שיתוף

תוכנית חונכות (מנטורינג) היא יוזמה חשובה מאין כמוה, התומכת בפיתוח עובדים, מטפחת מחוברות לארגון ומחזקת את התרבות הארגונית.

חיבור עובדים עם מנטורים מנוסים מאפשר למנהלי משאבי אנוש לקדם בניית מיומנויות, פיתוח מנהלים עתידיים וצמיחת קריירה תוך שיפור שיעורי שימור העובדים.

אלא שבניית תוכנית חונכות מוצלחת דורשת תכנון וביצוע שמבוססים על חשיבה מעמיקה.

להלן 5 טיפים חיוניים למנהלי משאבי אנוש לבנייה והנעה של תוכנית חונכות בעלת השפעה:

1 להגדיר יעדים ומטרות ברורים:

הצעד הראשון בהשקת תוכנית חונכות הוא לבסס את מטרתה.

מנהלי משאבי אנוש צריכים להגדיר יעדים ברורים, כגון שיפור מיומנויות ניהול, הגברת מעורבות העובדים, הגברת הגיוון וההכלה, או טיפוח תכנון רצף איוש משרות.

יעדים אלו ינהלו את מבנה התוכנית ויסייעו למדוד את הצלחתה לאורך זמן.

לדוגמה, תוכנית חונכות שמטרתה לפתח כישרונות צעירים עשויה להתמקד בבניית מיומנויות והנחיית קריירה, בעוד שתוכנית המכוונת לנשים בתפקידי ניהול עשויה להדגיש התגברות על מחסומים במקום העבודה.

יעדים ברורים מבטיחים התאמה לסדרי העדיפויות הארגוניים.

2 עיצוב מסגרת מובנית:

מסגרת מובנית היטב הינה קריטית להצלחת תוכנית חונכות. מנהלי משאבי אנוש צריכים להגדיר אלמנטים מרכזיים, לרבות קריטריונים לבחירת חונך, תהליך התאמה לתפקיד חונך (מבוסס על כישורים, יעדים או תחומי עניין), משך התוכנית והמחויבות הצפויה, הנחיות לאינטראקציות (תדירות ופורמט של פגישות).

גישה מובנית מבטיחה עקביות, מגדירה ציפיות ומספקת למשתתפים מפת דרכים להצלחה.

לדוגמה, התאמה בין מנטורים לחניכים באמצעות סקרים או הערכות תאימות יכול ליצור מערכות יחסים משמעותיות ופרודוקטיביות.

3 לספק הדרכה ומשאבים:

לא לכל העובדים יש ידע ויכולות באופן טבעי להיות מנטורים. מנהלי משאבי אנוש צריכים לספק הדרכה למנטורים כיצד לתת משוב בונה, להגדיר יעדים ולטפח אמון.

באופן דומה, יש להדריך את החניכים כיצד לבטא את הצרכים שלהם ולקחת אחריות על התפתחותם.

מתן משאבים כמו ערכות כלים של חונכות, תבניות להגדרת יעדים ומדריכי דיונים יכולים לתמוך עוד יותר במשתתפים ולהפוך את התוכנית לאפקטיבית יותר.

4 מעקב והערכת ההתקדמות:

מנהלי משאבי אנוש חייבים לעקוב אחר הצלחת התוכנית על ידי איסוף משוב ומדידת תוצאות.

שיחות קבועות עם מנטורים וחניכים יכולים לעזור להתמודד עם אתגרים ולחדד את התוכנית.

מדדים כגון שביעות רצון עובדים, פיתוח מיומנויות ושיעורי שימור עובדים יכולים לאמוד את השפעת התוכנית.

לדוגמה, סקרים שלאחר סיום התוכנית יכולים לספק תובנות אם החונכות עמדה בציפיות המשתתפים ותרמה לצמיחתם.

5 לטפח תרבות של חונכות:

כדי להבטיח הצלחה ארוכת טווח, החונכות צריכה להפוך לחלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית של החברה.

מנהלי משאבי אנוש יכולים לקדם את התוכנית באמצעות ערוצי תקשורת פנימיים, לחגוג צמדים מוצלחים של חונכים-חניכים, ולהכיר בתרומת המשתתפים. מעורבות ההנהלה יכולה להדגיש עוד יותר את החשיבות של חונכות.

עידוד העובדים לראות בהנחיה מסע מתמשך ולא תוכנית חד פעמית יוצר תרבות ארגונית של למידה ושיתוף פעולה מתמשכים.

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה