כל ארגון חייב לעבור שינויים והתאמות במהלך הזמן, בין השאר בעקבות צמיחה של הארגון המקורי, צמיחת הארגון באמצעות מיזוגים ורכישות, שינויים טכנולוגיים שמחייבים הטמעת טכנולוגיות חדשות בארגון וסיבות רבות נוספות.
היכולת של כל ארגון להטמיע את השינויים הללו היא הבסיס להמשך קיומו והרחבת עסקיו, ולכן יש חשיבות רבה לכך שהשינוי יתבצע ביעילות ותוך שיתוף פעולה של העובדים והמנהלים בכל הדרגים.
אלא שברוב המקרים קיימת התנגדות מצד העובדים או מצד חלק מהעובדים לביצוע השינוי, בשל הקושי להסתגל במהירות לשינויים ובגלל החשש למעמדם ולתפקידם לאחר השינוי.
לכן, התגברות של מנהלי משאבי האנוש על התנגדות לשינויים במקום העבודה הינה חיונית לביצוע מוצלח של השינוי.
מנהלי משאבי אנוש יכולים לנהל את השינוי ולהתגבר ביעילות על ההתנגדויות לשינוי, ובכך להבטיח מעבר חלק יותר בין המצב לפני השינוי לזה שאחריו, ושיתוף פעולה של העובדים את היוזמות החדשות בארגון.
להלן 8 צעדים שמנהלי משאבי אנוש יכולים לנקוט כדי לטפל בהתנגדות לשינויים ולהפחית אותם:
1 לתקשר בשקיפות ובעקביות:
יש לוודא שכל העובדים מבינים את הסיבות לשינוי, את היתרונות שהוא יביא, וכיצד הוא ישפיע עליהם באופן אישי.
יש להשתמש בכמה ערוצי תקשורת בהם אימיילים, פגישות, ניוזלטרים ועוד, כדי להגיע לכולם.
2 להתייחס בתשומת לב לדאגות של העובדים:
יש ליצור פורומים שבהם העובדים יוכלו להביע את חששותיהם ולשאול שאלות. חשוב להתייחס לחששות הללו בפתיחות ובכנות כדי לבנות אמון ולהפיג פחדים.
3 לשלב עובדים בתהליך השינוי:
יש לשתף את העובדים בתכנון ויישום השינוי. זה יכול לכלול הקמת ועדות או צוותי משימה הכוללים עובדים מדרגים ומחלקות שונות.
4 לאסוף משוב:
יש לבקש באופן רציף משוב מהעובדים על תהליך השינוי. משוב זה יכול לספק תובנות יקרות ערך ולגרום לעובדים להרגיש מוערכים.
5 לספק הדרכה ותמיכה:
יש להציע תוכניות הכשרה שיציידו את העובדים בכישורים ובידע הדרושים כדי להסתגל לשינוי. זה יכול לכלול הכשרה טכנית, תהליכים חדשים או פיתוח מיומנויות רכות.
6 לספק תמיכה מתמשכת:
יש לספק תמיכה מתמשכת באמצעות משאבים כמו קואצ'ינג וחונכות. יש לוודא שהעובדים יודעים שהם יקבלו את התמיכה שהם צריכים כדי להפחית חרדה והתנגדות.
7 להדגיש ולחגוג הצלחות:
יש לזהות ולהדגיש הצלחות בכל אחד משלבי השינוי. זה יכול לעזור להדגים את היתרונות של השינוי ולבנות מומנטום.
במילים אחרות, יש לחגוג באופן קבוע אבני דרך והישגים לאורך תהליך השינוי. במקביל יש לתגמל את העובדים עבור מאמצים והצלחות לביצוע השינוי כדי לשפר את המורל ולחזק עמדות חיוביות כלפי השינוי.
8 להנהיג על ידי דוגמה אישית:
יש לוודא שהמנהלים בכל הדרגים תומכים בגלוי בתהליך השינוי ושהם משתתפים בו באופן פעיל. המחויבות שלהם יכולה להשפיע על עמדות העובדים והתנהגויותיהם.
מנהלים צריכים לתת דוגמה להתנהגויות ולעמדות שהם מצפים מהעובדים. הפגנת גמישות, חוסן וגישה חיובית כלפי השינוי יכולים לעורר תגובות דומות בקרב העובדים.