הדרכה שקטה

הדרכה שקטה

כשארגון מבקש להעביר לעובדיו מסרים חשובים שהם חלק מהתרבות הארגונית שלו - במקום להתכנס בכיתה ולהתחיל בהרצאה עדיף לשתוק ולהתחיל לעבוד

שיתוף
הדרכה שקטה

הדרכה שקטה

שיטת ההדרכה הקלאסית והנפוצה הן המועברת באמצעות מדריך הניצב מול כיתת לומדים. ההדרכה האישית – האימון על ידי חונך או מנטור נפוצה גם היא. אך יש מקרים שכדי להגיע למקסימום של פונקציונאליות בהדרכה, כדאי להזיז הצידה את שיטת ה"לוח וגיר", שכבודה במקומה מונח, ולחשוב כיצד להעביר לעובדים מסר חשוב שיחלחל?

דנה ברזילי, לשעבר HRBP בחברת תרופות, אומרת שכאשר חברה מבקשת להעביר לעובדיה ערכים כחלק מהתרבות הארגונית שלה – למשל פרואקטיביות או חדשנות – צריך לדאוג שחווית ההדרכה תהיה בהתאם, והיא מביאה דוגמא מהשטח:
"רצינו להעביר לעובדים מסר של פרואקטיביות בחברה במטרה להטמיע את התרבות הארגונית. במקום לערוך תוכנית שלמה של הרצאות לכלל העובדים, ארגנתי יחד עם צוות התרבות הארגונית בתוך שבועיים וחצי אירוע העוסק בתרומה לקהילה. בתחום ההדרכה, החלום שלי היה להעביר ערך לעובדים בצורה כזאת שתיחרט ב-DNA של כל עובד, ולא להיות במצב שבו העובד יוצא עכשיו מהרצאה אבל הוא לא זוכר מה בדיוק היה ונאמר בה.
"בפרויקט יצרנו קשר ושיתוף פעולה עם עמותת "בית הגלגלים", שעוזרת לילדים בעלי נכויות ולמשפחותיהם. הפקנו מסיבת פורים במשרדי החברה, אך במקום לשכור מפעילים אנחנו אלה שהפעלנו את כל האירוע. כל המשתתפים היו עובדים שהתנדבו להשתתף בהפעלות. הצלחנו לרתום 20 אחוז מעובדי החברה, לאחר ששיווקתי אותו באופן יצירתי ואמוציונלי. העובדים התבקשו להתנדב בהפעלת תחנה (הכנת משלוח מנות, איפור פנים וכדומה), או בליווי של ילד נכה במסיבה. זו חוויה מיוחדת ולא קלה בכלל, המצריכה כמובן לעזור להם באכילה ובשתייה. האירוע נעשה עם כל כך הרבה התלהבות, וגולת הכותרת של האירוע אכן היתה פרואקטיביות. העובד השתתף מתוך רצון חופשי ובהתנדבות. הפרואקטיביות שהעובדים חוו באירוע העניקה להם אנרגיות מאוד חיוביות ותחושת סיפוק עוצמתית.
"כמובן שהכוונה היתה שתחושה זו תלווה אותם גם בחזרה לעבודה היומיומית ותיצור אחריה את הרצון של העובד לעשות מעבר למה שנדרש ממנו, לתת את ה"אקסטרה מייל". שלא ניתמם לא מדובר בכל דבר, אלא בפרויקטים ומשימות החשובות לחברה ולמחלקה. פרואקטיביות המגיעה מצד העובד מביאה איתה הצלחה ומשפרת את התחושה כלפי העבודה באופן טבעי. כך שסוג ההדרכה צריך להיות מותאם למסר וחומר שיש להעביר, ומומלץ מאוד במקרים כאלה להמחיש ללא מילים מפורשות, להעביר את מטרת ההדרכה מבלי לקרוא לילד בשמו.

"הדרכה ספציפית על יצירתיות למשל לא תוכל לעבור באופן פרונטלי בחדר הישיבות ובאמצעות מצגת פאוור פוינט. לדבריה של ברזילי, חברת מכירות שלדוגמא מבקשת להעביר מסר של חשיבות היצירתיות במכירה – לרוב תדאג להפקת אירוע מושקע בעל תקציב גרנדיוזי, עם לולייני קרקס שימחישו את היצירתיות הנדרשת. "לדעתי דווקא כדאי לנסות את הגישה ההפוכה ולערוך אירוע צנוע בתקציב דל – כשהמסר שיובא בו יהיה יעיל, פשוט ובהחלט כיום נחשב ליצירתי: בוא פשוט תקשיב ללקוח. הכי פשוט שיש".

ההרשמה לכנס ההדרכה השנתי בעיצומה. לחצו כאן לפרטים

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה