שיתוף

אחת הסוגיות שטורדות עובדים ומנהלים רבים בכל העולם היא, באיזה קצב צפויה הבינה המלאכותית להחליף את בני האדם ובאיזה קצב היא צפויה ליצור מקומות עבודה חדשים.

הבינה המלאכותית משנה במהירות את כוח העבודה ואת שוק העבודה כולו, לעת עתה בעיקר  על ידי אוטומציה של משימות שגרתיות.

על פי הערכות, עד 2030 תוכל הבינה המלאכותית להחליף עד כ-30% מהמשימות במגוון רחב של תפקידים שכיום מבוצעים על ידי בני אדם.

עם זאת, בעוד שבינה מלאכותית מחליפה תפקידים מסוימים, היא גם יוצרת הזדמנויות חדשות.

המהירות שבה הבינה המלאכותית תחליף עובדים אנושיים ותבצע במקומם את התפקידים שלהם, כמו גם המהירות שבה הבינה המלאכותית תיצור מקומות עבודה חדשים, תלויה בתעשיות השונות ובקצב אימוץ הטכנולוגיה שלהן.

דבר אחד ברור מאוד בשלב זה של אימוץ הבינה המלאכותית, הצורך בהכשרות נרחבות של עובדים ובהקניית מיומנויות חדשות שהינן רלוונטיות לעידן החדש, הולך וגובר.

במילים אחרות, במהלך 5-10 השנים הבאות צפויה הבינה המלאכותית להביא למהפיכה גדולה במקומות עבודה רבים.

כאמור, בתחום האוטומציה של משימות, צופים החוקרים של חברת מחקרי השוק מקינזי, כי עד שנת 2030 יוכלו עד כ-30% מהמשימות ברוב המשרות להתבצע על ידי אוטומציה, כלומר על ידי רובוטים מבוססי בינה מלאכותית.

זה כולל משימות ניהול שגרתיות והזנת נתונים אבל גם כמה היבטים של קבלת החלטות.

בנושאי ביטול משרות בהן יוחלפו עובדים אנושיים בבינה מלכותית ויצירת מקומות עבודה חדשים כתוצאה מכניסת הבינה המלאכותית, מעריכים החוקרים של הפורום הכלכלי העולמי, כי הבינה המלאכותית תביא לביטול של כ-85 מיליון משרות.

אבל בה בעת הם גם צופים שהיא תיצור כ-97 מיליון תפקידים חדשים בתחומים כמו פיתוח בינה מלאכותית, ניתוח נתונים ואבטחת סייבר.

מספר המשרות הדורשות יצירתיות אנושית, אינטליגנציה רגשית ופתרון בעיות מורכבות צפוי לגדול.

בנושא שדרוג מיומנויות, למידת מיומנויות חדשות ושיפור מיומנות קיימות נטען על ידי הפורום הכלכלי העולמי, כי כ-50% מהעובדים יזדקקו לשדרוג מיומנויות או למידת מיומנויות חדשות כבר במהלך השנה הבאה, בשל שינויים הנובעים מכניסת הבינה המלאכותית.

הפורום מעריך, כי ארגונים יצטרכו להשקיעו יותר ויותר בתוכניות שיפור מיומנות כדי לעזור לעובדים להסתגל לטכנולוגיות ולתפקידים חדשים.

בנושא עבודה מהבית צופים, כי הודות למערכות הבינה המלאכותית התומכות בעבודה מרחוק ובשיתוף פעולה בין עובדים שאינם נמצאים באותו מיקום גיאוגרפי, עד שנת 2030 צפויים עד כ-70 אחוזים מהעובדים לעבוד מהבית או ממיקום מרוחק אחר, בין אם במסגרת מודל העבודה ההיברידי או במסגרת מודל עבודה מרחוק באופן מלא.

מחקרים שבוצעו בעולם מעריכים, כי הבינה המלאכותית תאפשר קבלת החלטות משופרת.

כלומר, הבינה המלאכותית תספק תובנות בזמן אמת, ולכן תאפשר לשפר את מהירות קבלת ההחלטות ואת הדיוק בקבלת החלטות של מנהלים ועובדים.

כתוצאה מכך תאפשר הבינה המלאכותית להגביר את הפרודוקטיביות של ארגונים בענפים רבים.

כל השינויים האלה צפויים לעצב מחדש את הדינמיקה של כוח העבודה, תוך שימת דגש על מיומנויות, על פני הגדרות מסורתיות של תפקידים ושילוב של שיתוף פעולה בין בני אדם ובינה מלאכותית.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה