הליך הגיוס המתיש הגיע לסיומו והצלחתם לגייס את המועמד המוכשר והמתאים ביותר. אבל זה לא הזמן להתרווח לאחור בכורסא.
גיוס המועמד המתאים אינו סוף הדרך. הוא רק השלב הראשון בהליך. כעת מתחיל השלב השני: קליטה נכונה של העובד החדש בחברה.
עובדים חדשים זקוקים להדרכה מקיפה כדי להצליח להשתלב בארגון מבחינה חברתית ומבחינת הליכי העבודה. בנוסף, יש לשלוח אותם להכשרות המתאימות כדי להבטיח שיש להם את הידע ההתחלתי לשגשג בתפקידם.
התייחסות יזומה של מנהל משאבי האנוש לבעיות שעלולות לצוץ בעת קליטת העובד יכולה לייעל את התהליך ולהגביר את האפקטיביות שלו.
יש 3 אתגרים הכרוכים בקליטת עובדים חדשים:
1 שיעורי נטישה גבוהים בשנה הראשונה של העובד בחברה:
אחד הדברים ביותר מתסכלים ומאכזבים מבחינת מנהל משאבי האנוש הוא נטישה של עובדים במהלך הליך הקליטה בחברה.
המשמעות היא שלא רק שכל ההשקעה בעובד החדש יורדת לטימיון אלא שיש להתחיל הכול מחדש: לאתר מועמדים מתאימים, למיין, לראיין, לגייס לקלוט להכשיר וכו.
במקרים רבים, נטישת העובדים החדשים מתרחשת כאשר הפעילויות הפרוצדורליות הנלוות להצטרפות העובד לחברה הן מייגעות או מסורבלות. זה פוגע בחוויית העובד הראשונית, ומגדיל את שיעורי הנטישה.
כדי לתקן בעיה זו ניתן להטמיע טכנולוגיות שמאפשרות לעובדים חדשים להשלים ניירת ודרישות משמימות דומות לפני יומם הראשון בעבודה.
כלומר, אפליקציות הצטרפות מאפשרות לעובדים החדשים להשלים את הביורוקרטיה הכרוכה בהצטרפות לחברה עוד לפני הגעתם, ולהבטיח שהימים הראשונים שלהם בעבודה יוכלו להתמקד במשימות מעניינות יותר.
2 רמת מעורבות ומחוברות נמוכה:
תהליכי קליטה לא מעטים מסתמכים על הכשרה ראשונית הנשענת על הרצאות, שמיועדות להקנות לעובד החדש מידע חשוב.
שיטה זו היא בדרך כלל משעממת עבור לא מעט עובדים חדשים, בעיקר צעירים, דבר שגורם למעורבות ירודה של העובד החדש בהכשרה ורמה נמוכה של שימור ידע והקנייתו.
במקום זאת, כדאי להפוך את שילוב העובד החדש והכשרתו לאינטראקטיביים במידת האפשר. אפשר למשל לשלב בהכשרה משחקים, לשאול שאלות ולערב את העובדים החדשים בדיונים.
3 היעלמות של עובדים חדשים:
במקרים מסוימים, עובדים חדשים מפסיקים להגיע לחברה ומפסיקים את התקשורת עם החברה שגייסה אותם, מיד לאחר קבלת הצעת העבודה או בשלבים המוקדמים ביותר של קליטתם בחברה.
כינון תקשורת טובה מצד החברה יכולה לעיתים קרובות למנוע תופעה זו או לפחות להפחית אותה משמעותית.
תקשורת טובה משמעה שהמנהל הישיר, מנהל משאבי האנוש ועובדים בצוות שבו העובד החדש מיועד להשתלב, יוצרים קשרים עם העובד החדש באופן שמאפשר לו להשתלב היטב מבחינה חברתית.
במקביל, יש לספק לעובד החדש כל פרט מידע שהוא זקוק לו כדי להשתלב היטב בעבודה עצמה ולהרגיש בטוח במקומו.
בסופו של דבר, תהליך קליטה שהינו מקיף ומאפשר לעובד החדש להשתלב היטב בהיבט החברתי, התרבותי והמקצועי, הינו חיוני ביותר.
בד בבד, על התהליך לזרום בצורה חלקה ולהגביר את מעורבותו של העובד החדש בעבודה ואת מחוברותו לארגון. לשם כך ניתן להשתמש בטכנולוגיה הנכונה המיועדת להטמעת העובד החדש בחברה.
כלים טכנולוגים כאלה יהפכו את תהליך הקליטה לקל ופשוט יותר עבור העובד החדש והארגון כאחד, ויאפשרו לארגון להימנע מהתקלות במכשולים.