רבים מחליפים בין המושגים 'מעורבות עובדים' ו'שביעות רצון עובדים'. שני מושגים אלה משמשים לעתים קרובות לסירוגין לצורך אותן מטרות והגדרות, אבל הם מייצגים מושגים שונים המשפיעים – כל אחד באופן אחר ובדרך אחרת – על הדינמיקה והביצועים במקום העבודה.
הבנת ההבדלים הללו חיונית למנהלי משאבי אנוש כדי לפתח אסטרטגיות יעילות לשיפור שניהם.
גם מעורבות עובדים וגם שביעות רצון הינם חיוניים ליצירת מקום עבודה משגשג, וכאמור הם משרתים מטרות שונות.
מעורבות עובדים מניעה פרודוקטיביות וחדשנות באמצעות מחויבות רגשית והשתתפות פעילה. מנגד, שביעות רצון מבטיחה יציבות ושימור עובדים על ידי יצירת סביבת עבודה חיובית.
מנהלי משאבי אנוש צריכים לשאוף לטפח את מידת המעורבות של העובדים ואת מידת שביעות הרצון שלה, על ידי התייחסות לצרכי העובדים בצורה הוליסטית ועל ידי טיפוח תרבות ארגונית המקדמת מעורבות ושביעות רצון כאחד.
להלן 3 הבדלים בסיסיים וחשובים ביותר בין מעורבות עובדים לשביעות רצון העובדים:
1 מחויבות רגשית מול שביעות רצון:
מעורבות עובדים מתמקדת במחויבות הרגשית והאינטלקטואלית של העובד לעבודתו ולארגון.
עובדים מעורבים מרגישים נלהבים מהתפקידים שלהם, נוקטים יוזמה והם בעלי מוטיבציה לתרום להצלחת החברה.
לעומת זאת, שביעות מידת הרצון של העובדים מודד את מידת התוכן של העובדים בעבודה, בסביבת העבודה וביתרונות שלהם. זה לא בהכרח משקף את רמת המחויבות או המאמץ שלהם.
עובד יכול להיות מרוצה מהעבודה שלו בגלל הטבות כמו לוחות זמנים גמישים או שכר טוב, אבל אולי לא ירגיש מוטיבציה לעשות מעל ומעבר.
עובדים מעורבים הם לא רק מרוצים ממקום העבודה אלא גם משקיעים בהשגת יעדים ארגוניים.
2 מעורבות פעילה מול שביעות רצון פסיבית:
מעורבות עובדים משמעה השתתפות פעילה של העובדים בביצוע המשימות שלהם.
עובדים מעורבים הם עובדים שמחפשים הזדמנויות לצמוח, לחדש ולשתף פעולה. הם יוזמים משימות לצורך שיפור תהליכים ותורמים להצלחת הארגון.
מצד שני, שביעות רצון משקפת לעתים קרובות מצב פסיבי שבו העובדים מסתפקים בסטטוס קוו אך עשויים להיות חסרי הדחף לשפר או לחדש.
עובדים מעורבים נוטים יותר לקחת אחריות על עבודתם ולפתור בעיות ביעילות.
עובדים מרוצים עשויים לבצע את חובותיהם בצורה נאותה, אך עשויים שלא להפגין התלהבות או לקחת על עצמם אחריות נוספת.
3 השפעה על ביצועים לעומת שימור עובדים:
למעורבות העובדים יש השפעה ישירה על הביצועים הארגוניים. העובדים המעורבים נוטים להיות יותר פרודוקטיביים, יצירתיים ומתואמים יותר עם המשימה של החברה.
שביעות רצון העובדים, למרות שהיא חשובה, משפיעה בעיקר על שימור העובדים ושיעורי תחלופה שלהם.
עובדים מרוצים נוטים פחות לעזוב, אך יתכן שהם לא בהכרח יביאו לשיפורי ביצועים.
מעורבות גבוהה מובילה לתוצאות עסקיות טובות יותר, כגון הגדלת הרווחיות ושביעות רצון הלקוחות.
שביעות רצון גבוהה מפחיתה את שיעורי התחלופה אך אינה מבטיחה ביצועים גבוהים או חדשנות.