רוצים עבודת צוות בארגון? תתחילו לעבוד על זה

רוצים עבודת צוות בארגון? תתחילו לעבוד על זה

כיצד מטמיעים בארגון תרבות ארגונית המושתתת על עבודת צוות ומדוע כל כך חשוב להיערך נכון לכך לקראת חדירת דור ה-Y לשוק העבודה?

שיתוף
תרבות ארגונית

תרבות ארגונית

הצורך של ארגונים מרושתים בעבודת צוות לצד הנטייה האינדיווידואלית של עובדים צעירים ובפרט דור ה- Y הידועים כמי שרגיל ואוהב לעבוד לבד (סולו), מצריך את הארגון להשקיע היום יותר מתמיד – משאבים בפיתוח עבודת צוות.

החברה הישראלית בה אנשים חיו בקיבוץ, שרתו יחד בצבא ובכלל, חיו במסגרת שבה לעבודת צוות הייתה משמעות והיא אף נתפסה כערך עליון, עברה טרנספורמציה לאורך השנים  וכעת ניתן לראות את הארגון כאוסף של אינדיווידואליים שפועלים, כל אחד בנפרד, למען המטרות והאינטרסים שלו.

האתגר של יצירת תרבות ארגונית המבוססת על עבודת צוות, על שיתוף בידע, על סיוע הדדי, על עבודה משותפת, באווירה סולידרית תומכת לטווח הארוך, הוא אתגר לא פשוט ונחוץ כאמור היום יותר מתמיד.

 אדוארד צ'ין, מנהל מחוז בקלאב מד סינגפור אמר בריאיון לאתר משאבי אנוש HR Asia: "עבודת צוות חשובה לארגון בטווח הארוך שכן זו בונה מסגרת חברתית המסייעת לאנשים להכיר, להתחבר, לעזור אחד לשני להעביר ולשמר את הידע. עבודת צוות מסייעת לעובד הבודד להרגיש שייכות ולכן להיות נאמן יותר ואפקטיבי יותר לארגון. עבודת צוות מבטיחה שקבוצת האנשים יחתרו יחד לאותם יעדים להגשמת אותן מטרות כגוף אחד ועל כן זה אינטרס של כל ארגון גדול לחזק את ערך הצוותיות."

כיצד יוצרים אווירה של עבודת צוות בארגון בו קיימת תחלופה של כוח אדם ובו פועלים עובדים צעירים אשר מטבעם אינם מחוברים לערכי הצוות?

  • תקשורת: עבודת צוות כמו כל ערך או יעד אחר בארגון יצליח לחלחל ולחדור לחבריו קודם כל באמצעות תקשורת. ארגון ששואף לעבודת צוות לא מספיק שיצוות עובדים אלא הוא צריך להסביר להם את היתרון, את האינטרס לכולם (גם לעובדים לא רק לארגון), את התועלות בטווח הקצר והארוך. חשוב לעשות שימוש בכל אמצעי התקשורת העומדים לטובת הארגון כמו פורטל ארגוני, ניוזלטר, קהילות ברשתות החברתיות וכיו"ב וכמובן תקשורת בינאישית בין אם זה בשיחות אוריינטציה לעובדים חדשים, ישיבות צוות קבועות ואירועי חברה.
  • תגמול: ארגון שרוצה עבודת צוות צריך להניע אנשים באמצעות תמרוץ תגמול. רק כשהארגון יתחיל לשלם עבור עבודת צוות – יבינו העובדים שהוא באמת רציני וגם הם ייקחו את הנושא ברצינות. לתגמל על עבודת צוות זה אומר מעבר לתגמול תמרוץ על פי עמידה ביעדים קבוצתיים וכן זה אומר שיש להכיל את ערך הצוותיות כאחד הפרמטרים המרכזיים בהערכת עובדים. כלומר אם עד כה המנהל הישיר התבקש להעניק לעובד שלו ציון על סמך הישגים אישיים, ידע, הספק, תפוקה, נוכחות, משוב לקוח, מוטיבציה וכיו"ב, הרי שכיום הוא יוסיף עוד סעיף, ורצוי סעיפים עם משקל מכובד, ייעודיים לנושא של עבודת צוות ויחסי אנוש.
  • הדרכה: קל מאוד לגשת לעובדים ולהגיד להם 'מהיום אתם עובדים כצוות'. אבל כמו כל הדברים הקלים – זה לא חוכמה. כדי שעובדים יוכלו לאמץ את השיטה הם צריכים הבנה, כלים, רוטינה. יש להסביר ולתרגל את העיקרון של עבודת הצוות כך שזה יהפוך למגרש הביתי של העובדים. יש להתייחס לסוגיה באותה רצינות שבה מחדירים שיטת עבודה או טכנולוגיה חדשה ארגון – דרך תהליך מורכב של למידה, התנסות, בחינות תיאורטיות ומעשיות וליווי תוך כדי עבודה בשלבים הראשונים.
  • כיף: המעבר לעבודת צוות יצליח רק כאשר העובדים ילמדו לסמוך אחד על השני לטווח הארוך, להעריך האחד את היכולות של השני, להאמין במידת היושר והמקצועיות האחד של השני. הדרך הטובה ביותר לשבור את הקרח היא דרך פעילויות גיבוש וכיף.
  • מנהלים רבים יגידו שהם מסכימים עם הקביעה הזו אבל אין להם תקציב ליום כיף ובכן, יום כיף בבית מלון 5 כוכבים אכן דורש תקציב אבל מה לגבי פיקניק חברה עם בני / בנות הזוג בסוף השבוע? מה לגבי תחרות כדורסל או גיבוש קבוצת רכיבה על אופניים בסוף היום? אולי ארוחת צהריים בה כל אחד מתבקש להכין מאכל ובסופו יש תחרות עם פרסים לבשלנים הטובים ביותר?
  • יש אינסוף דרכים לקיים פעילות גיבוש ורווחה כדי לעודד אווירת צוות בארגון זה רק עניין של סדר עדיפויות. אפילו לא צריך להתאמץ כדי לבחור קונספט או מועד. אפשר להעביר סקר עובדים במייל וכעבור מספר ימים לראות כיצד העובדים היו רוצים לבלות את יום הגיבוש שלהם.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה