שיתוף

עובד שמגיע לגיל הפרישה וצפוי להתחיל לקבל קצבה מקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים, זכאי להטבה של פטור ממס הכנסה, תחת תנאים מסויימים.

זהו פרט חשוב מאוד ועל מנהלי משאבי אנוש ליידע בכך את העובדים שעומדים לפני פרישה.

יש להסביר לעובד שהוא יכול לנצל את ההטבות במס לטובת מענקי פרישה, משיכת פיצויים, היוון כספי הקצבה או לטובת פטור ממס על קצבת הפנסיה החודשית.

בחירת העובד צריכה להיקבע על ידי קיבוע זכויות, בהתאם לדרך שבה הוא יוכל לנצל את הטבות המס בתקופת הפרישה.

בשל מורכבות בנושא, יש חשיבות רבה להפגיש את העובדים שעומדים לפני פרישה, עם יועץ פנסיה.

נושא נוסף שחשוב שעובדים לקראת גיל פרישה יהיו מודעים לו, הוא תיקון 190 לפקודת מס הכנסה.

תיקון זה לחוק, מסדיר את הבחירה בין הפטור ממס על מענקי פרישה, לבין פטור ממס על 'קצבה מזכה' (החלק של קצבת הפנסיה שחייב במס), לבין פטור ממס על היוון אותה קצבה מזכה.

חשוב ליידע את העובדים שמגיעים לגיל פרישה, שיש חלון זמן מאוד מוגדר שבמהלכו ניתן לבצע את קיבוע הזכויות ולקבל את הפטור ממס.

אם כן, מהו תיקון 190 לפקודת מס הכנסה: זהו מכשיר פיננסי חשוב ביותר עבור בני 60 או יותר, שכן מדובר בהטבת המס משמעותית ביותר לבני 60 ומעלה.

עובד שהגיע לגיל 60 וצפוי לקבל בגיל פרישה קצבה מזערית – שנכון לשנת 2024 מסתכמת בלפחות 5,012 שקלים בחודש (כלומר, הקצבה הצפויה מסתכמת ב-5,012 שקלים או יותר) – יכול להפקיד כספים בקופת גמל כאפיק השקעה בשוק ההון וליהנות מנזילות מלאה של הכסף מיד עם הגיעו לגיל הפרישה הרשמי.

אם הוא כבר הגיע לגיל הפרישה הרשמי והוא מפקיד כספים בקופת גמל כאפיק השקעה בשוק ההון, הנזילות של קופת הגמל תהיה מיידית.

מדובר בעובד שחסך וצבר במוצר קצבתי, כאשר, כאמור, הקצבה החודשית אינה נמוכה מסכום של 5,012 שקלים (נכון לשנת 2024) שנקרא: סכום הקצבה המזערית.

לחילופין, הפורש יוכל להמיר את הכסף (שהוא מעוניין למשוך מקופת הגמל בה הפקיד כאפיק השקעה בשוק ההון) או את חלק מהכסף הזה, לקצבה חודשית לכל החיים. קצבה זו תהיה פטורה לחלוטין מכל מס.

עבור כספים שהופקדו עד סוף שנת 2007, הרווחים מאותה השקעה יהיו פטורים ממס.

אבל הרווחים על הכספים שנצברו מההפקדות החל מתחילת שנת 2008 יחויבו במס, אם כי מדובר במס מופחת של 15%, ולא של 25% מס רווחי הון כמו באפיקי השקעה אחרים.

להשקעה בקופת גמל יש כמה יתרונות כלכליים:

ראשית, דחיית המס עד למועד משיכת הכספים בפועל, מאפשרת לפורש לקבל תשואה מצטברת עבור הכספים בקופה.

יצויין, כי גם אם הפורש החוסך מעוניין לעבור בין מסלולי השקעה או בין קופות גמל, הוא לא צריך לשלם מס משום שפעולות אלה הן לא אירוע מס. לכן לא כרוכות בתשלום מס על רווחים שהצטברו.

אשר לדמי ניהול: ברוב המקרים, דמי הניהול בקופת הגמל נמוכים משמעותית מדמי הניהול בהשקעה בניירות ערך. ועדיין, תמיד כדאי לנהל משא ומתן על גובה דמי הניהול.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה