווה אתכם יהיה מעודכן בסטטוס התהליך. לא אשכח כיצד מועמדים היו חשדניים, כאשר הייתי מתקשר להתעדכן לאחר שהיו בראיון. להיפך. עדכנו את חברת ההשמה על הצעות שקיבלתם, על אופן התנהלות הראיונות במשרדים וכל מידע שיכול להיות רלוונטי. לפעמים את הדברים שתרצו להגיד אך לא תוכלו, הן יגידו בשבילכם. לא פעם ולא פעמיים, הצעת שכר עלתה עקב התערבות של חברת השמה.
היו אקטיביים. בסופו של יום, אל תחכו שחברת השמה תתקשר ותציע לכם משרות. התעדכנו במשרות החדשות שיש, תיזמו דברים ואל תשבו בבית ותחכו שמשרת החלומות תנחת עליכם.
הרימו טלפון. בהמשך לעצה הקודמת, אל תתביישו. הרימו טלפון, תזכירו שאתם קיימים. גם אם אין משהו חדש רלוונטי כרגע, העיקר שיזכרו אתכם.
בהצלחה!
בתור עובדת לשעבר בחברת השמה בוטיקית, הכתבה מדויקת כל כך. כמה חשוב לעבוד יחד, בשיתוף. טיפים מעולים למועמדים עצמם, והכי חשוב, בחרו עם מי לעבוד, ועם החברה הספציפית תיישמו את הכלים, משום שלכרוך את עצמכם במספר חברות השמה יכול להיות מתיש, לא פרודוקטיבי ובהחלט לא כיף. בהצלחה לכולם 🙂
כתבה מצויינת