"כל העובדים מתים עליי", מספרת ש', מנהלת צוות בחברה נותנת שירותים. "זה נחמד וזה אפקטיבי, כי הם מגיעים למצב שבדרך כלל לא נעים להם לא לעשות את העבודה כמו שצריך. זה נובע מהעובדה שכאדם, אני פשוט סימפטית, אמפתית, אמהית מאוד. אבל מתי מתחילות הבעיות? בתקופות בעייתיות יותר, בתקופות של שינויים, בתקופות קשות שצריך להתמודד עם בעיות. ואז מה עושים? היד קלה על ההדק: באים אליי עם כל בעיה הכי קטנה, ומבקשים ממני לפתור אותה, ולפעמים אפילו מבקשים ממני 'פטור'".
המצב ש-ש' מתארת קורה אצל רוב המנהלים, אם לא אצל כולם. האופי האישי של מנהל בא לידי ביטוי בניהול. חברתה של ש', דנה, ניהלה בעבר צוות עובדים, אך היא נהגה בקשיחות רבה כלפיהם. "הייתי צועקת הרבה. המון אפילו. והאמת היא שזה לא תמיד עזר לי. ברור שאסרטיביות עוזרת והיא צריכה להיות. אבל עובד לא צריך לפחד מהמנהל שלו. הוא צריך להעריך אותו".
עולים על רכבת שכבר נוסעת
איתן מאירי, פסיכולוג תעסוקתי ומומחה למצבי לחץ ולניהול שינויים, אומר ש"אופיו של מנהל הוא לא דבר קבוע. מנהל מתפתח, ויכול להתפתח לכיוונים שונים תוך כדי עבודה ובענף. מי שעובד עם פליטים סודנים בחברה קבלנית לניקיון צריך שתהיה לו תכונה אחת, לעומת מי שמנהל קבוצת מפתחים בפייסבוק. מנהל סביר מתאים עצמו לתרבות הארגונית".
ש' מספרת שלא פעם ניסו עובדיה "לנצל" את אופיה הנוח של המנהלת שלהם. "עד שיום אחד כינסתי אותם ופתחתי בפניהם את הכל. נתתי להם הרצאה ואמרתי שנראה לי שאני נחמדה מדי אתם, שהם מנצלים את זה, כי הם לא עשו את העבודה כמו שצריך".
ואיך הם הגיבו?
"הם נבהלו ואמרו שזה בכלל לא נכון, ומאותו הרגע הם עלו בתפוקות. אני אישית השתדלתי מאוד למתן את הרכות שלי, ניסיתי להיות אסרטיבית יותר.. אבל זה לא תמיד היה קל. למרות שבשורה התחתונה עמדנו יפה ביעדים, הרגשתי שיש לי הרבה מה לשפר בסגנון הניהול שלי".
איתן מאירי: "מנהל טוב הוא מנהל גמיש. ואני לא מתכוון לרכיכה חסרת חוט שדרה, כי חייב להיות עמוד שדרה של ערכיו. מנהל לא יכול לומר: 'אלה הערכים שלי. ואם זה לא מוצא חן בעיניכם יש לי ערכים אחרים'. כי אחד הדברים הקריטיים שמצפים לראות אצל מנהלים זו יושרה ועקביות. למנהיג אמיתי אין קשיחות קיצונית. צריך להיות קשוב לסגנון של ענף וגם לתקופה. כמו שיש אופנות שונות ומשתנות, כך יש תקופות שצריך להתאים את עצמנו אליהן. מנהל שאומר לעובדים מי שחושב זה אני ולא אתם – לא ישרוד".
איך אפשר להתאים את האופי שלנו לתפקיד?
"כל מי שנכנס לתפקיד ניהולי – חייב להבין שהוא נכנס לרכבת שכבר נוסעת. גם אם הוצבת בקטר ואתה לא מרוצה מהמהירות – אתה לא יכול בפתאומיות להאיט אותה. רק בהדרגה להאיט ולהסיט, אסור לשחוק את הבלמים. החלק הזה מתכנס למשפט – ניהול זה מקצוע. זה פרופסיה. יש מעט מאוד לימודים בתחום. ניהול דורש בגרות, יציבות נפשית. מי שאומר שבצבא לומדים ניהול טועה, זה מיתוס. ניהול כפי שאני רואה, מתקיים בעיקר תוך כדי תנועה, תוך ניסוי ותהייה".
איך עובד חסר ניסיון יכול להצליח לבד כמנהל?
"מנטורים יכולים לסייע. למשל במקרה של ש', צריך מישהו שיאזן אותה, כי אם למשל יש לה קושי בפיטורי עובדים, היא צריכה מישהו שיהיה לידה רק במשימה הזאת ושיסייע לה או אפילו יבצע את זה במקומה. היא צריכה להבין שלא רק ההנהלה מצפה ממנה שהיא תציג גבולות לעובדים, אלא גם העובדים מצפים לגבולות, כי הם יבחינו בחוסר ניהול. אחרת היא תהיה שרויה תמיד באי שקט נוראי. פעם צריך לחרוג ימינה, פעם שמאלה עד שמתאזנים. אבל מנהל קשוח, שיותר מדי בטוח בעצמו ומדבר על עצמו בלי סוף, בעולם הגמיש והמשתנה הוא יתקשה לנהל. נוח להיתלות באנקדוטות ולומר אז איך בחברה ההיא כן יש מנהל כזה ואיך בחברה השניה יש מנהל כזה".
לסיכום אומר מאירי: "כשאני יושב עם מנהל שיווק, או עם מנהל משאבי אנוש, ואנחנו מתחילים לדבר, הם בדרך כלל מדברים אתי על שיווק ועל משאבי אנוש. אז אני אומר לו בוא נדבר על ניהול. הרי אתה לא עובד בגיוס, אתה קודם כל מנהל. תברר מה המשמעות של מנהל. ניהול זה לדעתי משהו בנשמה. מנהל שהוא לא אותנטי, הוא מזייף וירגישו את זה. תיעזר במישהו לברר מהם הערכים שלך, כל הזמן תלמד ותתפתח".