כשעובד פונה אלינו באחד הנושאים הרגישים ביותר בארגון – בקשה להעלאה בשכר, הדבר הראשון שאולי נחוש הוא אי נוחות ורצון להתגונן: או מכיוון שאתם יודעים שהמצב בחברה לא מספיק טוב בשביל שנוכל להיענות לעובד בחיוב, או שאת פשוט מכירים את הבוס שלכם. הוא לא יאשר את ההעלאה בגלל אלף ואחת סיבות. הקשורות בעיקר לתקציב.
ב-1 באוקטובר עלה שכר המינימום במשק, והוא עומד כיום על 4,300 שקלים לעובדים במשרה מלאה, לעומת 4,100 שקלים. השעתי עומד על 23.12 שקלים, לעומת 22.04 כפי שהיה.
לכן בחודש הנוכחי משימה נוספת מוטלת על חשבי שכר, מנהלי משאבי אנוש, ומנהלים: לעדכן במערכות את שכר המינימום במשק.
ההעלאה בשכר המינימום מולידה התמודדות נוספת של מנהלים עם בקשות מעובדים להעלות את שכרם בהתאם, כאשר הם משתכרים מעל לשכר המינימום אך לא רק. בסוגיית העלאה בשכר מעסיקים ומנהלים רבים שאינם יכולים להיענות לבקשות ולא תמיד יודעים כיצד לענות לעובדים, ובהנחה שהתשובה לעובד היא שלילית, מתקשים להשיב לעובדים מבלי לגרום להם למפח נפש.
לכן רבים מאתנו נותנים לעובדים במקום תשובה שלילית. לפני שאתם ממהרים להשיב, כדאי לנהוג באיפוק ולומר לעובד שאתם רושמים את בקשתו, שתשקלו אותה ברצינות רבה ושתתנו לו תשובה בקרוב.
הנה כמה אפשרויות לתשובות:
- שכר המינימום עלה, אך רווחי החברה לא עלו. אנו חברה השומרת על חוקי עבודה, ולכן נעלה את שכרם כחוק של המשתכרים שכר מינימום. מעבר לכך לא נוכל לשלם. כאשר רווחי החברה יעלו, נבדוק את האפשרות להעלות גם את שכרם של יתר העובדים.
- ניתן לשתף את העובדים ולבקש מהם להגיש הצעות ייעול תהליכי העבודה או הצעות שיביאו לחיסכון בהוצאות אחרות. אם ההצעות יהיו יעילות אפשר יהיה לבחון שוב את האפשרות להעלאה בשכר.
- ניתן לבדוק אפשרות של העלאה סמלית ביותר. גם אם עובד לא התכוון בבקשתו להעלאה מינורית בשכרו, כדאי לבדוק אפשרות של העלאה סמלית שתראה את כוונת המעסיק לבוא לקראת העובד, שבשלב הנוכחי זו האפשרות היחידה שישנה.
- ניתן להציע לעובד שהנושא יבחן בתקופה אחרת – ולנקוב בתקופה. לדוגמא, ברבעון הבא או בחודש מסוים.
- ניתן להציע לעובד בונוס חד פעמי עבור חודש מוצלח או עבור עשייה מעבר למצופה ממנו.
כאשר אין באפשרותכם להיענות לבקשתו של העובד, ניתן לבדוק במקביל אילו גורמים אחרים יסייעו לו בהרמת המורל. שובר זוגי לארוחת ערב, תווי שי, יום כיף וכדומה הם בונוסים קטנים וזמינים שאפשר לעמוד בו.
ודבר אחרון ולא פחות חשוב: לדרך שבה נאמרים הדברים יש משקל גדול. למנהלים הנמצאים בתקופה עמוסה ולא קלה מומלץ לשקול מילים ולשים לב היטב לאינטונציה. תגובות כמו "איך את/ה פונה אליי בתקופה כל כך קשה", מנהל שמחליט לגעור בעובד בעקבות בקשתו להעלאה בשכר – יגלה מהר מאוד שהעובד מתוסכל ושתפוקת עבודתו יורדת. לא חשוב מה יש לומר, הכי חשוב איך.