שיתוף

בקצרה- מהי ארגונומיה?

ארגונומיה – "חוק העבודה " – הינו תחום הכולל זיהוי עומסים מתחומים שונים הנכללים בסביבה נתונה  (לרוב סביבת העבודה), ניתוח הסיכונים שבהם והצעת פתרונות ארגונומיים כיצד ניתן לצלם נזקים אלו.

ייעוץ ארגונומי יכול להתבצע בכל סביבת עבודה ,בכל מגזר ונותן תוצאות מוחשיות ומידיות (להלן).

ארגונומיה מקבילה אך אינה זהה לתחום הבטיחות והגהות ואינה עוסקת בגורמים מסכני חיים.

מהי האגודה הישראלית לארגונומיה ומשאבי אנוש?

האגודה היא מלכ"ר פעיל מזה כ 30 שנה ומהווה את הגוף הגדול והמקצועי בארץ לאנשי מקצוע בתחום הארגונומיה וגורמי אנוש.

האגודה אינה גוף כלכלי ואינה מייצגת חברות ואנשים פרטיים אלא ממוקדת בהסדרה, התמקצעות וקידום ארגונומיה במשק הישראלי בכללותו.

מתקבלים לאגודה רק אנשי מקצוע בתחום בעלי הסמכה וניסיון מוכח ולאחר בדיקה על ידי ועדה . האגודה פעילה בתחום הרגולציה והטמעת תקנים ארגונומיים ובשנתיים האחרונות החלה במהלכי חשיפת התחום ויתרונותיו למשק הישראלי .

למה צריך ארגונומיה?

פתרונות ארגונומיים בארגון מהווים החזר השקעה מדהים של 1 ל- 3.5 !

(דהיינו – על כל שקל של השקעה בייעוץ ארגונומי התפוקה עולה בממוצע ב 3.5 ₪ )

נתונים אלו הוכחו שוב ושוב לאורך השנים במחקרים רבים .

במדינות כארצות הברית , קנדה , גרמניה ואוסטרליה הייעוץ הארגונומי מהווה חלק אינטגרלי מהכלים של הארגון \ מקום העבודה ואף חוקי העבודה  על מנת לשפר תפוקה , לשמר עובדים ולתרום לרווחת העובד.

Must Have not Nice to Have.

בשנת 2010 ערך ארגון Work Foundation סקר במדינות OECD ובישראל ממנו עולה כי נמצאו  700000 תלונות עובדים על בעיות שריר-שלד במקומות עבודה וחושב כי עלות הפיצוי בתלונות אלו בביטוח הלאומי לבדו  עמדה על כ 737 מיליון ₪ !

כאמור , בהיבט הרווחה ,יחסי אנוש ושימור העובדים נותנים פתרונות ארגונומיים לארגון ערך מוסף .

כיצד מתבצע תהליך ארגונומי במקום העבודה?

  • סקר וניתוח גורמי אנוש בארגון – זיהוי נקודות התורפה והעומסים בסביבה נתונה.
  • הרצאות וידע – מודעות ומניעת נזקים לכלל העובדים.
  • יעוץ פרטני – התמקדות בייעוץ מותאם אישית לעובדים לפי נותנים אישיים. בכלל זה ניתן לנטר ולקבל מידע חשוב על בריאות העובדים ותחושותיהם בעבודה .
  • מיטוב סביבת העבודה – ייעוץ ולווי ברכישת ציוד מתאים , ארגון נכון של חלל העבודה , בדיקה של סדר יום העבודה ונוהל העבודה בהיבט של פתרונות ארגונומיים בארגון.

כיצד ארגונומיה מבוצעת בצורה הטובה ביותר?

כל הפעולות הארגונומיות הללו יכולות להתבצע בצורה מדורגת ומודולרי בהתאמה לארגון, תוך תאום עם המעביד .

איסוף נתונים שיטתי ועיבודו מעצימים וממקדים את הפתרון הארגונומי .

התהליך הארגונומי בא לידי מיצוי מקסימלי כתהליך ארוך טווח ולא ארוע חד פעמי.

ארגונומיה וגורמי אנוש בהיבט רחב

מלבד הארגונומיה הפיזית הנראית לעין העובד יכול התחום הארגונומי לכלול גם  שני תחומים חשובים אחרים:

ארגונומיה קוגניטיבית  וגורמי אנוש , למשל בתחום הדיגיטל , הבוחנת את התהליכים המנטליים  כתפיסה, זיכרון, חשיבה ,למידה, ויכולת חושית כגון ראייה \ שמיעה והשפעתם על העובד .

ארגונומיה ארגונית  (מקרו-ארגונומיה ) המתמקדת בשיפור ההיבט הארגוני של מערכות מורכבות, תוך בחינת האינטראקציה בין המרכיבים השונים. כגון, בחינת מדיניות, תהליכים חברתיים תוך-ארגוניים, תקשורת וארגון עבודה.

איך תעזור לכם האגודה הישראלית לארגונומיה במציאת פתרונות ארגונומים בארגון ?

ארגונומיה היא כלי נפלא לשיפור מקום העבודה בכל היבטיו.

 האגודה הישראלית לארגונומיה ומשאבי אנוש שמה לה למטרה יישום ארגונומיה והסתייעות בארגונומים מקצועיים  במגוון רחב ככל האפשר של מקומות עבודה .

אנו קוראים לכל מקום עבודה להסתייע בנו.

נוכל לסייע לכם להכין תוכנית פעולה והתאמת פתרון ארגונומי המתאים לארגון שלכם !

אתם מוזמנים להיכנס לאתר האגודה בשביל ללמוד עוד על האגודה והתחום הארגונומי. ניתן ליצור קשר דרך המייל : info@ihfea.org


מאת: ארז אלון, חבר ועד האגודה הישראלית לארגונומיה ומשאבי אנוש

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה