שיתוף

אני לא זוכרת תקופה בהיסטוריה הארגונית שבה נושא הרווחה האישית והארגונית (Wellbeing) תפס מקום מרכזי כל כך כמו בימינו. משבר הקורונה גרם להתעוררות משמעותית בנושא, כפי שניתן לראות בכמות המאמרים הרבים שנכתבו על ידי חברות אסטרטגיה מובילות כמו מקינזי, אקסנצ'ר ו- BCG. למרות ציפיות רבות, נראה שגם לאחר המשבר, נושא זה נותר בראש סדר העדיפויות.

אנחנו חיים בעידן של "פרמה-קרייסיס" – מציאות מתמשכת של חוסר וודאות, חוסר ביטחון אישי ומקצועי, ולעיתים אף תחושת חוסר אונים. מציאות זו מחייבת התמודדות ייחודית, הן ברמה האישית והן ברמה הארגונית.

במסגרת הסדנאות שלנו לשימור ויצירת אושר אישי וארגוני, אנו מוצאים שמודל ה- PERMA+ של פרופסור מרטין סליגמן זוכה להערכה רבה בקרב מנהלים ועובדים כאחד, ומסייע להם להתמודדות עם אתגרי עולם העבודה החדש. פרופסור סליגמן, אבי הפסיכולוגיה החיובית, הינו דמות מרכזית בתחום המחקר והפרקטיקה של הרווחה האישית והארגונית. בעשור האחרון, העמיק סליגמן את עבודתו בהתמקדות ביצירת ושמירה על רווחה מיטבית. באמצעות מודל ה- PERMA+ שפיתח, הוא מציע גישה מקיפה לשיפור איכות החיים אשר משלבת מחקר אקדמי עם יישום מעשי בארגונים.

המודל מתמקד בשישה מרכיבים מרכזיים, שמטרתם לסייע לפרטים ולארגונים להגיע לתחושת סיפוק, משמעות והישגים בעולם העבודה החדש אשר מתאפיין בחוסר ודאות, מורכבות, שינויים מואצים ואתגרים מתמשכים. סליגמן מדגיש את החשיבות של שילוב בין מרכיבים רגשיים, חברתיים ובריאותיים, כדי להבטיח שהאושר והרווחה יהיו חלק בלתי נפרד מהחיים היומיומיים. עבודתו מהווה השראה למנהלים ולעובדים ברחבי העולם, המעוניינים לשפר את איכות חייהם ואת ביצועיהם בארגון, תוך התבססות על גישה מדעית ותוצאות מוכחות.

להלן מרכיבי ה- PERMA+:

רגשות חיוביים (P)

טיפוח רגשות חיוביים כמו שמחה, תקווה, אהבה והכרת תודה משפר את איכות החיים ומגביר את תחושת הרווחה הכללית. חוויות חיוביות יומיומיות מעודדות חוסן נפשי ותורמות לבריאות הפיזית והנפשית.

מעורבות (E)

מציאת עניין וסיפוק בעבודה יוצרת תחושת זרימה ושקיעה מוחלטת במשימות, מה שמגביר את הפרודוקטיביות ואת תחושת ההגשמה העצמית. מעורבות עמוקה בפעילות מקנה תחושה של שליטה ומאפשרת מיצוי מלא של הפוטנציאל האישי.

קשרים חיוביים (R)

בניית יחסים משמעותיים ותומכים עם עמיתים, מנהלים, לקוחות ושותפים עסקיים תורמת לשביעות רצון בעבודה ומחזקת את הרשת החברתית. יחסים חיוביים מספקים תמיכה רגשית ומגבירים את תחושת השייכות והביטחון.

משמעות (M)

תחושת משמעות ויעוד בעבודה יוצרת קשר למשהו גדול יותר מאיתנו ומעודדת מחויבות ומוטיבציה. עבודה משמעותית מעניקה תחושת תכלית ומדרבנת לפעול באחריות ובמעורבות חברתית.

הישגים (A)

הגשמה עצמית והשגת מטרות אישיות ומקצועיות מביאות לסיפוק והנאה. הצלחות אישיות ומקצועיות מגבירות את הביטחון העצמי ומשפרות את תחושת הערך העצמי.

בריאות (H)

הקפדה על אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית, תזונה נכונה ושינה מספקת, תורמת לבריאות הפיזית והנפשית. שמירה על בריאות טובה מאפשרת תפקוד אופטימלי בעבודה ובחיים האישיים ומגבירה את רמת האנרגיה והחיוניות.

יישום מודל ה- PERMA+ בחיים הארגוניים בעולם העבודה העתידי:

כדי להבין לעומק את יישום המודל, נעמיק בהבנת כל אחד ממרכיביו ונראה כיצד ניתן ליישם אותם באופן פרקטי בארגון, תוך מתן דוגמאות קונקרטיות. עבור כל קטגוריה, סמנו לעצמכם מה אתם כבר עושים כיום בארגון ושני דברים נוספים שתרצו להוסיף.

רגשות חיוביים

ההשפעה:

יצירת סביבת עבודה חיובית המעודדת רגשות כמו אושר, סיפוק, הכרת תודה ותקווה, תורמת לחיזוק המוטיבציה, שיפור התפוקה וצמצום שחיקה.

דוגמאות:

  1. לוח "רגעים מיוחדים": הקימו לוח מודעות לתליית תמונות וסיפורים של הצלחות אישיות וקבוצתיות. זהו מקום שבו העובדים יכולים לשתף הישגים והצלחות, מה שמחזק את תחושת ההוקרה והערכה הדדית.
  2. ציון ימי הולדת ואירועים: חגגו ימי הולדת ואירועים משמעותיים עם עוגה, ברכות ומתנה קטנה. הפכו את האירועים הללו לרגעים שמחים ומיוחדים לכל הצוות, מה שמחזק את תחושת הקהילה והשותפות.
  3. מיילים של הערכה: עודדו עובדים לשלוח מיילים של הערכה אחד לשני, עם דגש על נקודות חוזק ותרומות משמעותיות. הכרה פומבית תורמת להעלאת המורל ומחזקת את הקשרים בין העובדים.
  4. קבוצת "דברים טובים שקרו היום": פתחו קבוצה ברשת החברתית הפנימית לשיתוף דברים חיוביים שקרו במהלך היום. כלי זה מעלה את מצב הרוח ותחושת השייכות, ומאפשר לעובדים לשתף רגעים שמחים.
  5. יומן הכרת תודה: עודדו את העובדים לנהל יומן הכרת תודה, פיזי או דיגיטלי, ולרשום בו דברים טובים שקרו להם במהלך היום. כלי זה מחזק את המודעות לרגעים חיוביים ומשפר את הרווחה הנפשית.
  6. טקסים רבעוניים: ערכו טקס רבעוני שבו מחלקים תעודות הצטיינות והערכה על הישגים מיוחדים. זהו רגע להוקרה פומבית שמחזק את תחושת הערך של העובדים ומעודד אותם להמשיך ולהצטיין.
  7. תרגיל הכרת תודה בתחילת ישיבה: התחילו כל ישיבה בתרגיל הכרת תודה קצר, שבו כל משתתף משתף דבר חיובי שקרה לו. תרגיל זה מסייע לפתוח את הישיבה באווירה חיובית ואנרגטית, ומגביר את המוטיבציה והמעורבות של המשתתפים.

מעורבות

ההשפעה:

מתן משימות מאתגרות ומשמעותיות, הענקת אוטונומיה ותמיכה בלמידה ובצמיחה מובילים למעורבות גבוהה יותר של העובדים, תחושת סיפוק וחיבור לארגון.

דוגמאות:

  1. עודדו יוזמה ורעיונות חדשים: תנו לעובדים את החופש להציע יוזמות ורעיונות חדשים. הקשיבו להם ובחנו את הרעיונות ברצינות. תחושת התרומה לשיפור הארגון מגבירה את המעורבות והמחויבות.
  2. מעורבות בקביעת יעדים: שתפו את העובדים בתהליך קביעת היעדים האישיים והקבוצתיים שלהם. כך הם ירגישו חלק משמעותי מהתהליך ויהיו יותר מחויבים להשגתם.
  3. אחריות על פרויקטים: תנו לעובדים לנהל פרויקטים קטנים ובינוניים. תחושת האוטונומיה והאמון שניתנים להם יובילו למעורבות גבוהה יותר ולתחושת גאווה בהצלחת הפרויקט.
  4. משימות מאתגרות ומתאימות: ודאו שהעובדים מקבלים משימות מאתגרות שמתאימות לכישוריהם ולרצונותיהם. משימות כאלה מעוררות עניין ומוטיבציה.
  5. הזדמנויות ללמידה וצמיחה: השקיעו בהכשרה ובפיתוח מקצועי לעובדים. תנו להם הזדמנויות ללמוד מיומנויות חדשות ולצמוח בתוך הארגון.
  6. משוב בונה קבוע: ספקו לעובדים משוב בונה באופן קבוע, תוך התמקדות בחוזקות שלהם ובהזדמנויות לשיפור. כך הם ירגישו מוערכים ויוכלו להשתפר.
  7. מנטורינג וידע משותף: עודדו את העובדים להפוך למנטורים לעובדים חדשים ולשתף בידע ובניסיון שלהם. זה יקדם תרבות של למידה ושיתוף בארגון, ויחזק את תחושת השייכות והמעורבות.

קשרים חיוביים

ההשפעה:

טיפוח קשרים חיוביים ותומכים בין עובדים, עידוד עבודת צוות ושיתוף פעולה יעיל, תורמים לחיזוק תחושת השייכות, שיפור התקשורת ויצירת סביבת עבודה נעימה.

דוגמאות:

  1. הקימו צוותי עבודה מגוונים: הרכיבו צוותים מאנשים בעלי רקע, ניסיון ונקודות מבט שונות. זה מעודד יצירתיות ושיתוף פעולה רבגוני.
  2. תקשורת פתוחה וכנה: עודדו תקשורת פתוחה וכנה בין חברי הצוות, עובדים, מנהלים ולקוחות. סביבה שבה ניתן להביע דעות ורעיונות בחופשיות מחזקת את האמון והקשרים הבין-אישיים.
  3. פעילויות גיבוש חברתיות: ערכו פעילויות גיבוש חברתיות המאפשרות לחברי הצוות להכיר אחד את השני טוב יותר ולחזק את הקשרים ביניהם. זה יכול להיות באמצעות טיולים, ארוחות משותפות או משחקים צוותיים.
  4. תמיכה הדדית: עודדו את חברי הצוות לתמוך אחד בשני ולעזור זה לזה. כך נבנית תחושת קהילה ושייכות חזקה יותר.
  5. הצלחות קבוצתיות: ציינו את ההצלחות של הצוותים באופן קבוצתי. זה מדגיש את החשיבות של עבודה משותפת והישגים משותפים.
  6. שיתוף ידע וניסיון: עודדו את חברי הצוות ללמוד זה מזה ולשתף ידע וניסיון. זה מקדם תרבות של למידה מתמדת ושיתוף פעולה.
  7. פתרון קונפליקטים פתוח וכנה: עודדו את העובדים לפתור קונפליקטים באופן פתוח וכנה. זה מונע חיכוכים מיותרים ומבטיח סביבת עבודה נעימה ופרודוקטיבית.

יצירת משמעות

ההשפעה:

חיבור העובדים למטרה משמעותית וחשובה, הן ברמה האישית והן ברמה הארגונית, מוביל לתחושת סיפוק עמוקה, מוטיבציה גבוהה ותרומה משמעותית יותר לארגון.

דוגמאות:

  1. הגדרת חזון וערכים ברורים: הגדירו חזון ברור וערכים משותפים לארגון, ותקשרו אותם באופן עקבי לעובדים. זה נותן כיוון ומטרה לכל פעילות בארגון ומגביר את תחושת המשמעות בעבודה.
  2. שיתוף עובדים בתהליך: שתפו את העובדים בתהליך הגדרת החזון והערכים של הארגון. כך הם ירגישו מעורבים ובעלי השפעה על הכיוון הארגוני.
  3. סקרי שביעות רצון: ערכו סקרים באופן קבוע כדי לבדוק את שביעות רצון העובדים מהחזון ומהערכים של הארגון. כך תוכלו לוודא שהחזון משקף את ערכי העובדים ולבצע שינויים במידת הצורך.
  4. עדכון והשתתפות במטרות ארגוניות: ערכו פגישות קבועות עם העובדים כדי לעדכן אותם בהתקדמות הארגון ולשתף אותם במטרות הארגוניות. זה מייצר תחושת שקיפות ושיתוף פעולה.
  5. תרומה לקהילה: עודדו את הארגון והעובדים לתרום לקהילה ולסביבה באמצעות פעילויות שונות, כמו התנדבות בפרויקטים חברתיים וניקיון סביבתי. זה יוצר תחושת גאווה ומשמעות.
  6. שיתוף סיפורי הצלחה: שתפו את העובדים בסיפורי הצלחה של הארגון ושל אנשים שנהנים מעבודת הארגון. זה מדגיש את ההשפעה החיובית של עבודתם ומחזק את תחושת המשמעות.
  7. הערכת תרומות אישיות: תנו לעובדים משוב על תרומתם האישית להשגת מטרות הארגון. זה מדגיש את חשיבותו של כל עובד בהצלחת הארגון ומגביר את תחושת המשמעות וההערכה העצמית שלהם.

הישגים:

  1. הגדרת מטרות אישיות ומקצועיות: עודדו את העובדים להגדיר מטרות אישיות ומקצועיות ברורות ומדידות, וודאו שהן ריאליות וניתנות להשגה. כך יוכלו להתמקד ולהתקדם בצורה ממוקדת.
  2. פגישות קבועות למעקב אחר התקדמות: ערכו פגישות קבועות עם העובדים כדי לעקוב אחר התקדמותם ולספק להם תמיכה וסיוע בהשגת מטרותיהם. זה מספק פלטפורמה להערכה ולתיקון בזמן אמת.
  3. הערכת הישגים וחגיגת הצלחות: ציינו והעריכו את הישגי העובדים ועודדו אותם לחגוג את הצלחותיהם. זה מעודד חזרה על התנהגות חיובית ומספק מוטיבציה להמשך.
  4. סיפורי הצלחה של עובדים אחרים: שתפו את העובדים בסיפורי הצלחה של עובדים אחרים שהשיגו את מטרותיהם. זה נותן השראה ועידוד להשגת הישגים נוספים, ומשמש מודל לחיקוי להתגברות על אתגרים.
  5. מתן משוב בונה: ספקו לעובדים משוב בונה באופן קבוע, תוך התמקדות בהתקדמותם והישגיהם. ודאו שהמשוב הניתן הוא קונקרטי, ברור ומועיל, כך שהעובדים ידעו מה לשפר ואיך להמשיך ולהתקדם.
  6. הכשרה למתן משוב אפקטיבי: ערכו סדנאות בנושא מתן משוב אפקטיבי כדי להבטיח שהמשוב הניתן בארגון הוא איכותי ומועיל. כך, מנהלים ועובדים יוכלו לתת ולקבל משוב בצורה שתורמת להתפתחותם המקצועית.
  7. פרסים והוקרה לעובדים מצטיינים: העניקו פרסים והוקרה לעובדים מצטיינים, הן בצורה כספית והן לא כספית, ותנו לעובדים בחירה באיזה סוג פרס הם מעוניינים. זה מגביר את המוטיבציה ויוצר סביבה תחרותית ובריאה.

בריאות ורווחה

ההשפעה:

קידום אורח חיים בריא, תמיכה בבריאות הנפש ויצירת סביבת עבודה בריאה תורמים לשיפור בריאותם הפיזית והנפשית של העובדים, להפחתת שחיקה ולעלייה בפרודוקטיביות.

דוגמאות:

  1. סדנאות תזונה בריאה: הציעו לעובדים סדנאות בנושא תזונה בריאה כדי להעלות את המודעות לתזונה נכונה ולעודד אורח חיים בריא. כללו מתכונים ותפריטים יומיים כמדריך מעשי.
  2. סדנאות מיינדפולנס: קיימו הרצאות וסדנאות בנושא מיינדפולנס כדי להעלות את המודעות לניהול לחצים ושיפור ריכוז. שלבו תרגולי מדיטציה קצרים במהלכן.
  3. תחרויות צעדים: ערכו תחרויות בריאות במקום העבודה, כמו תחרות צעדים יומית, כדי לעודד פעילות גופנית ולקדם אורח חיים פעיל. העניקו פרסים לעובדים המובילים בתחרות.
  4. תמיכה בעובדים מטפלים: גלו רגישות כלפי עובדים המטפלים בבני משפחה חולים והציעו תמיכה נוספת, כמו גמישות בשעות העבודה או סיוע מקצועי. זה יכול לכלול גם שירותי ייעוץ מקצועי.
  5. תמיכה פסיכולוגית: ספקו תמיכה לעובדים המעוניינים לקבל ייעוץ פסיכולוגי להתמודדות עם לחצים נפשיים ולהבטחת רווחתם הנפשית. דאגו לפרטיות מלאה וספקו גישה למטפלים מקצועיים.
  6. ריהוט ארגונומי: ודאו שהמשרד מצויד בריהוט ארגונומי נוח, כולל כיסאות שולחן מתכווננים, שולחנות עבודה מתאימים ומסכי מחשב בגובה עיניים, כדי למנוע בעיות בריאותיות הנגרמות מישיבה ממושכת ולא נכונה.
  7. תאורה ואוורור מספקים: הקפידו על תאורה נכונה ואוורור תקין במשרד כדי להבטיח סביבה עבודה נוחה ובריאה, מה שיתרום לשיפור הריכוז ולהפחתת עייפות. השתמשו בתאורה טבעית ככל האפשר והתקינו מערכות אוורור יעילות.

יישום מודל ה- PERMA+ בארגון דורש מחויבות והשקעה, אך התגמול הוא עצום. ברמה האישית, עובדים ומנהלים יזכו לרווחה אישית גבוהה יותר, תחושת סיפוק ומשמעות עמוקה יותר בעבודתם, ושיפור בבריאות הפיזית והנפשית. הם יחוו מערכות יחסים חזקות ותומכות, יהנו מתחושת הישג ומעורבות גבוהה יותר בעשייה היומיומית שלהם, ויתפתחו ביכולת להתמודד עם אתגרים וחוסר ודאות.

ברמה הארגונית, אימוץ המודל יוביל לעלייה בפרודוקטיביות, לחדשנות ויצירתיות מוגברת, ולחיזוק תחושת השייכות והמחויבות של העובדים לארגון. הארגון יהפוך למקום עבודה מושך ותומך, שיכול להתמודד בהצלחה עם השינויים המהירים והמתמשכים במציאות של עולם העבודה החדש, ולשגשג גם בעידן של חוסר ודאות ומורכבות. מודל ה- PERMA+ לא רק יוצר סביבה עבודה חיובית ונעימה, אלא גם מבטיח את הצלחת הארגון לאורך זמן.


לפרטים נוספים השאירו פרטיכם בקישור הבא: מוכנות לעולם העבודה החדש.


 

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה