אם יש דבר מיוחד ומסקרן בכנס ההדרכה שיערך בעוד שבועיים, הוא התרגיל המעשי העוסק ברתימת העובדים להדרכה. יוליה ריינשמידט, מנכ"ל CastEffect והמנהלת האקדמית של הכנס, מספרת מדוע התרגיל יהיה כה אפקטיבי לשיווק ההדרכה בארגון.
"התרגיל מתקשר לאחד הנושאים שכמעט כל המרצים בכנס ידברו עליו: הצורך בשיווק ההדרכה. שיווק הוא אחד הנושאים המרכזיים הרכים שתחום משאבי האנוש עוסק בו בשנים האחרונות, מפני שהדרכה פונה לעובדים ועובדים הם לקוחות פנים ארגוניים. בנוסף, גם לתוכנית הדרכה יש חשיבות אסטרטגית, כמהווה מנוע צמיחה חזק בארגון, וכן תפקיד מרכזי בכל הקשור לשימור עובדים ופיתוח מקצועי.
"רתימת העובדים והמנהלים להשקת התוכנית צריכה להיעשות בדרך שתייצר הצלחה כבר בהשקתה, תוך חשיבה "קמפיינית". קמפיין הוא מושג הלקוח מעולם השיווק, והוא משפיע על נראות תוכנית ההדרכה, ועל ההחלטה באילו אמצעים נציג אותה".
לדבריה של יוליה, כלל העובדים בארגון צריכים להיות מודעים לתוכנית ההדרכה ולחשיבותה. מכאן תבוא הרתימה שלהם ללמידה: מדוע שעובד ירצה לפתח במסגרת העבודה את היכולת המקצועית שלו? כדי לאפשר את הרתימה יש להשתמש בכלים ובשיטות שונות מאלה שהיו מקובלות עד היום. לא מספיק רק להפיץ במייל את תוכנית ההדרכה. באמצעות יצירת קמפיין, יש להכניס אלמנטים שאנשים יזדהו אתם באופן אישי ובאופן רגשי במידה מסוים. כן, ליצור באז בארגון.
באז ארגוני – שיווק תוכנית ההדרכה
כדי ליצור באז ארגוני, אומרת יוליה, ראשית יש לערב את העובדים בשיווק ההדרכה, והדבר אינו מחייב הוצאות שוטפות ומשאבים מיוחדים. "זה מצב של win win situation כי כבר בשלב זה חלק לא קטן של הרתימה כבר נעשה: אנשים מרגישים שמשקיעים בהם ושהם בעלי כוח השפעה".
שנית, יש לבדוק אילו כלי רתימה ברשותנו. חשיבה שיווקית מתבטאת בשימוש בטרמינולוגיה שיווקית: "לוגו", "קמפיין", "סלוגן" וכיוצא בזה, היוצרת תרבות רתימה שונה, שמביאה הזדהות אצל אנשים ומאחדת אותם סביב. יוליה מוסיפה: "אחד הכלים שאני ממליצה להשתמש בו הוא עבודה עם וידאו. הווידאו גורם לעובדים להזדהות ולרתימה גבוהים כי הוא מציג לנו דברים מוחשיים, וכך הוא יוצר הזדהות רגשית.
"באמצעות הווידאו ניתן באופן אפקטיבי לשקף את הרצוי ואת המצוי: את האידאל הרצוי מבחינתנו, האידאל של ההדרכה ואת התוצאות הספציפיות שאנו מבקשים שהיא תביא.
"וידאו הוא תוצר מוחשי והוא כלי יקר ערך, כי ניתן להשתמש בו באופן רב פעמי וארוך טווח, במיוחד בגיוס של עובדים חדשים. מדובר גם בז'אנר אהוב, ויש בו גם ממד חברתי של עשייה וצפייה משותפת".
בכנס ההדרכה תוצג טעימה של עבודת שיווק תוכנית ההדרכה. המשתתפים יעבדו באופן קבוצתי עם אחד הכלים הקיימים בעולם הקולנועי, והוא יעסוק בטכניקה הלקוחה מעולם סרטי הפרסומת, שבעזרתו ניתן לייצר את הבאז הארגוני. למרות שמדובר בטעימה, כתוצאה מהתרגיל בהחלט יוכלו המשתתפים ליישם את הפרקטיקה באופן מיידי במקום עבודתם. התרגיל כולו יצולם ויוצג באתר HRus כדי שהגולשים יוכלו לצפות בו ולהשתמש בו ככלי לקידום נושא ההדרכה.
איך יודעים שקמפיין לקידום תוכנית הדרכה הצליח?
יוליה: "רואים את ההצלחה כאשר עובדים ומנהלים מדברים על זה, כשמנהלים מבקשים מיוזמתם לשלוח את עובדיהם להדרכה. כך הם אלה שמפיצים את התוכנית בין עובדיהם ועמיתיהם. למנהלים בעצם יש אינטרס לשיתוף פעולה, כי באמצעות ההדרכה הם מפתחים את כוח עבודתם, מקבלים עובדים מעורבים ובעלי מוטיבציה גבוהה יותר, בעלי רצון להישגים ולתוצאות. אז הם יכולים להציג יעדים ברורים וישימים. כמובן שהאתגר הוא לצאת משגרת היום-יום השוחקת של העבודה ולפנות זמן ללמידה. אז נכנסים המודלים האפקטיביים של הדרכה, הגורסים כי ממד הזמן לא צריך להפוך לעניין לדיון כי נדרשת תוצאה".