שיתוף

תפקידו של מנהל משאבי האנוש רצוף באתגרים בלתי נגמרים, והדבר נכון אף שבעתיים כאשר מדובר בחברות קטנות ובינוניות, ואף יותר מכך בחברות בצמיחה מהירה.

ככל שענני המיתון נראים באופק, כך הולכים אתגרים אלה וגוברים. יש חברות שחוששות שקיצוץ בעלויות הוא הפתרון היחיד שניתן לחשוב עליו, בעוד שחברות אחרות מתכננות דרכים לייצר צמיחה על אף המיתון.

אלא שלקחים מתקופות מיתון קודמות וממשברים קודמים בשווקים מלמדים, שארגון שמשכיל לשמר את הכישרונות ובעלי המיומנויות בתקופת מיתון, ובפרט ארגון שמצליח לגייס טלנטים ובעלי מיומנויות שהוכשרו על ידי חברות אחרות ופוטרו מהן, מצליח למצב עצמו טוב יותר לקראת היציאה מהמשבר ואף משיג צמיחה מואצת במהירות רבה יותר ממתחריו בעוד כמה חודשים לאחר תום המשבר.

המשמעות היא, שארגון שיעשה שימוש נכון וחכם במשאב האנושי, וימנע מפיטורים, יוכל לצאת מהמשבר מהר יותר מארגונים שבחרו בשיטה המהירה ביותר של פיטורי העובדים הטובים שלהם. ארגון כזה ימצב עמו טוב יותר עם תום המשבר, לקראת הגדלת נתחי השוק.

אלא שלקחים לחוד ומציאות לחוד. חברת PwC ביצעה סקר שבמסגרתו נשאלו מנהלים של חברות קטנות ובינוניות בארה"ב מהם סדרי העדיפויות שלהם.

מהסקר עולה, כי כ-81% מהמנהלים מרגישים שהם חייבים לבצע קיצוצים, בהם פיטורי עובדים, הקפאת שכר והטבות והקפאת גיוסים.

אין ספק שצעדים אלה הם דרך אחת להפחית הוצאות, אבל בדרך כלל מדובר בתיקון זמני בלבד, ולאחר מכן החברה נכנסת למצב בעייתי מסוג אחר, של מחסור בעובדים.

על אף התשובות שהשיבו אותם 81 אחוזים מהמנהלים, מהסקר עולה, כי כ-44% מהמנהלים בחברות אמריקאיות קטנות ובינוניות מתכננים לגייס כישרונות ספציפיים הדרושים לצמיחה. כ-35 אחוזים אחרים מהמנהלים שוקלים אפשרות של מיזוגים ורכישות.

לאור העובדה שאיש לא יודע כמה זמן ימשך המיתון ומה יהיה היקפו, רצוי שמנהלים משאבי אנוש יתכננו עם ההנהלה הבכירה בארגון, אסטרטגיות ארוכות טווח כדי לעבור את המיתון בשלום.

אחת האסטרטגיות האפשריות היא חיזוק הקשר עם הלקוחות. יש לשפר במידה משמעותית את הקשר עם הלקוחות.

לשם כך כדאי להעביר את העובדים במוקדי שירות הלקוחות של החברה הדרכות יסודיות במסגרתן יטמיעו בעובדים את ההבנה העמוקה של החשיבות הרבה של היחס ללקוח ומתן מענה מספק לתלונותיו או בקשותיו.

אפשר בנוסף, גם להשקיע מאמצים ברכישת לקוחות חדשים. אבל יש לזכור, שהעלות של שימור לקוח קיים היא נמוכה משמעותית מעלות רכישת לקוח חדש. ובעת מיתון יש לכך חשיבות רבה.

תוכנית אחרת שיכולה לסייע בחסכון בעלויות היא מתן אפשרות לשיעור ניכר מהעובדים לעבוד מהבית באופן מלא או לכל הפחות להגדיל את מספר הימים בשבוע בהם הם עובדים מהבית. היערכות זו תאפשר לארגון לחסוך עלויות רבות, ובראשן עלויות תקורה ועלויות נדל"ן, הודות לאפשרות לעבור למשרד קטן יותר וזול יותר.

בסיכומו של דבר, בתקופות של אי וודאות בשווקים ובפרט בעת מיתון מתקרב, צריכים מנהלי משאבי האנוש לגבש תוכניות אסטרטגיות שמאפשרות לארגון לשמר את המשאב האנושי החשוב ביותר שלו, ובה בעת לאתר, לגייס ולקלוט ביעילות טלנטים שנפלטו מארגונים אחרים.

במסגרת זו ניתן גם לגייס מרחוק של עובדים שמתגוררים באיזורים המרוחקים גיאוגרפית ממשרדי הארגון ולאפשר להם לעבוד מביתם באופן מלא.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה