מהפכות חברתיות שהביאו לשינויי תפישתי שהוביל לגישת ה-anti-corporates וחדירתו של דור ה-Y לשוק העבודה, עם המאפיינים הייחודיים לו – הובילו לכך שהארגון הגדול והחזק ביותר מאבד את אונו מול חברות קטנות ובפרט מול חברות הזנק.
"אהבתי מאוד את העבודה שלי בגוגל", אומרת ג'ני בלאק, עד לאחרונה מנהלת מסלול מקצועי במנוע החיפוש החזק ביותר בעולם גוגל, בריאיון למגזין Bloomberg Businessweek, "בהרבה מובנים העבודה בגוגל הייתה הגשמת החלום". אולם בלאק (28) עזבה לאחרונה את גוגל, המדורגת כמידי שנה בראש רשימת מקומות העבודה הטובים ביותר בעולם. היא ויתרה על ארוחות מפנקות, על שיעורי היוגה וכל שאר הפריווילגיות השמורות לעובדי גוגל וזאת כדי להקים עסק עצמאי לייעוץ מקצועי. ג'ני בלאק: "בדור של ההורים שלנו, לפתוח עסק נחשב לצעד ענק! היום זה אחרת. כל אחד יכול לפתוח חברה משלו. כל מה שדרוש זה טלפון סלולרי ומחשב נייד."
בלאק היא לחלוטין לא במיעוט. על פי סקר חדש שערך אתר PayScale, עובדים מדור ה-Y שואפים לעצמאות, להשפעה ולחופש יצירתי, ולכן הם מוותרים מראש על מסלול מקצועי בארגון גדול ומעדיפים לנהל חברות קטנות, להקים מיזמים ולהיות עצמאים בשטח.
[adrotate banner="64"]
מתוך הסקר שבו השתתפו 285,000 עובדים מדור ה-Y, קרי בגילאי 19-30, למעלה מ-47% עובדים בחברות קטנות, 30% בחברות בינוניות ורק 23% עובדי בחברות גדולות ותאגידי ענק. כמו כן, על פי סקר אחר שערך האתר, עולה כי דור ה-Y לומדים במסלולים ייעודיים ליזמות בשיעור של 82% מעל הממוצע של ציבור העובדים בארה"ב.
פיטר שיהן, מנהל בחברה לפיתוח ארגוני ChangeLabs: "דור ה-Y הוא לא רק דור שמעריך את העצמאות ושואף להשיג אותה כבר בתחילת הדרך, זה דור שגדל על הסיסמא 'אני יכול לעשות את זה' I can do it."
דן שכאובל, מנהל שותף בחברת הייעוץ Millennial Branding: "דור ה-Y הוא דור של יזמים שמוכנים לקחת את הסיכון יותר מכל דור אחר ולכן הארגון הגדול [המעניק את הביטחון המיוחל] לא קורץ להם."
אז נכון, ארגון גדול יכול להציע לעובדים ביטחון כלכלי יחסי ובפרט תנאים והטבות שחברות קטנות, חדשות וחברות הזנק לא יכולות להציע אולם הארגון הגדול מאבד את היתרון מהסיבות הבאות: עובדי דור ה-Y רוצים ללמוד ולהתנסות כמה שיותר בתפקיד. הם רוצים לצבור ניסיון, לבלות ולהתקדם מקצועית והם מרגישים שחברות קטנות טומנות בחובן הזדמנויות אטרקטיביות יותר. בנוסף, עובדים בגילאי 18-34 בוחרים את מקום העבודה על פי שיקולים אידאולוגיים ולכן הם מעדיפים חברות קטנות בעלות ערכים ומחויבות לקהילה על פני ארגונים גדולים הנתפסים כדורסניים.
הארגונים הגדולים אשר יכלו עד כה לשלם יותר, יצטרכו לשלם הרבה (אבל הרבה) יותר כדי לגייס ולשמר עובדים מדור ה-Y. בנוסף, הם יצטרכו להשקיע יותר מבעבר באסטרטגיית גיוס ושימור עובדים וכן הם יצטרכו להצטרף לטרנד החברתי כדי לעמוד בתחרות על הטאלנטים. ואולי אפילו עדיף להם להתפצל ולמתג את עצמם מחדש כחברות קטנות הפורצות זה עתה אל השוק?