אחד המאפיינים הבולטים של תקופות משבר, בין אם מדובר במשבר כלכלי בשווקים, או משבר כלכלי מקומי, או משבר כלכלי בחברות ספציפיות, הנטייה המיידית היא לפטר או במקרה הטוב יותר, לעצור גיוסי כוח אחד.
מצב זה יוצר מחסור בכוח אדם, שמשמעו שלרשות הארגון עומדים פחות עובדים מהנדרש כדי לענות על הצרכים התפעוליים של הארגון.
המחסור הזה אמנם חוסך בעלויות כוח האדם אבל עלולות להיות לו השפעות שליליות משמעותיות ומרחיקות לכת על היבטים שונים של הארגון.
טיפול במצב של מחסור בעובדים דורש תכנון אסטרטגי של כוח האדם, גיוס יעיל ומחויבות לרווחת העובדים.
ארגונים צריכים לשאוף לשמור על איזון הולם בין היכולות של העובדים הקיימים לבין הדרישות התפעוליות, כדי למתן את ההשפעות השליליות הקשורות לאיוש חסר.
להלן 9 השפעות שליליות שנגרמות כתוצאה ממחסור בעובדים:
1 עומס עבודה מוגבר, מתח ושחיקה:
אם ארגון פיטר עובדים בגלל משבר כלכלי, העובדים שנותרו הם אלה שנושאים בנטל וצריכים לבצע את המשימות שביצעו העובדים שפוטרו.
מצב זה מוביל לעומס עבודה מוגבר ולרמות מתח גבוהות יותר. זה יכול להגביר את השחיקה ולהשפיע לרעה על רווחת העובדים.
2 ירידה בתפוקה וביעילות:
כאשר יש פחות עובדים מהנדרש, המשימות עלולות להימשך זמן רב יותר, והיעילות עלולה לרדת. תהליכי העבודה עלולים להיות פחות יעילים, מה שיוביל לירידה בתפוקה הכוללת.
3 פגיעה באיכות העבודה:
מחסור בכוח אדם יכול לגרום לכך שעובדים יבצעו כל משימה במהירות גדולה מהרגיל ולעיתים מהר מדי. התוצאה היא הגברת הסבירות לטעויות.
כאשר הזמן והמשאבים מוגבלים, העובדים עלולים להתקשות לשמור על אותה איכות תפוקה, דבר שמשפיע לרעה על האיכות הכוללת של המוצרים או השירותים של הארגון.
4 מורל נמוך וירידה במחוברות העובדים:
מחסור מתמשך של כוח אדם עלול לפגוע במורל העובדים. הם עלולים להרגיש שהעומס עליהם גדול מדי, שההנהלה לא מעריכה את המאמצים המוגברים שהם משקיעים, והמוטיבציה עלולה להפגע.
התוצאה עלולה להיות התנתקות של העובדים מהארגון ותרבות ארגונית שלילית במקום העבודה.
5 עלייה בשיעורי התחלופה:
עובדים עלולים לבחור לעזוב את הארגון בגלל הלחץ הנגרם כתוצאה ממחסור בכוח אדם. שיעורי תחלופה גבוהים עלולים לגרום לאובדן ידע ארגוני וליצור אתגרי גיוס.
6 פגיעה בחווית הלקוח:
בענפים שעובדים מול לקוחות סופיים, מחסור בכוח האדם עלול להוביל לזמני המתנה ארוכים יותר, לעיכוב בתגובות ולירידה בחוויית הלקוח הכוללת. זה עלול לפגוע בשביעות רצון הלקוחות ובנאמנותם.
7 החמצת הזדמנויות שמעכבת את הצמיחה:
מחסור בכוח אדם עלול להגביל את יכולתו של הארגון לנצל הזדמנויות חדשות או לקדם צמיחה עסקית. ללא משאבים מתאימים, חברות עלולות להתקשות להתרחב או לצאת עם מוצרים או שירותים חדשים.
8 עיכובים בקבלת החלטות:
כאשר יש פחות משאבים זמינים, תהליכי קבלת ההחלטות עלולים להיות איטיים יותר. זה יכול לעכב את יכולתו של הארגון להסתגל במהירות לתנאי השוק המשתנים או לקבל החלטות אסטרטגיות בזמן.
9 פגיעה בחדשנות וביצירתיות:
מחסור בעובדים עלול לחנוק את החדשנות והיצירתיות בארגון. עובדים שיש עליהם עומס עבודה כבד מדי עלולים להיעדר או לחוש לחוצים מדי, דבר שיפגע ביצירתיות שלהם.