היזם אלדד ניר השקיע בחברת .Blossom ltd המספקת פתרונות לניהול ידע – למידה והדרכה, מתוך זיהוי צורך קונקרטי גדל והולך של המשק בפתרונות ניהול תהליכי ידע והדרכה. העניין שגילה ניר בחברת Blossom, ביכולות ובפוטנציאל שלה, הובילו אותו לעשות את הצעד הענק ממשקיע למנכ"ל החברה ומזה כשנה הוא עומד בראש צוות של 11 עובדי חברה (מתכנתים, אנשי תמיכה, הדרכה והטמעה וצוות מכירות).
איך היית מגדיר את Blossom וכיצד באה לידי ביטוי תרומתה לקהילת ה-HR?
אלדד ניר: Blossom היא תוכנה מבוססת רשת, ייעודית לניהול תהליכי ידע והדרכה בארגון. הייחוד של המערכת טמון בגישה הייחודית שלנו לשוק העבודה. אנחנו רואים את השוק אחרת. יש כיום פתרונות רבים ומגוונים בשוק שנותנים מענה נקודתי לניהול ידע, להשלמת פערי ידע, לניהול הדרכות או למיון עובדים. אנחנו מציעים פתרון הוליסטי (כולל) לניהול תהליכי הידע בארגון משלב כניסת הידע עד הטמעתו הסופית בארגון, כולל ניהול ההון האנושי בכל האספקטים של ידע. אנו קושרים ידע, למדידה, להדרכה לניהול ההון האנושי – בצורה מודולרית. הפתרון שאנחנו נותנים למחלקת משאבי אנוש הוא כוללני. אנחנו למעשה מתחברים לארגון במטרה לסייע לו לרכז ידע ומידע יחד עם ניהול הון אנושי במערכת אחידה וסינרגטית.
במה שונה Blossom מהפתרונות המתחרים הקיימים כיום על המדף בתחום של ניהול ידע ולומדות?
אלדד ניר: אנחנו לא באים עם מתודולוגיית העבודה. הייחוד של המערכת היא שהיא ניתנת להתאמה לצרכים של כל ארגון בין אם מדובר בחברה מסחרית, ארגון ממשלתי, מלכ"ר או ארגון הדרכה ולמידה, מלכתחילה הפלטפורמה מאפשרת ביצוע כל תהליך בכמה אופנים המתאימים לארגון ואם לקוח רוצה תהליך ייחודי אנחנו מתאימים לו את התהליך באופן ספציפי.
לדוגמה, אנחנו מיישמים את המערכת בחברת השילוח FeDEx המורכבת מכמה חברות (קבוצות) המנהלות את הערכת העובדים בתהליך שונה . ממשקים רבים שקיימים כיום בשוק פשוט לא ערוכים לתת מענה לצרכים של חברה בה תתי היחידות הארגוניות מתנהלות באופן מבוזר ושונה האחת מהשנייה. בדרך כלל, במקרים הללו תוכנה רגילה 'כופה' על הארגון לשנות את התרבות הארגונית, לעתים אף לבצע שינויים מפליגים. זו גישה שאומרת שהארגון צריך להתאים את שיטות העבודה ואף את התרבות הארגונית כולה – בהתאם לפונקציות של המערכת. הגישה שלנו היא שונה כמובן.
עם הפתרון שאנחנו מספקים, ארגון שרוצה לעבוד בצורה מרכזית ואחידה יקבל את המענה אך בו בעת גם ארגון שיבחר לעבוד בצורה ביזורית ושונה יקבל את אותה תמיכה. המערכת מתאימה את עצמה למתודולוגיות העבודה של כל ארגון, חטיבה וכל מנהל ומנהל. אנחנו לא אומרים לארגון כיצד עליו לפעול אלא לומדים כיצד הוא פועל ומתאימים עבורו את המערכת ואף מתכנתים מראש תרחישים המשולבים בגרסת המדף, על מנת שתהליך ההטמעה וההתאמה יהיה קצר ביותר. הגישה שלנו היא כאמור הוליסטית. אנחנו לא נכנסים לארגון כדי לחולל שינויים ומהפכות ולכן אנחנו גם לא עוצרים את התנועה. השינוי שאנחנו מכניסים הוא מינורי. התהליך מתבצע כולו בהתאמה למשתמש עם התערבות מינורית, כדי שהארגון יידרש לכמה שפחות שינויים והתאמות. אנחנו עושים את ההתאמה, מפענחים את ה-DNA של הארגון (ולא במטרה לשנות אלא במטרה להבין את המבנה) ולהתאים לו מערכת על פי הצרכים הספציפיים של הלקוח. אין זה אומר שאנחנו לא מנסים לעזור ללקוחות שלנו להתקדם ולהתייעל ולהפוך לממוחשבים ויעילים יותר.
לפני כשנה הטמענו מערכת הרשמה לקורסים בהנהלת בתי המשפט. התהליך שהתבקש על ידי הלקוח כלל בתוכו מעורבות של העברת טפסים וחתימות ידניות על הטפסים, המלצנו להנהלת בתי המשפט לעבור לטפסים ממוחשבים על מנת לחסוך בזמן עבודה, ארכוב והדפסות. הנהלת בתי המשפט קבלה את המלצתנו מה שאפשר לנו לייעל את התהליך, לקצר את זמן הביצוע ולא פחות חשוב – שמרו על איכות הסביבה.
כיצד מתבצעת בפועל הטמעת התוכנה בארגון?
אלדד ניר: הטמעת המערכת לניהול ידע והדרכות הוא לא אירוע מכונן ולא אירוע מהפכני. הוא תהליך טבעי, הדרגתי, שמתיישב בד בבד עם תהליכים קיימים ומשלים אותם. המוטו שלנו הוא "חנך את הנער לפי דרכו…" אנחנו מנהלים את כל תהליכי הידע בחברה עוד משלב הגיוס.
ממשקים רבים נותנים פתרון לניהול הדרכות והעברת מידע בקרב מי שהוא כבר עובד. ב- Blossom ניתן לעשות שימוש כבר בשלב הסינון, קרי ניתן להשתמש בממשק לניתוח והערכת עובדים כדי לאבחן ידע, כישרון ופוטנציאל בקרב המועמדים וזה כלי חשוב ביותר בידי מנהלי משאבי אנוש שצריכים לקבל החלטה קשה בשלב הגיוס. בעידן ההון האנושי – אין ארגון שלא צריך מערכת ידע והדרכות. הטמעת מערכת כזו לא מחייבת תקציבי ענק ו/או שינויים כבירים. ניתן להיכנס לתהליך בצורה קלה וטבעית. אפשר לחדור בהדרגתיות בפרק זמן קצר ובמחיר אקונומי.
אנחנו מציעים למגוון לקוחותינו בארץ ובעולם (הודו, דרום אמריקה, ארה"ב ועוד) פתרון באמצעות תוכנה מאוד ידידותית למשתמש. הפשטות של התוכנה הוא זה שעושה את ההבדל. צוות הפיתוח שלנו בא מרקע של הנדסת תעשייה וניהול ואחד הפרמטרים החשובים להם ביותר, משורת הקוד הראשונה, הוא יצירת תהליך פשוט וטבעי למשתמש. אנחנו מאפשרים ללקוחותינו לעבוד על המערכת בצורה עצמאית, ללא צורך כמעט בתמיכה וללא צורך בתיווך.
לכל תהליך יש אשף שמסביר את המשתמש איך לפעול. המערכת היא זו שמנחה את המשתמש. זו מערכת שיכולה לעלות לאוויר בתוך ימים ספורים. יתרון נוסף של Blossom כמערכת ניהול ושימור ידע בארגון הוא אפליקציית התמיכה ברשת חברתית מקצועית של הארגון, פורומים, צ'טים, חדרי צ'טים, מנגנון של Like ו-dislike כדי לתת ערך לידע שעובר בארגון.
חשוב להבין שבארגון כיום יש מצב של אינפורמציה-עודפת ולא של מחסור באינפורמציה. מערכת לניהול ידע משמשת ככלי סינון המאפשרת גישה ישירה, מדויקת, מהירה ומהימנה לידע על פי צרכים ספציפיים המשתנים חדשות לבקרים. ככל שארגון גדל ומאגר הידע שלו גדל, כך גדל הצורך שלו במערכת מתקדמת, הערוכה לענות על הצרכים הארגוניים שלו אד-הוק. אני רואה מודעות גוברת והולכת, הן בשוק המקומי והן בשווקים בחו"ל לפתרונות מתקדמים וייחודיים של ניהול ידע ארגוני.
למידע נוסף על טכנולוגיית משאבי אנוש – הינכם מוזמנים לכנס חדשנות בטכנולוגיית HR – שיתקיים ב-2 במאי 2012 במלון דיויד אינטרקונטיננטל ת"א.