מעקב אחר יעילות המנהלים בארגון על ידי מנהלי משאבי אנוש הינו חיוני כדי להבטיח שהמנהלים בארגון תורמים למידת המחוברות של העובדים, לפרודוקטיביות של העובדים ושל הארגון כולו ולהצלחה העסקית הכוללת.
המעקב מתבצע על ידי מדדים שיכולים לספק למנהלי משאבי אנוש תובנות חשובות לגבי האפקטיביות של מנהלים שונים בארגון.
מעקב אחר מדדים אלה מאפשר למנהלי משאבי אנוש לזהות תחומים שבהם מנהלים ספציפיים עשויים להזדקק לתמיכה, להכשרה או לקואצ'ינג כדי לשפר את כישורי הניהול שלהם.
בנוסף, מדדים אלה מסייעים בקבלת החלטות המבוססות על נתונים, כדי לשפר את האפקטיביות הכוללת של כל מנהל, ובעקבות זאת לשפר את מידת המחוברות של העובדים ואת התוצאות העסקיות.
להלן 5 מדדי יעילות מנהלים עיקריים שמנהלי משאבי אנוש צריכים לשקול לעקוב אחריהם:
1 ציוני מחוברות עובדים:
מידת המחוברות של העובדים היא מדד קריטי המשקף את המידה שבה העובדים מחוברים ומחויבים לעבודתם ולארגון. מנהלי משאבי אנוש צריכים למדוד מחוברות באמצעות סקרים או מנגנוני משוב אחרים.
ציוני מחוברות גבוהים מצביעים על כך שמנהלים מגבירים ביעילות את המוטיבציה של הצוותים שלהם ומעוררים השראה.
לעומת זאת, ציונים נמוכים עלולים להצביע על כך שמנהלים זקוקים לתמיכה או להכשרה כדי לשפר את כישורי המנהיגות שלהם.
2 שיעורי תחלופה של עובדים:
מדד שיעורי תחלופת העובדים עוקב אחר אחוז העובדים שעוזבים את הארגון בתקופה מסוימת. תחלופה גבוהה עלולה לעלות לארגון ביוקר ולהפריע לפעילות העסקית.
מנהלי משאבי אנוש צריכים לנתח את שיעורי התחלופה בתוך צוותים שונים או תחת מנהלים שונים. קצב תחלופה גבוה במחלקה מסוימת עשוי להצביע על בעיות ניהוליות שיש לטפל בהן.
3 פרודוקטיביות וביצועים של הצוות:
מדידת ביצועי צוות ופרודוקטיביות יכולה לעזור לקבוע באיזו יעילות מנהלים מובילים את הצוותים שלהם. מדדים עשויים לכלול מדדי ביצועים מרכזיים, שיעורי סיום פרויקטים ויעדי מכירות.
מנהלי משאבי אנוש יכולים להשוות את הביצועים של צוותים בראשות מנהלים שונים כדי לזהות תחומים שבהם השפעת יכולות הניהול היא משמעותית.
4 מדדי משוב ואימון:
יש הכרח לעקוב אחר תדירות ואיכות המשוב והאימון שמנהלים מספקים לחברי הצוות שלהם. מנהלי משאבי אנוש יכולים להשתמש בסקרי משוב של 360 מעלות או בהערכות עצמיות של מנהלים.
המדדים יכולים לכלול את מספר מפגשי המשוב, השיפור בביצועי העובדים לאחר משוב, האיכות של המשוב ועוד.
5 מורל ורווחה נפשית של הצוות:
המורל והרווחה הנפשית של העובדים הם חיוניים לשמירה על תרבות ארגונית חיובית במקום העבודה. מנהלי משאבי אנוש יכולים למדוד זאת באמצעות סקרים או על ידי מעקב אחר מדדים כגון שיעורי היעדרות, ימי מחלה שנלקחו ותלונות הקשורות לסטרס.
מנהלים שתומכים בצוותים שלהם ביעילות ומעודדים את המוטיבציה שלהם ביעילות נוטים להיות בעלי מורל צוותי טוב יותר, ובצוותים שלהם יש פחות מקרים של בעיות הקשורות לסטרס.