רוברט ריצ'מן, מנהל מוצר ב-Zappos, אתר הסחר האלקטרוני הגדול ביותר לנעליים, המעסיק 1,500 עובדים, מציג את המודל הייחודי של החברה לקליטת עובדים ואת מבחן המוטיבציה המאוד (אבל מאוד!) לא שגרתי בריאיון מצולם לאתר Human Resources Inc.
רוברט ריצ'מן: בריאיון העבודה הזדמן לנו לבחור את המועמדים הטובים ביותר לתפקיד אבל לא הייתה לנו דרך לבדוק את המוטיבציה שלהם להיות חלק מהחברה ואת ההתאמה שלהם הלכה למעשה. לכן, כל עובד חדש שנכנס לחברה, לא משנה לאיזה תפקיד ו/או מאיזה רקע הוא מגיע, יעבור את תהליך הקליטה הייעודי שלנו. במסגרת 4 שבועות הוא יעבור ממחלקה למחלקה, ילמד על פעילות החברה, על ההיסטוריה שלה, יכיר את האנשים ויעבוד איתם. מי שלא מסוגל לעבור את כל התחנות או לא מגלה עניין רב בחברה, פשוט לא יצלח את מסלול ההכשרה.
שלב ההכשרה הוא קריטי וכאן ממש חשוב לנו לדעת שהעובד מחויב לנו ורוצה להישאר איתנו לטווח הארוך. לכן אנחנו מציעים לו דמי עזיבה בסך 2,000. אם הוא רוצה, הוא מוזמן לקחת את הכסף וללכת. זה אינדיקטור מצוין לבדוק מי באמת מוכן להשקיע בנו ובעצמו ולבנות את הקריירה שלו אצלנו ומי לא. אם העובד לוקח את הכסף אז לא הפסדנו – הרווחנו – כי נפטרנו מהר מהעובד הלא נכון וזה מאפשר לנו לחפש מידית את העובד הנכון במקומו. אנחנו לא חוששים לאבד כסף אנחנו חוששים מפני הנזק לטווח הארוך שטמון בגיוס לא נכון.
טוני השי, מנכ"ל Zappos, מוסיף: מסלול ההכשרה שלנו מאפשת לנו לשלב עובדים בחברה כשהם מכירים את ההיסטוריה, את הפילוסופיה ואת התרבות הארגונית שלנו. זה מחבר אותם אחד לשני ולמותג עצמו. הדגש העיקרי שלנו לאורך כל ההכשרה הוא להעביר לשתף את העובדים החדשים בתפישה שלנו לגבי שירות ללקוח וחוויית הלקוח – כי לא משנה באיזה תפקיד או באיזו מחלקה העובד נמצא – כולנו כאן בשביל הלקוח.
למסלול ההכשרה שלנו יש יתרון נוסף והוא בא לידי ביטוי בעיקר בחגים, כאשר אנחנו מתמודדים עם עומסים אדירים. אני יודע שכל עובד חברה מסוגל להרים את הטלפון ולשוחח עם לקוח או לסייע לעמית במחלקה לידו בכל זמן נתון. אלו כלים שבאים לידי ביטוי אמנם לעתים רחוקות אבל כשיש צורך – זה מהווה יתרון עצום. בתקופת החגים זה ממש הצלה שכולם יודעים, מסוגלים ורוצים לסייע לעמיתים שלהם.