יצירתיות וחדשנות הן כיום שם המשחק של כל ארגון חפץ חיים. היום, יותר מאי פעם, יצירתיות וחדשנות מהוות כלי קריטי במאבק על שוקי היעד המשתנים ללא הרף, בפרט לאור הטכנולוגיות המתקדמות המאומצות על ידי כל השחקנים בשווקים.
מנהלי משאבי אנוש יכולים למלא תפקיד מרכזי בבניית תרבות ארגונית המטפחת יצירתיות וחדשנות בארגון, ובכך לגרום לשיפור מתמיד בעסקי הארגון, להציב אותו במיקום גבוה מבין מתחריו על שוקי היעד ולשמור על מיקומו זה לאורך זמן בשווקים תחרותיים המתפתחים כל הזמן.
להלן 7 צעדים שמנהל משאבי האנוש יכול לנקוט כדי להגביר את היצירתיות והחדשנות בארגון:
1 לטפח תרבות של חדשנות:
מנהלי משאבי אנוש צריכים ליצור סביבת עבודה המקדמת יצירתיות וחדשנות ותומכת בה. זה כרוך בעידוד תקשורת פתוחה, אימוץ נקודות מבט מגוונות ותגמול על רעיונות ויוזמות חדשניות.
מעל לכול, חיוני לבסס תרבות ארגונית שבה העובדים מרגישים בטוחים לקחת סיכונים ולחשוב מחוץ לקופסה.
2 גיוס ופיתוח כישרונות יצירתיים:
מנהלי משאבי אנוש ממלאים תפקיד מרכזי במשיכה ובחירה של עובדים בעלי כישורים יצירתיים וחדשניים.
במהלך תהליך הגיוס, יש לזהות מועמדים המפגינים חשיבה מקורית, יכולות פתרון בעיות ורקורד של חדשנות.
בנוסף, מנהלי משאבי אנוש צריכים להציע לעובדים תוכניות הכשרה ופיתוח שבמרכזן נושא שיפור כישורי החשיבה והיצירתית של העובדים, ולספק להם הזדמנויות לפתח מיומנויות חדשות.
3 לעודד שיתוף פעולה חוצה תפקידים:
שיתוף פעולה בין מחלקות וצוותים שונים יכול להוביל לרעיונות חדשים ולפתרונות חדשניים.
מנהלי משאבי אנוש יכולים להקל על שיתוף פעולה בין בעלי תפקידים שונים על ידי יישום אסטרטגיות המיועדות לכך, כמו למשל יצירת חללים משותפים, ארגון פרויקטים בין-תחומיים וקידום מפגשי שיתוף ידע.
עידוד שיתוף הפעולה יכול לעודד יצירתיות באמצעות נקודות מבט מגוונות וסוגי מומחיות שונים.
4 לספק זמן ומשאבים לחדשנות:
מנהלי משאבי אנוש צריכים להבטיח שלעובדים יהיו את הזמן והמשאבים הדרושים כדי לחקור רעיונות חדשים ופרויקטים חדשניים.
זה יכול להיות כרוך בהקצאת זמן ייעודי (לעובדים) לחשיבה יצירתית וניסויים, מתן גישה לכלים וטכנולוגיות רלוונטיות והקצאת תקציב ספציפי ליוזמות חדשנות.
הסרת החסמים ומתן המשאבים המתאימים, מאפשרים למנהלי משאבי אנוש להעצים את העובדים להגשים את הרעיונות החדשניים שלהם.
5 הטמעת מערכת משוב והכרה בהישגי העובדים:
משוב והכרה בהישגי העובדים הם כלים חיוניים לעידוד המוטיבציה ליצירתיות וחדשנות ולשמירה על תרבות ארגונית של יצירתיות וחדשנות.
על מנהלי משאבי אנוש להקים מנגנוני משוב המעודדים שיתוף רעיונות ומספקים ביקורת בונה. בנוסף, הכרה בהישגים ותגמול הולם, מאפשרים להכיר בתרומתם של העובדים בנושא חדשנות.
תמריצים, קידום מכירות והכרה ציבורית יכולים לחזק את ערך היצירתיות בארגון.
6 אימוץ למידה מתמשכת:
טיפוח יצירתיות וחדשנות דורש עידוד חשיבה של למידה וצמיחה. על מנהלי משאבי אנוש לקדם הזדמנויות לפיתוח מקצועי, כגון סדנאות, כנסים וקורסים מקוונים, המתמקדים ביצירתיות ובחדשנות.
השקעה בהכשרות רלוונטיות של העובדים, מאפשרת לעובדים להישאר מעודכנים במגמות ובטכניקות מתפתחות, ועל ידי כך, מאפשרת למנהלי משאבי האנוש לטפח תרבות ארגונית של חדשנות.
7 ליצור סביבה בטוחה לכישלון:
חדשנות כרוכה מטבעה בלקיחת סיכונים, ולא כל הרעיונות יצליחו. מנהלי משאבי אנוש צריכים ליצור סביבה בטוחה מבחינה פסיכולוגית שבה העובדים מרגישים בנוח להתנסות וללמוד מכישלונות, בלי לחשוש למצבם בחברה.
עידוד חשיבה של צמיחה, שימת דגש על לקחים שנלמדו ועיצוב מחדש של כישלונות כהזדמנויות לצמיחה, יכולים לעזור בהפחתת להפחית הפחד מכישלון ובהגברת נכונותם של העובדים לקחת סיכונים מחושבים ולחשוב בצורה חדשנית.