תכנון התרבות הארגונית, הטמעתה בארגון והקפדה על מתאם גבוה בין התנהגות והתנהלות העובדים לבין הכללים שנקבעו, כמו גם המטרות והחזון המוגדרים בתרבות הארגונית, הם מרכיבים קריטיים כיום בהצלחתו של כל ארגון.
אלא שבפועל, פעמים רבות קורה שהעובדים וגם ההנהלה שקועים בעבודה היומיומית, נמצאים בלחץ לסיים פרויקטים ולעמוד בלוחות זמנים, וכתוצאה מכך לא מקפידים עם יישום ערכי התרבות הארגונית בפועל.
פרט לכך, לא אחת קורה שאין הטמעה מספיק יסודית של כללי התרבות הארגונית בקרב עובדים חדשים בעת הצטרפותם לחברה.
כתוצאה מכך, עובדים אלה ממשיכים לנהוג כפי שנהגו במקום העבודה הקודם שלהם, אף על פי שהתנהגות זו (כלפי לקוחות לדוגמה, או כלפי עובדים אחרים), מנוגדת לכלים שנקבעו בתרבות הארגונית של הארגון.
לכן, בעת קליטת עובדים חדשים, חשוב מאוד להקפיד להקנות להם אץ הכללים והערכים של הארגון.
אחת הדרכים היא לבצע סדנה לעובדים, במסגרתה ידונו העובדים וההנהלה – בין אם בינם לבין עצמם או עם יועץ חיצוני – בסוגיה איך צריך להטמיע את התרבות הארגונית ואף לשפר איך לשפר אותה.
להלן 5 צעדים שמאפשרים לקדם ולהגביר את יישום התרבות הארגונית:
1 לערוך מפגשי צוות לקראת היציאה לסוף השבוע:
ניתן לערוך מפגש צוות לקראת כל סוף שבוע, במסגרתו ישתף כל אחד מאנשי הצוות כמה דברים שהוא הצליח לבצע היטב במהלך השבוע, כמה מקרים בהם הוא חרג מהנורמות של התרבות הארגונית במהלך השבוע ומה הוא מצפה מעצמו לקראת השבוע הבא.
זה מאפשר לעובדים לדבר על אתגרים ולהגביר את המוטיבציה שלהם לקראת השבוע הבא.
2 לערוך תחרויות בנושא שיתוף פעולה בין הצוותים והמחלקות:
שיתוף פעולה חוצה צוותים ומחלקות הוא אתגר לא פשוט, בפרט בחברות גדולות שמעסיקות עשרות רבות של עובדים.
לכן, כדי לתמרץ את העובדים לשתף פעולה וללמוד זה מזה, אפשר לערוך מפגשי משחקים. לדוגמה, אפשר לערוך תחרויות חידונים וכו.
הנושאים שעל הפרק בכל הפעילויות הללו צריכים להיות נושאי המשימות אותם ממלאים העובדים בעבודתם.
3 לערוך בין העובדים בכל הארגון תחרויות בנושא יצירת ערך ללקוח:
אפשר לערוך תחרויות בין עובדי שירות הלקוחות, וכן תחרויות בין אנשי המכירות ובין אנשי הפיתוח, כאשר במוקד התחרות ניצב הערך של התיחסות ללקוחות, סיוע ללקוחות ויצירת ערך ללקוחות.
4 גיוס של יותר נשים לכל צוות:
ממחקרים שנערכו בארה"ב עולה, כי בכל סביבת עבודה, כאשר יש מספר גדול יחסית של נשים בצוות, זה מעניק יותר ומגביר את יעילות הצוות.
לכן, קיום איזון מגדרי הינו בריא לסביבת העבודה, בכל סוגי הארגונים, תחומי הפעילות והדרגים בארגון.
5 לחגוג גם קידום של עובד שהושג על ידי עזיבה לחברה אחרת:
אף חברה לא אוהבת עזיבות של עובדים, אבל לכולם ברור שעובדים לא נשארים כיום שנים רבות בחברה אחת.
לכן יש להטמיע בתרבות הארגונית את המנהג לחגוג עם העובד שעוזב את הקידום שיקבל בחברה שאליה הוא עובר.
בעת ריאיון העזיבה יש לברך את העובד על ההישג ולאחל לו הצלחה. זה יאפשר לו לצאת מהחברה בתחושה טובה, ואף לגרום לו לשקול לחזור אליה בעתיד.
בדרך זו אפשר להוסיף מועמד פוטנציאלי עתידי למאגר המועמדים של החברה במקום לאבד את העובד לתמיד.