העסקת עובדים באמצעות אאוטסורסינג והעסקת עובדים בשיטת אאוטסטאפינג, הם שני מודלים נפוצים של כוח אדם המשמשים חברות לצורך ניהול כוח האדם שלהן.
אאוטסורסינג היא שיטה של שכירת עובדים מקבלן (מיקור חוץ) שאינם עובדים קבועים ועובדים בכל פעם עבור לקוח (ארגון) אחר.
אאוטסטאפינג היא שיטה בה אותו צוות, שמגיע מספק כוח אדם, הינו יעודי לחברה ועובד רק בחברה הספציפית ששוכרת אותו, למשך זמן ארוך יותר מעובדי קבלן.
יש אמנם קווי דמיון בין שתי צורות ההעסקה הללו, אבל הן שונות באופן משמעותי במבנה, ביישומים ובתוצאות.
הבנת ההבדלים הללו ומציאת האיזון הנכון בין שתי השיטות הינה חיונית לאופטימיזציה של ניהול כוח העבודה והשגת יעדים ארגוניים.
שילוב של שני המודלים באופן אסטרטגי יכול למקסם את היעילות, את יחסי העלות-תועלת ואת הגמישות של הארגון, ומאפשר לחברות להישאר תחרותיות בסביבה עסקית דינמית.
עובדים במיקור חוץ (אאוטסורסינג):
מיקור חוץ משמעו הוצאת משימות ספציפיות או פרויקטים שלמים לחברה חיצונית או לספק שירות.
גישה זו משמשת לעתים קרובות עבור תפקידים שאינם בליבת העיסוק של החברה כמו למשל תמיכת IT, שירות לקוחות ואפילו תפקידים מסויים בשיווק.
ספק מיקור חוץ (קבלן כוח אדם) הינו אחראי על ניהול הצוות שלו, אחראי לפקח על התפעול ומתן תוצאות, ופועל בהתאם לתנאים המוסכמים.
היתרונות העיקריים של מיקור חוץ:
1 יעילות ועלויות:
שיטת מיקור החוץ מפחיתה לעיתים קרובות את עלויות התקורה של החברה על ידי ביטול הצורך בתשתית פנימית או בהטבות לעובדים במשרה מלאה.
2 מומחיות:
החברות (הלקוחות) זוכות לגישה למיומנויות ומשאבים מיוחדים שאולי לא יהיו זמינים באופן פנימי.
3 מדרגיות (סקלביליות):
שיטת מיקור חוץ מספקת גמישות להגדלה או הקטנה של מספר העובדים ושל המשימות בהתאם לביקוש.
החסרונות של מיקור חוץ:
1 שליטה מוגבלת:
חברת מיקור החוץ מפקחת על הצוות, מה שיכול להוביל לפחות השפעה ישירה על תהליכים ותוצאות.
2 אתגרי תקשורת:
הבדלים באזורי זמן, תרבויות או שפות עלולים להשפיע על שיתוף הפעולה.
3 סיכוני איכות:
איכות העבודה תלויה ביכולות ובאמינות של ספק מיקור החוץ.
אאוטסטאפינג – צוות יעודי לחברה:
העסקת עובדים בשיטת אאוטסטאפינג משמעה גיוס צוות עובדים מספק חיצוני שעובד בלעדית עבור החברה (שהיא הלקוח).
ספק העובדים מטפל במשימות אדמיניסטרטיביות כגון ניהול שכר וניהול משאבי אנוש, בעוד החברה עצמה (ולא הקבלן) שומרת על שליטה ישירה על הפעילות היומיומית של הצוות ותוצאות הפרויקט.
היתרונות העיקריים של אאוטסטאפינג:
1 בקרה ואינטגרציה:
עובדים שאינם מועסקים של החברה, עובדים כהרחבה של הצוות הפנימי, ומבטיחים שיתוף פעולה חלק.
2 מומחיות מותאמת:
החברה (הלקוח) יכולה לבחור עובדים בעלי כישורים ספציפיים המותאמים לצרכיה.
3 חיסכון בעלויות:
כמו במיקור חוץ, שיטת אאוטסטאפינג מפחיתה את העלויות הקשורות לגיוס, הטבות ותשתיות.
חסרונות של אאוטסטאפינג:
1 נטל ניהול:
החברה עצמה (הלקוח) אחראית לניהול הביצועים והאינטגרציה של הצוות החיצוני.
2 תלות בספק:
התפקידים האדמיניסטרטיביים עדיין מסתמכים על הספק החיצוני, מה שעלול ליצור סיכונים פוטנציאליים.
מציאת האיזון האידיאלי:
האיזון האידיאלי בין אאוטסורסינג לאאוטסטאפינג תלוי בצרכים הספציפיים של החברה, מטרותיה ומשאביה.
עבור משימות שאינן בתחום הליבה של הארגון או משימות מיוחדות מאוד, מיקור חוץ עשוי להיות הבחירה הטובה ביותר.
מנגד, עבור פרויקטים הדורשים שיתוף פעולה הדוק בין העובדים הפנימיים של החברה לאלה שנשכרו מספק חיצוני, או שדורשים מעורבות ארוכת טווח, כוח אדם בשיטת אאוטסטאפינג מציע שליטה רבה יותר והתאמה לתרבות הארגונית של החברה.